تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۰۵۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت گذاری را به بازار واگذار کنیم

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است قیمت گذاری دستوری یکی از موانع بازار سرمایه است که موجب ایجاد رانت می‌شود. هومن عمیدی می‌گوید: یک بار و برای همیشه باید اقتصاد آزاد و پویا را پذیرفت وقیمت گذاری را به بازار واگذار کرد.

به گزارش می‌متالز، هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم عرضه تمام محصولات فولادی در بورس، اظهار کرد: در تمام کشور‌ها همواره قیمت گذاری محصولات اعم از گندم، جو، شکر، فولاد و یا نفت در بورس‌ها انجام می‌شود و رسالت بورس‌ها کشف قیمت برای محصولات است. در کشور ما نظام ارزش گذاری دستوری وجود دارد که نرخ‌ها توسط دولت، وزارتخانه و یا شورای رقابت تعیین می‌شود. در واقع یک ساختار سوسیالیستی قرار است تا قیمت‌ها را تعیین کند و به حداقل ممکن برساند.

او با بیان اینکه نمی‌توان به طور همزمان هم به قیمت گذاری دستوری قائل بود و هم نظام سرمایه گذاری را پذیرفت افزود: باید برای همیشه این مسئله را بپذیریم که اقتصاد آنقدر پویا و قوی است که نرخ‌ها توسط بازار تعریف شود. حتی روند کاهشی نیز توسط خود بازار با سرعت پایین آورده می‌شود.

او ادامه داد: اگر قیمت گذاری‌ها به بازار واگذار شود و یک جریان آزاد و بدون وابستگی تعیین کننده باشد، دیگر نباید نگران مصرف کننده یا تولید کننده باشیم.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده