تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۱۰۱۲
کد خبر: ۲۰۵۱۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان هشدار داد؛

وضعیت بحرانی ذخایر مواد اولیه آهن‌دار ذوب آهن تا یک ماه آینده

‌می‌متالز - معاون خرید شرکت ذوب‌ آهن اصفهان با تاکید بر اینکه احتمال می‌رود یک ماه آینده وضعیت تامین مواد اولیه آهن دار در ذوب آهن بحرانی شود، گفت: در حال حاضر ذخایر درشت دانه ذوب آهن برای حدود ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای حدود ۹۰ روز است و اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، ذوب آهن به مشکل بر می‌خورد.

به گزارش می‌متالز، محمدجعفر صالحی در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه ذوب آهن در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: مشکل تامین مواد اولیه هیچگاه تمام شدنی نیست و همواره در نوسان است و مقطعی شرایط رو به بهبودی می‌رود و در مقطعی دوباره شرایط تامین مواد اولیه ناپایدار می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط فعالیت سه کوره ذوب آهن و وضعیت تامین مواد اولیه ذوب آهن ثابت است و آن‌ها از ذخایر ایجاد شده، مصرف می‌کنند.

معاون خرید شرکت ذوب‌ آهن اصفهان توضیح داد: از بهمن سال گذشته که کوره شماره یک ذوب آهن وارد مدار شد تا به امروز حدود ۲۰۰ هزار تن از موجودی ذخایر درشت دانه و همچنین ۱۵۰ هزار تن از ذخایر ریزدانه کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که هنوز میزان ورود مواد اولیه با نیاز تناسب ندارد، چرا که تعهداتی که پیش‌تر داده شده بود و بر مبنای آن کوره شماره یک را عملیاتی کردیم، هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: ذوب آهن در مصوبه‌ای دریافت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن تامین مواد اولیه از معادن «چاه گز و سنگان» را داشت که تاکنون عملیاتی نشده است و امروز در تامین مواد اولیه آهن دار خود دچار مشکل هستیم.

صالحی تصریح کرد: شاید در شرایط موجود این عدم اجرای تعهد خود را نشان ندهد، اما تا یک ماه آینده وضعیت تامین مواد اولیه آهن دار در ذوب آهن بحرانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع سه کوره، نیاز ذوب آهن به مواد اولیه ۶ میلیون تن مواد آهن دار برای یک سال است، گفت: در حال حاضر ذخایر درشت دانه ذوب آهن برای حدود ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای حدود ۹۰ روز است و اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، ذوب آهن به مشکل بر می‌خورد.

معاون خرید شرکت ذوب‌ آهن اصفهان همچنین در خصوص واگذاری مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ سوادکوه به ذوب آهن نیز، اظهار کرد: باید توجه داشت که معادن سوادکوه، زغال خام را تولید می‌کنند، در حالیکه ذوب آهن مصرف کننده کنسانتره زغال است.

وی با اشاره به خریداری پنج پروانه معدنی در منطقه البرز مرکزی، گفت: در این منطقه سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن کنسانتره زغال تولید می‌شود که بخش عمده آن وارد ذوب آهن می‌شود.

صالحی به حدود ۲۰۰ هزار تن ظرفیت خالی در زغال شویی البرز مرکزی اشاره کرد و افزود: ذوب آهن با ورود به این معادن در نظر دارد سالانه تا سقف ۲۵۰ هزار تن امکان استخراج زغال را مشروط به توسعه، پیشروی و آماده سازی‌ها مهیا کند.

وی با تاکید بر اینکه ذوب آهن در این پنج معدن باید اقدامات زیادی را انجام دهد، تصریح کرد: متاسفانه پیشتر به صورت اصولی از این معادن بهره برداری صورت نگرفته بود و ذوب آهن سرمایه گذاری سنگینی باید در این معادن انجام دهد تا بتواند به حداکثر ظرفیت بهره برداری آن برسد.

معاون خرید شرکت ذوب‌ آهن اصفهان تاکید کرد: ذوب آهن با ورود به این معادن، در نقطه شروع برای بهره برداری از این معادن جهت تامین بخشی از مواد اولیه خود قرار دارد.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده