تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۰۵۲۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بزرگان بورس بعد از ۱۱ روز شاخص را مثبت کردند/ ارزش معاملات همچنان اندک

‌می‌متالز - شاخص بورس بعد از ۱۱ روز و با کمک شرکت‌های بزرگ، مثبت شد که ناشی از ارزنده بودن اکثر سهام و انتظار به تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها بود.

به گزارش می‌متالز، بازار سهام طی روز‌های آغازین سال جدید با ادامه روند نزولی قیمت‌ها و شاخص، منجر به ناامیدی و نگرانی اکثریت فعالان بازار شده و کمتر کسی، خوش بین به آینده کوتاه مدت حداقل تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد است، اما به کف رسیدن بهای شرکت‌ها و ثبت پایین‌ترین نسبت P/E برای اکثر صنایع به همراه تصمیم دیروز سازمان بورس، منجر شد تا امروز بازار بعد از ۱۱ روز سیر نزولی، شاهد افزایش متغیر‌ها باشد.

براساس این گزارش درحالی طی ۱۳ روز کاری سال جدید، شاخص فقط یک روز مثبت بود و از یک میلیون و ۳۰۹ به یک میلیون و ۲۲۶ واحد دیروز رسیده که خوش بینی به تزریق تدریجی ۲۴ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها از طریق مجوز سازمان بورس و با انتشار اوراق خرید سهام، منجر شد تا امروز شاخص در نیمه اول معاملات با رشد بیش از ۱۸.۳ هزار واحدی، بخشی از ارقام از دست رفته را جبران کند و به یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحد برسد.

به این ترتیب در نتیجه اثر مثبت شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز، چون فولاد مبارکه، شستا، ملی مس، تاپیکو، پالایشگاه اصفهان، فولاد خوزستان، پتروشیمی نوری و... دماسنج بازار سهام، نخستین روز سبز بورس در دو هفته اخیر را ثبت کرد، اما حجم معاملات بورس و فرابورس هنوز اندک بوده و در ۱.۵ ساعت اول معاملات به ۴ هزار میلیارد تومان هم نرسیده تا برخی از کارشناسان همچنان به رویه محتاطانه و پرهیز از هیجان، تاکید کنند.

عده ایی هم بر این باورند در حالی حمایت و ترزیق نقدینگی ۲۴ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها از هفته آینده و به تدریج شروع می‌شود که بهبود امروز بازار سهام ناشی از افزایش امیدواری‌ها به پایان سقوط چندین ماهه و مقدمه ایی برای آینده روشن است و منجر شده تا پول‌های پارک شده، آرام آرام جذب بازار شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده