تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۴۹۳
کد خبر: ۲۰۵۸۹۸
سرویس خبر : صنایع کوچک

تحقق ۱۱۰ درصدی برنامه‌های ساخت داخل صنعت بورسی و برنامه سال جدید

‌می‌متالز - رییس مرکز ساخت داخل ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت گفت: سال گذشته جمع تعهدات استان‌ها در زمینه داخلی‌سازی کالاها، ۳.۲ میلیارد دلار بود که در پایان سال ۳.۵ میلیارد دلار محقق شد.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی هادوی با بیان اینکه سال گذشته تعهدات جایگزینی ماشین آلات و تجهیزات ساخت داخل با کالا‌های وارداتی طی نامه‌ای به استان‌ها ابلاغ و سهم هر استان مشخص شد به ایرنا گفت: این سهم طبق سرمایه‌گذاری پیشتر انجام شده از سوی مناطق و فراهم بودن زیرساخت‌ها در هر استان، قانون استفاده از توان داخلی و اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولید تعیین شد.

وی افزود: مقرر بود طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰ میلیارد دلار توسعه داخلی‌سازی انجام شود. سال گذشته جمع تعهدات استان‌ها در زمینه داخلی‌سازی کالاها، ۳.۲ میلیارد دلار بود که در پایان سال ۳.۵ میلیارد دلار معادل ۱۱۰ درصد محقق شد. استان‌های تهران و اصفهان بیشترین عملکرد ارزی را در مقوله داخلی‌سازی به خود اختصاص دادند به‌طوری که تهران با داخلی‌سازی ۱.۱ میلیارد دلاری، عملکردی درخشان ثبت کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: در مجموع به‌جز پنج استان، عملکرد بقیه استان‌ها بیش از ۱۰۰ درصد بود. برنامه سال ۱۴۰۰، انجام داخلی‌سازی کالا‌ها و تجهیزات به میزان ۳.۴ میلیارد دلار است که به‌زودی سهمیه‌های استانی آن به سازمان‌های صنعت استان‌ها ابلاغ خواهد شد. علاوه بر آن بخشی از برنامه‌های داخلی‌سازی با به‌هم‌رسانی توانمندان و نیازمندان با برگزاری میز‌های ساخت داخل در صنایع مختلف اجرایی می‌شود که سال گذشته یک میز داخلی‌سازی در صنعت خودرو و چند میز پالایشگاهی و نیروگاهی برگزار شد.

هادوی با اشاره به نگرانی بخش خصوصی از احتمال لغو تحریم‌ها و گسیل کالا‌های خارجی به داخل، گفت: با توجه به سیاست رسمی وزارت صنعت و قانون حداکثر استفاده از توان داخل، سعی می‌شود واردات احتمالی فقط در حوزه فناوری‌های پیشرفته بوده یا در حوزه‌هایی باشد که شرکت‌های داخلی را توانمندتر کرده و در تولید محصولات کیفی‌تر یاری برساند.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده