تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۱۰
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۰۵۹۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
در ابتدای هفته جاری رخ داد؛

افزایش قیمت شمش فولاد در بازار‌های جهانی/ بالاترین رشد قیمتی میلگرد در بازار وارداتی جنوب شرق آسیا

‌می‌متالز - نگاهی بر قیمت‌ها در بازار جهانی محصولات فولادی در یک هفته گذشته نشان می‌دهد: در ابتدای هفته جاری قیمت شمش نسبت به هفته گذشته در بسیاری از بازار‌های جهانی با افزایش قیمت همراه شده و میلگرد نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات نوردی فولاد روند روبه رشد قیمتی داشته است.

به گزارش می‌متالز، در بازار داخلی چین قیمت شمش فولاد از ۶۵۸ دلار به ۶۷۸ دلار برهرتن رسیده است؛ همچنین این افزایش قیمت در بازار دریای سیاه نیز وجود داشته و از ۵۶۵ دلار به ۵۷۸ دلار برهرتن رسیده و در بازار سی اف آر آسیا نیز با رشد ۲۸ دلاری از ۶۲۰ دلار به ۶۴۸ دلار قیمت گذاری شده است. تنها در بازار ترکیه شاهد کاهش ۲ دلاری قیمت شمش فولاد بوده ایم و بهای آن از ۶۱۰ دلار به ۶۰۸ دلار برهرتن رسیده است.

در این میان روند روبه رشد قیمتی محصول میلگرد نیز در ابتدای هفته جاری قابل مشاهده شده است. به این صورت که در بازار وارداتی جنوب شرق آسیا با رشد ۱۵ دلاری از ۶۸۳ دلار به ۶۹۸ دلار برهرتن رسیده است و در بازار صادراتی ترکیه نیز علیرغم کاهش قیمت شمش فولاد، بهای میلگرد از ۶۳۵ دلار به ۶۴۳ دلار برهرتن رسیده و رشد ۸ دلاری داشته است. البته ثبات قیمتی برای این محصول نوردی فولاد در بازار وارداتی خلیج فارس و بازار صادراتی روسیه وجود داشته و به ترتیب بهای میلگرد در قیمت ۶۵۷دلار و ۶۱۸دلار ثابت مانده و نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.

قراضه گران شد

در کنار شمش فولاد و میلگرد، قراضه یکی از مواد اولیه برای صنعتگران فولاد به ویژه فولادسازان ترکیه در ابتدای هفته جاری نسبت به هفته گذشته با رشد قیمتی همراه شده است به این صورت که قراضه وارداتی از اروپا با رشد ۸ دلاری قیمت از ۴۲۱ دلار به ۴۲۹ دلار بر هرتن رسیده و قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز با رشد ۴دلاری قیمت از ۴۲۸ دلاربرهرتن به ۴۳۲ دلار رسیده است و کمترین افزایش قیمت مربوط به قراضه وارداتی از امریکاست که با رشد ۱.۸ دلاری از ۴۲۹ دلار به ۴۳۰.۸ دلار برهرتن قیمت‌گذاری شده است.

قیمت سنگ آهن رشد کرد

قیمت سنگ آهن در ابتدای هفته جاری با رشد قیمتی همراه شد. به این شکل که سنگ آهن با عیار ۵۸ درصد از ۱۵۱ دلار به ۱۵۶ دلار برهرتن رسید و سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد نیز با رشد ۵دلاری از ۱۶۶ دلار به ۱۷۱ دلار برهرتن رسید. بیشترین افزایش قیمت سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد بود که با ۷ دلار افزایش قیمت از ۱۹۷ دلار به ۲۰۴ دلار برهرتن رسید. (گفته می‌شود که عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ‌آهن، تقاضای بازار ناشی از افزایش تولید فولاد، کاهش موجودی فولاد و در برخی موارد تغییرات آب و هوایی در کشور‌های تولیدکننده و صادرکننده سنگ آهن است.)

زغال‌سنگ نیز به عنوان یکی از مواد اولیه مهم برای فولادسازان بزرگ جهان از جمله چین، در ابتدای هفته جاری با افزایش قیمت همراه شدو به این ترتیب که بهای زغالسنگ FOB استرالیا از ۱۱۴.۵ دلار برهرتن به ۱۱۵.۵ دلار رسید.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات فولادی از شمش گرفته تا میلگرد در بازار‌های مختلف جهانی، موقعیت مناسبی برای انجام صادرات محصولات مازاد تولید در کشور است تا از این طریق میزان درآمد‌های ارزی نیز افزایش پیدا کند و حرکت در جهت اقتصاد غیرنفتی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده