تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۰۵۹۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس‌گرام

چشم انتظاری بورسی‌ها

‌می‌متالز - واریز باقی‌مانده سود سهام عدالت تا چند روز آینده، استرداد پرونده‌های فعالان مجازی در حوزه بورس که به دادگستری ارسال شده بود و وضعیت قرمز بورس و کرونا در کشور از جمله موضوعاتی بود که در آخرهفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی و در بین فعالان حوزه بورس درباره آن صحبت می‌شد.

به گزارش می‌متالز، در آخرهفته گذشته بحث در گعده فعالان بورسی و سهامداران در شبکه‌اجتماعی حول محور نتیجه مذاکرات ایران و اروپا و البته غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران بود. ماجرا از این قرار است که از مدت‌ها پیش که زمزمه مذاکرات ایران و اروپا بر سر بازگشت به برجام و توافق با آمریکا و موضوعاتی از این دست مطرح شد، خیلی از فعالان حوزه بورس به پیگیری این مذاکرات پرداختند. آن‌ها از یک سو دل نگران تاثیر این مذاکرات روی روند حوزه بورس بودند و از سوی دیگر این احتمال را می‌دادند که به نتیجه رسیدن این مذاکرات باعث بهبود اوضاع فعالیت آن‌ها در بورس شود. با این تحلیل‌ها، پیش‌بینی‌ها و چشم انتظاری‌ها، سهامداران خرد هم در پی فعالان حوزه بورس راه افتادند و پیگیر اخبار لحظه به لحظه مذاکرات بودند. حالا با اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران، این نگرانی در بین برخی از فعالان حوزه بورس ایجاد شد که این اقدامات در روند مذاکرات اثرگذار و شاید موجب بی‌سرانجام ماندن آن بشود. از طرفی این فعالان حوزه بورس با منتشر کردن چنین نظراتی در صفحه‌های خود از سوی برخی از کاربران مورد انتقاد قرار می‌گرفتند که فقط به فکر منافع شخصی و مالی خود هستند و برایشان مهم نیست که کشور در مرحله چه پیشرفتی قرار گرفته است. خلاصه که فضای توییتر فارسی تحت تاثیر این موضوع بود و خیلی از فعالان حوزه بورس در حال بحث و جدل درباره این مساله بودند. از دیگر مواردی که باید به آن بپردازیم این است که روز‌های زیادی پیش می‌آید که یکی از فعالان حوزه بورس یا سهامداران در اینستاگرام، مطلبی می‌نویسد یا عکس و فیلمی منتشر می‌کند و خیلی زود محتوای به اشتراک گذاشته‌شده، سر از توییتر هم درمی‌آورد. دیروز مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار در استوری اینستاگرام خود نوشت: «قسمت تلخ ماجرا آنجاست که آن طرف ایلان ماسک یک توییت می‌زند دوج کوین ظرف دو روز چهار برابر میشه، این طرف ۸ ماه است میگن حمایت می‌کنیم و ملت بیشتر و بیشتر دارند ضرر می‌کنند.» استوری او یکی دو ساعتی بعد از منتشر شدن، در توییتر و همچنین کانال‌های تلگرامی در حوزه بورس منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت. در نهایت آخرهفته گذشته گعده فعالان بورسی در فضای توییتر فارسی آرام بود و کم و بیش انتقادی هم به وضعیت بورس می‌شد.



مهدی رباطی

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران

برنارد مادوف که با روش پانزی ۵۰ B$ تحصیل مال کرده بود در دوره محکومیت ۱۵۰ ساله درگذشت. پانزی گیم در بورس خودمان همان سهم پروژه کردن و فروش در قیمت‌های گزاف به پرتفو‌های حقوقی و سهامداران است. یکی از وظایف اصلی نهاد رگولاتور برخورد با این تخلفات و مفاسد است، مخصوصا دستکاری قیمت و شاخص‌سازی. جلسات بی‌نتیجه با حقوقی‌ها برای حمایت از قیمت سهام خاص، دستکاری نقدشوندگی بازار، دستکاری دامنه نوسان و... هیچ‌کجای دنیا وظیفه سازمان بورس نیست. اگر جلوی این سهام پروژه کردن و مفاسد در تابستان ۹۹ گرفته می‌شد بخش عمده‌ای از این نزول تاریخی بورس تهران رخ نمی‌داد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده