تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۰۶۰۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییر دامنه نوسان زود بود/ گِره نقد شوندگی بورسی‌ها باز می‌شود

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاحیه سازمان بورس در ارتباط با گره معاملاتی به نقد شوندگی بازار کمک می‌کند، اما بهترین زمان تغییر دامنه نوسان خرداد ۱۴۰۰ بود.

به گزارش می‌متالز، مصوبه دیشب (۲۸ فروردین ۱۴۰۰) سازمان بورس و اوراق بهادار در دو بخش تنظیم شده بود، خبر اول تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶ و منفی ۳ و اجرای آن تا پایان اردیبهشت ماه و خبر دوم مربوط به گِره معاملاتی بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سخنان خود بیان کرده بود در بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تغییراتی انجام شد که بر اساس آن مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار را در دو محور می‌توان بررسی کرد، محور اول افزایش یک درصدی دامنه نوسان به منفی ۳ و دومین موضوع گره معاملاتی است.

تغییر دامنه نوسان زود بود

وی افزود: اگر افزایش یک درصد دامنه نوسان منتفی شود به نفع بازار سرمایه خواهد بود و تا پایان خرداد ۱۴۰۰ متوقف بماند چرا که در این زمان گزارش‌های ۳ ماهه شرکت‌ها منتشر می‌شود و فعالان بازار سرمایه و همه سرمایه‌گذاران می‌توانند برآوردی از ایی پی اس ۱۴۰۰ شرکت‌ها داشته باشند. این توقف از ضرر سرمایه‌گذاران جلوگیری می‌کند. در خرداد ۱۴۰۰ با یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای دامنه نوسان به‌تدریج می‌توان موضوع دامنه نوسان را (به عنوان یکی از معضلات اساسی بورس ایران) حل کنیم.

گره معاملاتی کمک کار نقدشوندگی بازار

اشتیاقی در ادامه دستورالعمل اصلاحیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با گره معاملاتی را مثبت ارزیابی کرد تصریح کرد: ایرادی که به دامنه نوسان نا متقارن وارد است، موضوع نقد شوندگی است که با این مصوبه گره معاملاتی می‌تواند برطرف شود و به نقد شوندگی سهام‌های کوچک کمک می‌کند.

معضل دامنه نوسان چگونه حل می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طبق این مصوبه اخیرسازمان بورس و اوراق بهادار گره معاملاتی به این شکل عمل می‌کند که اگر در ۵ روز معاملاتی یک سهمی در صف فروش باشد یا در صف خرید باشد اگر چنانچه کمتر از ۲ برابر حجم مبنای خود مورد معامله قرار گرفته باشد در روز ششم (حتی با یک سهم) تا ۲ برابر دامنه نوسان معامله شود به این معنی که آن سهم در روز ششم می‌تواند با ۴ درصد منفی (با معامله یک سهم هم) معامله شود، بنابراین با این روش طی یک ماه سهام مورد نظر می‌تواند با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شود و عملا معضل دامنه نوسان کنونی که بحث نقدینگی سهام است بر طرف می‌شود و به‌تدریج سهام‌ها به نرخ مورد معاملاتی خود می‌رسند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده