تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۳
بازدید: ۵۴۴
کد خبر: ۲۰۶۴۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سود ”صبانور” سه برابر شد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی صبانور از تولید بیش از ۴.۵ میلیون تنی کنسانتره، گندله و سنگ آهن دانه بندی از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه در این شرکت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «محمد کلانتری» افزود: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (سهامی عام) اکنون بزرگترین تولید کننده سنگ آهن، کنسانتره و گندله در غرب و شمال غرب کشور است.
وی گفت: محصولات تولیدی این شرکت شامل سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره و گندله آهن است.
کلانتری یادآور شد: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور جزو واحد‌های تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) است، به طوری که حدود ۹۰ درصد سهام شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت دارای سه معدن است که در استان‌های همدان (یک معدن) و کردستان (دو معدن) قرار دارند و ظرفیت قطعی و احتمالی سنگ آهن آن‌ها در مجموع نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن است.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به موفقیت‌های این شرکت در تولید محصولات مختلف، اظهار داشت: در ۱۱ ماهه امسال با تولید دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی، رشد ۲۰ درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ثبت رسید.
وی بیان داشت: در تولید کنسانتره نیز در مدت یاد شده با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید، رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت شد.
کلانتری تصریح کرد: در تولید گندله نیز با ثبت آمار ۵۵۰ هزار تنی، ۱۰ درصد رشد به ثبت رسید.

پروژه‌های توسعه‌ای شرکت

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های توسعه‌ای شرکت صبانور افزود: یکی از آن‌ها پروژه یک میلیون تنی گندله سازی در کردستان (منطقه بیجار) است که پیمانکار آن انتخاب و تجهیزات خارجی آن خریداری شده و کار آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی صبانور خاطرنشان کرد: برای این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومان (۲۰ میلیون دلار و ۶۰۰ میلیارد تومان) سرمایه گذاری شده که از منابع داخلی شرکت تامین اعتبار شده است.
وی گفت: این پروژه که برای بهره برداری از آن ۳۰ ماه زمان لازم است، برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد داشت.
کلانتری با اشاره به استارت پروژه کنسانتره سازی یک میلیون تنی در منطقه قروه کردستان به عنوان دومین پروژه توسعه‌ای شرکت، بیان داشت: این پروژه مصوبه هیات مدیره شرکت را دریافت کرده که در حال اخذ مجوز ساخت آن از سازمان صمت استان کردستان، همچنین جانمایی مکان مناسب و تامین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و ... برای آن هستیم.
وی با اشاره به نیاز به سرمایه گذاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی برای این پروژه، ابراز امیدواری کرد که پس از شروع، طی مدت زمان ۲۴ ماه به بهره برداری برسد که در این صورت اشتغال به کار مستقیم ۲۰۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.

 سود ناخالص بیش از ۳ برابری شرکت

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی صبانور در ادامه خاطرنشان کرد: مجموع فروش شرکت تا پایان سال افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود که ۱۳۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی خواهد داشت.
وی افزود: با توجه به فروش بخشی از سهام «ومعادن»، سود ۵۰۰ میلیارد تومانی از این محل حاصل شده و در نتیجه سود خالص ۱۸۰۰ میلیارد تومانی و EPS ۶۰۰ تومانی حاصل خواهد شد.
کلانتری با اشاره به بیش از سه برابر شدن سود ناخالص به دست آمده در مقایسه با سال ۹۸، تاکید کرد: کل سود حاصله صرف سرمایه گذاری در پروژه‌های یاد شده خواهد شد.
وی همچنین از مشارکت ۲۰ درصدی صبانور با ایمیدرو در پروژه فولاد کردستان خبر داد و گفت: این پروژه در حقیقت متشکل از یک پروژه ۱.۵ میلیون تنی آهن اسفنجی در بیجار و یک پروژه یک میلیون تنی فولاد در قروه است که مقرر شده تا ۷۰ میلیارد تومان از افزایش سرمایه آن را صبانور متقبل شود.

منبع: وبسایت خبری تحلیلی معادن ایران و جهان معدن 24

عناوین برگزیده