تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۰۶۶۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاکید ایران و صربستان بر توسعه همکاری‌های صنعتی و تجاری

‌می‌متالز - در دیدار رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با وزیر امور خارجه صربستان، توسعه همکاری‌ها در زمینه صنعت، معدن، سرمایه‌گذاری و افزایش تجارت خارجی مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، «حمید زادبوم» در دیدار با «نیکولا سلاکوویچ» وزیر امور خارجه صربستان به ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: زمینه‌های همکاری در حوزه‌های صنعتی، انرژی، کشاورزی و تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

وی موفقیت‌های صربستان در حوزه‌های اقتصادی را قابل ملاحظه دانست و افزود: صربستان از معدود کشور‌هایی است که توانست اقتصاد خود را به شکل مطلوبی احیا کرده و توسعه دهد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به علاقمندی تجار ایرانی برای گسترش تعاملات تجاری با صربستان، خواستار نهایی کردن مفاد برنامه اقدامی در حوزه توسعه اقتصاد و تجارت شد.

زادبوم همچنین با تاکید بر ضرورت تسهیل تجارت بین دو کشور به موافقت‌نامه تجارت آزاد منعقد شده ایران با کشور‌های حوزه اوراسیا و ظرفیت‌های مثبت ایجادشده اشاره کرد و گفت: طرفین با پیگیری و نهایی کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی می‌توانند زمینه را برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد در آینده فراهم کنند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران منطقه بالکان در سیاست خارجی ایران را با اهمیت توصیف کرد، گفت: صربستان و منطقه بالکان دروازه ورود به بازار اروپا برای ایران محسوب می‌شود و بازار ۸۰ میلیونی ایران و کشور‌های همسایه نیز فرصت مناسبی برای همکاری بخش خصوصی و دولتی دو کشور ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا در سال گذشته باعث کاهش تجارت بین‌الملل و همچنین تجارت ایران با صربستان شد، ابراز امیدواری کرد: با تلاش و پیگیری دو طرف شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در سال ۲۰۲۱ در تهران به بهترین نحو برگزار خواهد شود و به اهداف تعریف شده خواهیم رسید.

زادبوم با اشاره به حجم تجارت خارجی ایران افزود: به رغم شرایط کرونا و تحریم‌های ظالمانه حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۷۳میلیارد دلار بوده است که از این میزان حدود ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار حجم صادرات و ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات ایران بوده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به مزیت و ظرفیت همسایگی ایران با ۱۵ کشور گفت: کشور‌هایی مانند روسیه، افغانستان پاکستان عراق در همسایگی ایران بازار مهمی محسوب می‌شوند و فرصت‌های تجاری زیادی در این منطقه وجود دارد.

در این دیدار وزیر امور خارجه صربستان با تاکید بر ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و صنایع این دیدار را زمینه‌ساز افزایش حجم تجارت دو کشور دانست.

وی با تشریح دستاورد‌های صربستان در زمینه پاندمی کرونا، تحولات اقتصادی این کشور و بسته‌های حمایتی اقتصادی کشورش برای بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: فضای مناسب کسب و کار و حضور گسترده شرکت‌های خارجی از جمله اروپایی و چینی در حوزه‌های صنعتی مانند خودروسازی، صنایع لبنیات و صنایع معدنی صربستان ایجاد و روابط تجاری گسترده با کشور‌های حوزه اوراسیا برقرار شده است.

وی همچنین توافق ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران با چین را مثبت ارزیابی کرد و آن را زمینه‌ساز تحولات گسترده اقتصادی آتی دانست.

در این دیدار طرفین با تشریح وضعیت تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور و جایگاه منطقه‌ای بر وجود روابط دوجانبه بین دو کشور تاکید کردند و در خصوص زمینه‌های همکاری مورد علاقه از جمله در صنعت ساختمان، قطعات خودرو، تایر، ماشین‌آلات کشاورزی، اتوبوس‌سازی، صنایع غذایی، مبلمان، پوشاک، سلامت و پتروشیمی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

حوزه فناوری اطلاعات و انرژی نیز از دیگر حوزه‌های مطرح شده در این نشست بود که طرفین بر توافق برای همکاری روی حوزه‌های منتخب تاکید کردند و مقرر شد نقطه نظرات در این خصوص از طریق مجاری دیپلماتیک مبادله شود.

وزیر امور خارجه صربستان همچنین در سفر به تهران، با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد و یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه صربستان توسط محمدجواد ظریف و نیکلا ساکوویچ وزرای امور خارجه دو کشور به امضا رسید.

اهمیت برگزاری نشست شانزدهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به منظور توسعه و گسترش همکاری‌ها به خصوص در حوزه اقتصادی، مسائل مربوط به تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، مسائل منطقه‌ای اعم از حوزه بالکان و مناطق پیرامونی کشورمان و همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی، اقدامات دو کشور در حوزه واکسن و مبارزه با کرونا از دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و صربستان در این دیدار بود.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده