تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۰۶۶۴۱
سرویس خبر : انرژی

جمهوری آذربایجان ۵۵۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کرد

‌می‌متالز - کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گزارش داد که این کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۵۵۲ میلیون و ۵۸۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کرده است.

به گزارش می‌متالز، ۴۳۵ میلیون و ۱۴ هزار متر مکعب از مجموع گاز صادراتی به اروپا به کشور ایتالیا تحویل داده شده است.

در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۵۷ میلیون و ۸۴۸ هزار متر مکعب گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به یونان و ۵۹ میلیون و ۷۱۸ هزار متر مکعب نیز به بلغارستان صادر شده است.

بر اساس این اطلاعیه، جمهوری آذربایجان در سه ماه نخست سال جاری میلادی همچنین ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۶۱۱ هزار متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و یک میلیارد و ۴۹۴ میلیون و ۲۵۸ هزار متر مکعب به گرجستان صادر کرده است.

گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به کشور‌های اروپا از طریق «دالان گازی جنوب» شامل خطوط لوله قفقاز جنوبی (جاک جمهوری آذربایجان و گرجستان)، «ترانس آناتولی» (خاک ترکیه) و «ترانس آدریاتیک» (خاک یونان، آلبانی، بستر دریای آدریاتیک و خاک ایتالیا) صادر می‌شود.

صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از طریق این دالان انرژی به کشور‌های اروپا در آخرین روز سال گذشته میلادی (۳۱ دسامبر) آغاز شده و این کشور قرار است در مرحله نخست سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از میدان «شاه دنیز» در دریای خزر، به اروپا صادر کند.

جمهوری آذربایجان میدان گازی شاه دنیز را در همکاری با کنسرسیوم شرکت‌های خارجی به پیمانکاری «بریتیش پترولیوم» (بی پی) توسعه می‌دهد و شرکت ملی نفت ایران نیز سهم ۱۰ درصدی در طرح توسعه این میدان انرژی دارد.

به گزارش کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مجموع ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در این کشور استخراج شده که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

استخراج نفت جمهوری آذربایجان نیز در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۳ درصد کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده