تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۰۶۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بالانس عرضه و تقاضای محصولات اکستروژنی در مناطق مختلف

چین و خاورمیانه، همچنان از صادرکنندگان اکستروژن‌های آلومینیومی باقی خواهند ماند

می متالز - با مقایسه میزان عرضه و تقاضای محصولات اکستروژنی آلومینیوم در مناطق مختلف جهان، می‌توان گفت که چین دارای بیشترین مازاد عرضه این محصولات است؛ در مقابل کسری عرضه در بازار اروپای غربی، این منطقه را به یک واردکننده این محصولات بدل کرده است. خاورمیانه نیز یک صادرکننده محصولات اکستروژنی در سطح جهان شناخته می‌شود.
چین و خاورمیانه، همچنان از صادرکنندگان اکستروژن‌های آلومینیومی باقی خواهند ماند

به گزارش می متالز، در نمودار 1، بالانس عرضه و تقاضای محصولات اکستروژن آلومینیومی در مناطق مختلف جهان طی سال‌های 2001 تا 2017 نشان داده شده است. با توجه به این نمودار، آمریکای شمالی با کمی کسری عرضه محصولات اکستروژنی مواجه بود ولی از سال 2010 به بعد در شرایط تقریبا نزدیک به بالانس قرار گرفت. با این حال در سال 2016 به‌دلیل تزریق حجم قابل توجهی از محصولات اکستروژنی توسط ویتنام به این بازار که منجر به خارج کردن توازن و بالانس در این بازار شد، صادرات از این منطقه افزایش یافت. این رویداد شکایات بسیاری از تولیدکنندگان داخلی این کشور را به‌دنبال داشت و متعاقبا درخواست‌های مکرری در مورد افزایش تعرفه‌های وارداتی این محصولات ارایه شد. پس از بررسی‌ها مشخص شد که بسیاری از تولیدکنندگان نیمه‌ساخته‌های چینی واحدهایی را در کشورهای همسایه چین احداث کرده‌اند تا با انجام فرآیندهایی جزئی روی نیمه‌ساخته‌ها، آن‌ها را تحت عنوان محصولات ساخت کشورهایی غیر از چین، به اقصی نقاط جهان صادر کنند. ویتنام یکی از این کشورها است که با سرمایه‌گذاری‌های تولیدکنندگان چینی در سال‌های اخیر به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی جهان بدل شده است.

در نتیجه این بررسی‌ها، بخش اعظمی از محصولات اکستروژنی ویتنام که به بازار ایالات متحده صادر شده بود، در اواخر سال 2016 به کشور مبدأ یعنی همان ویتنام عودت داده شد و در سال پس از آن، همراه با شدت‌گیری بحث‌های مربوط به مقابله با دامپینگ تولیدکنندگان چینی در بازار آمریکا و افزایش تعرفه‌های وارداتی، صادرات نیمه‌ساخته‌های اکستروژنی آلومینیومی ویتنام به آمریکا کاهش یافت و بار دیگر این منطقه به شرایط بالانس عرضه و تقاضا نزدیک شد. با توجه به اینکه ایالات متحده با روی کار آمدن دونالد ترامپ، اقدامات ضد دامپینگ بسیار شدیدی را اجرا کرده است که حتی در مواردی منجر به فعال شدن دوباره بخشی از ظرفیت‌های این کشور شده است، انتظار نمی‌رود که چنین اقداماتی حتی پس از دونالد ترامپ چندان تسهیل شود. از این رو، می‌توان گفت که احتمال افزایش صادرات به این منطقه که منجر به افزایش و مازاد عرضه در این بازار شود، بسیار کم خواهد بود. در عین حال، طی سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بسیاری از صنایع پایین‌دستی آلومینیوم آمریکا صورت گرفته تا بتواند ضامن تأمین تقاضای آتی این منطقه باشد. از این رو انتظار می‌رود که شرایط آتی بازار منطقه آمریکای شمالی، در بالانس نسبی باشد.

اروپای غربی به‌عنوان یکی دیگر از مناطق مهم مصرف‌کننده محصولات اکستروژن آلومینیومی در جهان که در اوایل دهه 2010 با کسری عرضه قابل توجهی مواجه بوده است، در سال‌های اخیر با افزایش عرضه، به سمت بالانس عرضه و تقاضا پیش رفته است. پیش‌بینی می‌شود که سهم مصرف آلومینیوم و اکستروژن‌های آن در صنعت خودروسازی این منطقه طی سال‌های آتی، ناشی از سوق خودروسازان به تولید خودروهای الکتریکی و سبک، به مقدار چشم‌گیری افزایش یابد. هر چند این امر می‌تواند کسری عرضه اکستروژن‌های آلومینیومی این منطقه را طی سال‌های آتی افزایش دهد؛ اما با توجه به سهم نه‌چندان زیاد صنعت خودروسازی در مصرف محصولات اکستروژن، انتظار نمی‌رود که افزایش کسری عرضه این منطقه در سال‌های آتی چندان قابل توجه باشد.

در انتها چین که مهم‌ترین صادرکننده محصولات اکستروژنی در دنیا شناخته می‌شود، طی سال‌های اخیر با کاهش صادرات مواجه بوده است. این امر تا حدی متأثر از اقدامات ضد دامپینگ کشورهای مقصد و از دست رفتن بخشی از بازار فروش تولیدکنندگان این کشور بوده و تا حدی نیز تحت تأثیر افزایش تقاضای داخلی آن، با افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها روی دارایی‌های ثابت و توسعه زیر‌ساخت‌ها بوده است. انتظار می‌رود که این روند طی سال‌های آتی در کوتاه‌مدت نیز ادامه پیدا کند.

عناوین برگزیده