تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۰۷۰۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد:

رشد ۴.۲ درصدی رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در فروردین‌ماه

‌می‌متالز - شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در اسفندماه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ رشدی ۴.۲ درصدی داشته است.

به گزارش می‌متالز، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گزارشی به گزارش اسفندماه ۱۳۹۹ تولید صنعتی با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی پرداخته و نوشته است: با توجه به اینکه رشد ۴.۲ درصدی اسفندماه سال گذشته در دی‌ماه و بهمن‌ماه به ترتیب ۳.۸ و ۴.۴ درصد بوده، می‌توان گفت که رشد شاخص در ماه‌های فصل زمستان در حدود ۴ درصد در نوسان بوده است. این شاخص نسبت به نیمه اول سال بهبود و نسبت به پاییز اندکی افت را نشان می‌دهد.

بررسی آمار صنایع نشان می‌دهد که رشد شاخص تولید صنعت فلزات اساسی در اسفندماه برخلاف دو ماه گذشته مثبت شده و رشد شاخص فروش این صنعت نیز بیشتر از رشد تولید آن بوده که نشان از بهبود وضعیت تقاضا در این صنعت دارد.

رشد قابل توجه در صنایع تولیدی کالا‌های سرمایه‌ای (صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات و دستگاه‌های برقی) از دیگر نکات مثبت گزارش اسفندماه بوده است. در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ رشد شاخص تولید محصولات واردات محور و همچنین رشد تولید محصولات نهایی (مصرفی و سرمایه‌ای) بیشتر از رشد شاخص تولید صنعتی کل بوده است که نشان‌دهنده آن است که رشد مثبت محقق شده در سال ۱۳۹۹ عمدتا ناشی از افزایش تولید محصولات جایگزین واردات (و پر کردن خلا واردات آنها) بوده است.

شاخص تولید صنعتی ماهانه

بیش از ۲۵۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. نمودار یک روند رشد شاخص تولید صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را از مرداد ۹۷ تا اسفند ماه ۹۹ نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، رشد تولید صنعتی در طول ماه‌های سال ۱۳۹۷ روند کاهشی داشته، اما تقریبا در تمام ماه‌های سال ۹۸ (به جز اسفندماه) رشد تولید صنعتی روند افزایشی داشته است. روند بهبود رشد تولید شرکت‌های بورسی بعد از وقفه دو ماهه در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۹۹ (به دلیل شیوع کرونا) از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ بار دیگر از سر گرفته شد و تا آبان‌ماه که رشد بالای ۶ درصد نسبت به مدت مشابه بدست آمد، این روند رو به بهبود ادامه پیدا کرد.

رشد ۴.۲ درصدی رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در فروردین‌ماه

براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، در آذرماه و دی‌ماه رشد شاخص تولید صنعتی کاهش داشته و در دی‌ماه به ۳.۸ درصد رسید. براساس اطلاعات منتشر شده شرکت‌های بورسی، رشد شاخص تولید این شرکت‌ها در بهمن‌ماه حدود ۴.۴ و در اسفندماه ۴.۲ درصد بوده که نسبت به دی‌ماه اندکی بهبود را نشان می‌دهد.

در مجموع رشد تولید در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹ حدود ۴ درصد بوده که نسبت به شش ماهه ابتدای سال بالاتر و نسبت به پاییز عملکرد پایین‌تری را به ثبت رسانده است. مقایسه رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی و رشد شاخص تولید صنعتی مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که همبستگی بالایی بین این دو شاخص وجود دارد در حالی که در شهریورماه سال گذشته اختلاف بین رشد این دو شاخص افزایش پیدا کرده بود.

براساس اعلام مرکز آمار رشد شاخص تولید صنعتی در پاییز ۱۳۹۹ حدود ۳ درصد بوده و رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آذر و دی به ترتیب ۵.۴ و ۳.۸ درصد بوده است.

رشد ۴.۲ درصدی رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در فروردین‌ماه

نکات مهم این گزارش عبارتند از:

  • برخلاف صنعت محصولات شیمیایی، رشد شاخص صنعت خودروسازی و فلزات اساسی در اسفندماه بیشتر از بهمن‌ماه بوده است.

  • رشد شاخص تولید اسفندماه در صنایع دستگاه‌های برقی و ماشین‌آلات و تجهیزات (که هر دو تولیدکننده کالا‌های سرمایه‌ای هستند) نسبت به بهمن‌ماه افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

  • در طول ماه‌های سال ۱۳۹۹ رشد تولید صنعت فلزات اساسی حول و حوض صفر درصد در نوسان بوده و چند ماه مثبت و چند ماه بوده است. با وجود اینکه رشد شاخص تولید این صنعت در اسفندماه مثبت ضعیف و زیر یک درصد بوده است، اما بعد از بیش از ۶ ماه در اسفندماه شاخص رشد فروش این صنعت از رشد تولید آن پیشی گرفته است که نشان از بهبود وضعیت تقاضا دارد.

  • صنعت خودروسازی و قطعات بعد از چهارماه که روند نزولی در رشد تولید ۰نسبت به مدت مشابه) را تجربه می‌کرد در اسفندماه رشدی بالاتر از رشد بهمن‌ماه رقم زد.

رشد ۴.۲ درصدی رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در فروردین‌ماه

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده