تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۰۷۱۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یاسی که بر سهامداران غلبه کرد؛

"بورس" از کعبه آمال دیروز تا کوره پول‌سوزی امروز

‌می‌متالز - بازاری که در ماه‌های نه چندان دور با رونق بسیار مواجه بود و مردم برای ورود به آن صف می‌کشیدند این روز‌ها وضعیت مناسبی ندارد و همانند بیمار رو به احتزاری شده که اطرافیان هر لحظه در انتظار پایان حیات آن هستند.

به گزارش می‌متالز، ماه‌ها از آغاز ریزش بورس تهران می‌گذرد و این اُفت که زمانی طبیعی به نظر می‌رسد اکنون منجر به ناامیدی سهامداران شده است و دیگر کسی به بازاری که تا چند ماه پیش تبدیل به چشم و چراغ اقتصاد شده بود امیدی ندارد.

بازاری که در ماه‌های نه چندان دور با رونق بسیار مواجه بود و مردم برای ورود به آن صف می‌کشیدند این روز‌ها وضعیت مناسبی ندارد و همانند بیمار رو به احتزاری شده که اطرافیان هر لحظه در انتظار پایان حیات آن هستند.

بازاری که به واسطه دعوت دولتمردان و لبیک مردم به این دعوت روز‌های پررونق و پرجنب و جوشی را در حال پشت سر گذاشتن بود با اقدامات صورت گرفته از سوی دولت و بانک مرکزی روز به روز بیشتر به سمت زوال حرکت کرد و در این بین مسوولان سازمان بورس نیز با دستورالعمل‌های خلق و الساعه و شبانه بر سرعت این زوال افزودند.

در حال حاضر بورس تهران در بدترین شرایط خود قرار دارد و مهر ابطال بر تمام پیش بینی‌ها و تحلیل‌ها مبنی بر بازگشت بازار زده است و دیگر کمتر سهامدار یا کارشناسی را می‌توان سراغ داشت که بازگشت بازار به تعادل در شرایط فعلی را انتظار داشته باشد.

بی اعتمادی که بواسطه اقدامات دولت به بازار سرمایه تزریق شد موجب شد تا علی رغم اذعان کارشناسان به ارزندگی سهام، سرمایه گذاران در بورس عطای حضور در این بازار را به لقای آن ببخشند و با هر قیمتی به دنبال ترک بازار باشند، همین امر موجب شد تا مسوولان سازمان بورس برای ریزش کمتر بازار دامنه نوسان نامتقارن را در دستور کار قرار دهند تا شاید با کاهش ریزش، سهامداران کمتری ترغیب به ماندن شوند و تعداد کمتری اقدام به خروج کنند، اما انفعالی که طی ماه‌های اخیر از سوی مسوولان سازمان بورس صورت گرفت تمام راهکار‌ها را به بن بست کشاند.

دامنه نامتقارن نه تنها دردی از بازار دوا نکرد بلکه موجب شد صف‌های فروش قفل شود و بازار سرمایه که همواره به آیتم نقدشوندگی خود می‌بالید این خصوصیت را نیز از دست داد تا عملا بورس تبدیل به بازاری راکد تبدیل شد.

هر چند دامنه نامتقارن سرعت ریزش را کاهش داد، اما نتوانست تعادل را به بازار برگرداند و فقط روند ریزش را دچار فرسایش کرد و علی رغم پافشاری بر این تصمیم در روز گذشته نیز شاهد آن بودیم که شاخص مقاومت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی خود را نیز از دست داد تا وضعیت بیشتر از گذشته بغرنج شود.

کارشناسان مشکل بزرگ بازار را کمبود نقدینگی عنوان می‌کنند که بواسطه سیاست‌های غیرشفاف در مولفه‌های اصلی اقتصاد ایجاد شده ومعتقدند تا چشم انداز اقتصادی مشخص نباشد و مولفه‌های اصلی اقتصادی کشور برای سرمایه گذاران شفاف نشود وضعیت به همین روال ادامه خواهد داشت.

امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار اظهار کرد: راهکار‌هایی که ارائه شده تاکنون مورد پذیرش نبوده، چراکه پیشنهاد‌هایی برای بازشدن دامنه‌نوسان ارائه شد تا به‌واسطه‌آن پس از مدتی بازار به تعادل برسد که مورد تایید قرار نگرفته است.

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه تزریق منابع یکی دیگر از راهکار‌های برون رفت بازار از وضعیت فعلی است، افزود: هر چند انتشار یکسری اوراق در این‌باره در دستور کار قرار گرفته، اما همه مطلع هستند که صندوق توسعه ملی طبق قانون باید مبالغی را برای تزریق نقدینگی بازار پرداخت می‌کرد که بانک مرکزی این اجازه را نداد.

وی گفت: سیاست‌های بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داد خلاف مصوبات شورای پول و اعتبار با هر نرخی سپرده بگیرند و نکته مهم این است که به‌هیچ‌عنوان زیر بار این موضوع نمی‌رود و تغییری در روند آن هم ایجاد نمی‌کند.
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وضعیت بازار فعلا با همین شرایط ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: به نظر می‌رسد متولیان بازار برخی از تصمیم‌ها را به بعد از مشخص شدن نتایج برجام یا انتخابات موکول کرده اند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده