تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۰۷۱۸۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تزریق شفافیت به معاملات مسکن از کانال بورس

‌می‌متالز - روزنامه همشهری در شماره امروز خود و در صفحه بورس به گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرده که معتقد است دو طرح فروش املاک شخصی در بورس کالا و فروش مسکن متری می‌تواند با بالا بردن شفافیت و قدرت رقابت، به نظام‌مند شدن بازار مسکن کمک کند.

به گزارش می‌متالز، چند ماهی از انتقال بخشی از معاملات املاک حقوقی و وابسته به نهاد‌های دولتی به بورس کالا می‌گذرد و حالا محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با سودمند دانستن این اتفاق به ورود املاک اشخاص حقیقی به این ساز و کار نیز چراغ سبز نشان می‌دهد و آن را در کنار طرح فروش مسکن متری، از جمله عوامل زمینه ساز برای کشف واقعی قیمت و نظام‌مند شدن بازار مسکن عنوان می‌کند.

فروش املاک حقیقی در بورس

معاملات املاک اشخاص حقوقی و وابسته به نهاد‌های دولتی در بورس کالا یکی از برنامه‌های مهمی بوده که وزارت راه و شهرسازی در یک سال گذشته از آن حمایت کرده است و همچنان مسئولان این وزارتخانه می‌گویند که توسعه معاملات مسکن اشخاص حقیقی و حقوقی در بورس کالا از برنامه‌های مهم آنهاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه می‌گوید: ساختاری که در بورس کالا فراهم شده تا املاک نهاد‌های مختلف به جای فروش از طریق مزایده در بورس کالا عرضه شود، قدرت رقابت بالاتری ایجاد می‌کند و شفافیت در معاملات آن‌ها فراهم می‌شود.

محمودزاده حتی ورود املاک اشخاص حقیقی به بورس کالا را نیز بلامانع می‌داند و معتقد است در این حوزه باید مقیاسی نیز برای معاملات پر حجم مسکن اشخاص حقیقی در بورس در نظر گرفته شود.

او معتقد است: اگر اقداماتی برای توسعه معاملات املاک اشخاص حقیقی در کنار حقوقی‌ها در بورس کالا انجام شود، اشخاص حقیقی نیز می‌توانند املاک خود را از طریق بورس کالا به فروش برسانند و این مسئله به نظام‌مند شدن بازار مسکن کمک کند. البته آنگونه که معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا می‌گوید: بر اساس دستورالعمل معاملات املاک و مستغلات در بورس کالا، قابلیت عرضه املاک اشخاص حثیقی نیز وجود دارد و بستر‌های فنی آن نیز موجود است

به گفته علیرضا ناصرپور، در اواخر سال گذشته نیز یک ملک متعلق به بخش خصوصی در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفته و امکان ادامه این کار وجود دارد.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده