تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۰۷۴۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شبح کرونا بر بازار نفت با صعود بهای فلزات و محصولات کشاورزی

‌می‌متالز - شیوع مجدد ویروس‌کرونا و گسترش سریع‌تر آن در هند موجب شده تا وضعیت پیچیده‌ای در بازار‌های جهانی خودنمایی کند. کاهش بهای نفت را می‌توان مهم‌ترین تاثیر کرونای هندی در بازار‌های کالایی به‌شمار آورد، ولی بازار محصولات کشاورزی از این وضعیت پیچیده گویی سوختگیری کرده و رشد نرخ‌های عجیبی را از خود نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، شیوع ویروس‌کرونا در کنار کاهش بارش؛ دو داده مهم برای احتمال افت حجم تولید محصولات کشاورزی در سال‌جاری است آن‌هم در شرایطی که شتاب رشد قیمت‌ها بیش از همه در روز‌های اخیر (دو هفته تا یک‌ماه گذشته) خودنمایی می‌کند. به‌عنوان مثال سویا در دو هفته گذشته ۶/ ۱۱‌درصد افزایش نرخ داشته که یک رشد قیمت برجسته محسوب می‌شود. نکته مهم‌تر آنکه اگر این بازار تنها ۱۲ درصد رشد قیمت بیشتر داشته باشد به رکورد تاریخی خود دست پیدا می‌کند. گندم هم با ۵/ ۲۰ درصد رشد نرخ در کمتر از یک‌ماه اخیر روبه‌رو شده و ذرت با رشد ماهانه ۲۶ درصدی، یکی دیگر از برنده‌های این بازار است. ذرت هم تا روز‌های اوج قیمتی خود تنها ۲۱درصد فاصله دارد. اما گوشت‌قرمز در بالاترین ارقام تاریخی خود قرار دارد و بهای آن از جولای ۲۰۱۹ تاکنون دوبرابر شده و از اول جولای ۲۰۲۰ نیز تاکنون ۵۳ درصد رشد نرخ داشته است. همین مطلب خود یکی از دلایل مهم برای افزایش بهای خوراک‌دام در دنیا بود و محرکی برای افزایش بهای جو دامی، ذرت (علوفه‌ای) و سویاست. البته به‌نظر می‌رسد این روند صعودی هنوز ادامه داشته باشد.

روز‌های سخت کرونایی بازار‌های جهانی، اما برای فلزات پایه جذاب بوده و رکورد‌های قیمتی مهمی در حال جابه‌جاشدن هستند و بعید نیست که این روند صعودی ادامه داشته باشد.

بهای هر تن مس در روز گذشته در بورس فلزات لندن حتی به‌صورت مقطعی به ۹هزار و ۷۰۰ دلار در هر تن رسید که به معنی شکسته‌شدن رکورد قیمتی اواخر فوریه و مس ۹ هزار و ۵۰۰ دلاری بود. همین نکته یعنی شکستن این سقف روانی و فنی به منزله محرک قیمتی جدیدی بود که از رشد بهای مس حمایت کرده است. این روند صعودی می‌تواند برای سایر بازار‌های کالایی مشابه نقش یک شتاب‌دهنده و لیدر را ایفا کند و می‌تواند سیگنال جذابی برای استمرار روند صعودی نرخ باشد.

آلومینیوم نیز روند صعودی قدرتمندی را در پیش گرفته، آن‌هم در شرایطی که شتاب رشد قیمت فلز نقره‌ای شاید بیش از سایر بازار‌های مشابه باشد و از یک روند افزایشی مستمر حکایت دارد. هم‌اکنون بهای هر تن آلومینیوم در بالاترین میزان از آگوست ۲۰۱۱ تاکنون قرار دارد که یک رکورد دست نیافتنی به‌شمار رفته و قیمت ۲ هزار و ۳۸۰ دلار در هر تن را هم تجربه کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
دو سال پیش
عناوین برگزیده