تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۰۷۴۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
روند حرکتی شاخص کانه‌های فلزی بررسی شد

نوسان سهام معدنی در تراکم مثلثی

‌می‌متالز - تصویر زیرنمایی است از نوسانات چند ماه اخیر شاخص کانه‌های فلزی یا همان معدنی‌ها که به زیبایی تفاوت اصلاح و ریزش را نمایان می‌کند. به لطف شرکت‌هایی مانند «گل‌گهر» و «چادرملو»، این شاخص پس از رشد ۸۶۰درصدی ظرف ۱۸ ماه و رسیدن به قله ۴۶۳هزار واحدی، اصلاح ۳۷درصدی را طی ۹ ماه داشته است که معقول به نظر می‌رسد. رشد نیز معقول بوده؛ چراکه در مدت مشابه شاخص کل رشد ۱۲۵۰ درصدی داشته و طبیعی است که در اصلاح هم شاخص کل بیشتر از شاخص معدنی اصلاح کند.

به گزارش می‌متالز، اما پس از اصلاح ۳۷ درصدی اولیه و رشد ۲۷ درصدی پس از آن، شاخص معدنی کف خود را در ۲۸۸ هزار واحد حفظ کرده و در یک تراکم مثلثی در حال نوسان است. در حال حاضر به سمت کف مثلث مذکور در حال حرکت بوده و مهم‌ترین حمایت پیش روی آن نه در نمودار قیمت؛ بلکه در اندیکاتور شاخص قدرت نسبی و روی ۲۶ واحد است. با توجه به اینکه هم اکنون اندیکاتور روی ۳۳ واحد قرار دارد و با توجه به اندیکاتور میانگین متحرک همگرا و واگرا که وارد فاز منفی شده است، به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت اصلاح به سمت خط پایینی تراکم ادامه داشته باشد و در ادامه نیز می‌تواند در همین محدوده تراکمی نوسان کند. اما شمایل نمودار به ویژه در تکه آخر به گونه‌ای است که در میان‌مدت و بلندمدت نویدبخش بازگشت به مدار رشد خواهد بود.

کگل: معدن گل‌گهر به عنوان بزرگ‌ترین شرکت گروه با مارکت ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی بیشترین تاثیر و بیشترین شباهت حرکتی و نموداری را با شاخص گروه خود دارد.

کچاد: معدن چادرملو به‌عنوان دومین سهم گروه با مارکت ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی در فاز نخست ریزش همگام با بازار افت محسوس ۴۸ درصدی داشت؛ اما ظرف ماه‌های اخیر به لطف چشم‌انداز بنیادی توانست این افت را جبران و تا یک قدمی سقف ثبت‌شده در قله بازار پیشروی کند.

مهدی طیبی / تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده