تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۳
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۲۰۷۵۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین تمرکز سرمایه‌گذاری خود را در آفریقا از نفت به مواد معدنی تغییر می‌دهد

‌می‌متالز - چین که زمانی وابسته به نفت آنگولا بود، حالا برای تأمین مواد معدنی مورد نیاز خود مخصوصا کبالت به کنگو روی آورده است.

به گزارش می‌متالز، دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از جمهوری کنگو در اوایل سال جاری میلادی نشان دهنده تغییر تمرکز وام‌دهی و سرمایه‌گذاری پکن در آفریقاست.

وانگ طی سفر خود به کینشاسا در اولین ماه سال جاری میلادی قول داد پکن وام‌های خود را به این کشور آفریقای مرکزی به ارزش ۲۸ میلیون دلار ببخشد تا به این کشور در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا کمک کرده و همچنین ۱۷ میلیون دلار دیگر حمایت مالی از کنگو داشته باشد.

وی همچنین گفت چین تامین هزینه پروژه‌های زیرساختی در کنگو را بر عهده می‌گیرد. کنگو چهل و پنجمین کشوری است که به طرح کمربند و جاده پکن پیوسته است. هدف از این طرح تقویت ارتباط و تجارت در سراسر جهان است.

طی دو دهه گذشته، بیشتر وام‌دهی چین در آفریقا متعلق به آنگولا بوده است که پیشگام مفهوم وام در ازای نفت برای پرداخت هزینه ساخت جاده‌ها، سد‌های برقی و بنادر بوده است. چین ۴۲.۶ میلیارد دلار بازپرداخت وام‌های خود را به آنگولا به تعویق انداخته که حدود ۳۰ درصد کل وام‌های این کشور به کشور‌های آفریقایی است.

در حالی که چین بزرگترین وارد کننده نفت خام دنیاست، دردسترس بودن نفت خام خاورمیانه هم که زمانی به آمریکا صادر می‌شد، به این معناست که وابستگی این کشور به عرضه‌کنندگان آفریقایی کاهش یافته است.

ولی آنچه چین را در حال حاضر وابسته به آفریقا کرده است، مس، کبالت و سایر مواد معدنی نادر است. طبق گفته وزیر امور خارجه چین، این یکی از دلایل تغییر تمرکز این کشور در آفریقا به سمت کنگو است.

جمهوری کنگو بزرگترین تولید کننده کبالت در دنیاست. کبالت اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده باتری برای خودرو‌های برقی، گوشی‌های همراه و تبلت‌ها و لپتاپ‌هاست.

اطلاعات نشان می‌دهد قسمت قابل توجهی از بخش معدن در کنگو که بیشتر در شرق و جنوب شرقی این کشور قرار دارد، در دستان چین است. به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی فعالیت خود را در این کشور بیشتر کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده