تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۰۷۵۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چه‌کسانی به‌دنبال گرانی سیمان در استان یزد هستند؟

‌می‌متالز - بازار سیمان یزد هم مانند دیگر اقلام این روز‌ها با آشفتگی‌هایی روبه‌رو است و به‌نظر می‌رسد برخی به‌دنبال سناریوسازی برای افزایش قیمت این کالای اساسی صنعت ساختمان در استان یزد هستند.

به گزارش می‌متالز، صنعت ساختمان را اگر مهمترین صنعت در ایجاد اشتغال کشور ندانیم قطعاً یکی از صنایع با بیشترین تأثیرگذاری در این حوزه به حساب می‌آید؛ صنعتی که صنایع مختلف دیگر به‌طور مستقیم با آن درگیر هستند و اگر رونق در آن به‌خوبی ایجاد شود، صنایع بسیار زیادی کسب‌وکارشان پررونق می‌شود.

در این بین یکی از مهمترین کالا‌هایی که صنعت ساختمان به آن نیاز اساسی دارد، سیمان است، سیمانی که با وجود تولید آن در داخل استان یزد، همیشه گلایه‌مندی‌هایی به‌دنبال دارد.

گلایه‌های گسترده از گرانی‌های پی‌درپی در بازار سیمان

یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که این روز‌ها گلایه افراد زیادی در استان را به‌دنبال داشته، قیمت‌های بالایی است که در طول چند ماه گذشته سیمان به خود گرفته است.
گرانی‌ای که شاید با توجه به شرایط تورم و افسارگسیختگی وضعیت بازار کشور در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم چندان هم بعید به‌نظر نمی‌رسید، اما عدم ثبات قیمت‌ها از یک طرف و قیمت غیرقابل توجیه آن از طرف دیگر سبب شده است که مصرف‌کنندگان و فروشندگان سیمان را گلایه‌مند کند.

علاوه بر قیمت بالای سیمان در استان یزد، یکی دیگر از گلایه‌هایی که از سوی فروشندگان و مصرف‌کنندگان به‌شدت مطرح می‌شود، عرضه کم و قطره‌چکانی آن است.

عرضه محدود و قطره‌چکانی سیمان مزید بر علت مشکلات این صنعت شده است

زارع یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی یزد با اشاره به اینکه از اسفندماه عرضه سیمان در استان یزد قطره‌چکانی شده است عنوان کرد: با این وضعیت ما به‌شدت با کمبود سیمان روبه‌رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان سیمان، مصالح‌فروشان استان را در نوبت قرار می‌دهند و هر چند روز یک مرتبه یک ماشین سیمان به ما می‌دهند و به همین دلیل ما اصلاً نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم.

کمبود سیمان از یک طرف برای صنعت ساخت‌وساز استان دردسرساز شده است و از طرف دیگر مشکل جدیدی خودنمایی می‌کند که به‌شدت عجیب به‌نظر می‌رسد و آن موضوع نرخ‌های متفاوت در کرایه حمل سیمان از کارخانه تا مصالح‌فروشی است.

رانندگان نرخ‌های متفاوتی برای حمل سیمان درخواست می‌کنند

یکی دیگر از مصالح‌فروشان استان یزد در این رابطه با ابراز اینکه رانندگان برای حمل سیمان نرخ‌های متفاوتی ارائه می‌کنند گفت: تعرفه سیمان یک کارخانه ۷۰ هزار تومان است، اما راننده می‌گوید "اگر به من ۱۰۰ هزار تومان می‌دهید بار را برای شما حمل می‌کنم".

قطعاً مقصر اصلی در به وجود آمدن این مشکلاتی که امروز در بازار سیمان استان یزد شاهد هستیم، نبود نظارت درست از سوی مسوولان است، موضوعی که سبب شده است هرکسی به‌هرصورتی بخواهد عمل کند.

این وضعیت آشفته به‌گونه‌ای شده است که به‌راحتی می‌توان آن را تشبیه به بازار مرغ در ایام پایانی سال گذشته و فروردین امسال کرد، زمانی که مرغ با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان نایاب شد، اما بلافاصله پس از اینکه قیمت آن افزایش پیدا کرد، تمام بازار مملو از مرغ شد و هیچ‌گونه کمبودی در این بازار به‌وجود نیامد.

سناریوسازی برای افزایش قیمت سیمان در یزد

به‌نظر می‌رسد الآن هم سناریویی در کار است که با عرضه قطره‌چکانی سیمان و ایجاد چندنرخی در حمل‌ونقل آن، زمینه‌ای به‌وجود آید که تولیدکنندگان بتوانند قیمت سیمان را افزایش دهند.

در این رابطه خبرنگار با یکی از رانندگان تریلی‌های حمل سیمان در استان هم به گفتگو نشست و موضوع مهم دیگری در این صحبت مطرح شد.

این راننده کامیون با بیان اینکه چندنرخی در حمل‌ونقل به‌دلیل گرانی‌هایی است که در جامعه وجود دارد و برای رانندگان صرفه اقتصادی ندارد که با هزینه‌های کم سیمان را به مصالح‌فروشان برسانند گفت: در ارتباط با افزایش قیمت سیمان یکی از مهمترین مشکلات، وجود دلالان است؛ دلالانی که حتی درب کارخانه هم اقدام به خرید و فروش بار سیمان می‌کنند و همین موضوع به گرانی‌ها دامن می‌زند.

عدم‌عرضه سیمان برای افزایش قیمت است

بحری رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی استان یزد هم در این رابطه توزیع نامناسب و عرضه قطره‌چکانی از سوی عمده‌فروشان را یکی از مهمترین علل آشفتگی بازار در سیمان دانست و اظهار داشت: متأسفانه عمده‌فروشان به این بهانه که سیمان در حال گران شدن هست از توزیع آن پرهیز می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی استان یزد خاطرنشان کرد: ضعف مدیریت باربری‌ها سبب شده است که کرایه‌های متفاوتی از مصرف‌کننده یا مصالح‌فروش دریافت شود و همین موضوع هم منجر به قیمت‌های متفاوت در بازار شده است.

همان‌گونه که در طول ماه‌های گذشته گرانی، کمبود و نابسامانی‌های بسیاری به بازار‌های مختلف در استان و کشور تحمیل شد، الآن هم سیمان با این وضعیت درگیر شده است و مهمترین مشکل در این راستا، نبود نظارت درست از سوی مسوولان است.

به‌نظر می‌رسد افسار اسب تیزپای بازار این روز‌ها از دست مسوولان رها شده است و این اسب سرکش به هر سو که بخواهد تاخت‌وتاز می‌کند و کسی نیست که جلوی آن را بگیرد یا حتی قدمی برای رام شدن و مهار آن بردارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده