تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۰۷۸۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

بررسی و پیش بینی تقاضا فولاد جهانی در سال ۲۰۲۱

‌می‌متالز - پر واضح است که بسیاری از کشور‌های توسعه یافته‌ی جهان مسیر رونق اقتصاد در بازار فولاد را به دست گرفته اند. طبق پیش بینی انجمن جهانی فولاد، پیش بینی تقاضا فولاد در سال جاری امیدوارکننده ارزیابی شده است. چین در سال ۲۰۲۲ سکان اقتصاد فولادی دنیا را به دست خواهد گرفت.

به گزارش می‌متالز، گزارش‌های انجمن جهانی در خصوص پیش بینی تقاضا فولاد سال هاست که مبنای تصمیم گیری سرمایه گذاران صنعتی و کامودیتی‌های بین المللی قرار گرفته است. در این یادداشت با گریزی به تحلیل انجمن جهانی فولاد و سایر خبرگذاری‌های معتبر به ارزیابی چشم انداز فولاد جهانی خواهیم پرداخت. لطفا تا انتها همراه آرتان پرس باشید.

پیش بینی تقاضا فولاد از نگاه تحلیلگران

انجمن جهانی فولاد هفته‌ی گذشته در یک گزارش مفصل از وضعیت بازار جهانی پیش بینی کرد که تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ با رشد ۵٫۸٪ به ۱٫۸۷۴ میلیارد تن برسد. پیش بینی تقاضا فولاد پس از آنکه فقط ۰٫۲٪ در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت دقت بالایی را در ارزیابی‌ها به دست آورد. در سال آتی به احتمال زیاد تاثیر کرونا ویروس به حداقل خواهد رسید.

بازگشت فولاد بین الملل به مدار رونق

به گزارش انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲، تقاضای فولاد رشد ۲٫۷ درصدی را تجربه می‌کند و به ۱٫۹۲۵ میلیارد تن می‌رسد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بهبودی تا حد زیادی در شاخص‌های اقتصادی چین مشاهده می‌شود. همین موضوع کافی است تا پیش بینی تقاضا فولاد برای سال‌های آتی روشن و امیدوارکننده باشد. چین بیش از نیمی از فولاد خام جهان را تولید می‌کند. تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹٫۱٪ رشد کرد، اما انتظار می‌رود با کاهش اثر ریسک‌های سلامت که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد، رشد تدریجی تقاضای جهانی فولاد از سر گرفته شود.

پیش بینی تقاضا فولاد از منظر چین

با وجود اینکه چین یک تنه پیش بینی تقاضا فولاد جهانی را از نظر کمی و کیفی جا به جا کرده است، اما ما شاهد افت شدید تقاضا در سال گذشته بودیم. در بقیه جهان تقاضا در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته و همچنان در اقتصاد‌های پیشرفته‌ای موضع به طور کامل جبران نشده است. همه گیری بحران کرونا همچنان باعث عدم اطمینان قابل توجهی برای بقیه سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود؛ لذا پیش بینی تقاضا فولاد در شرایط فعلی کار بسیار سخت و پر چالشی است.

بهبود تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲

در اقتصاد‌های پیشرفته، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ هنوز از سطح تقاضا در سال ۲۰۱۹ کمتر خواهد بود. در سال‌های آتی، تقاضای فولاد به طور پیوسته بهبود می‌یابد. این موضوع هم در کشور‌های توسعه یافته و هم در کشور‌های در حال توسعه بسیار محتمل است؛ لذا مسیر تحلیل بازار فولاد جهانی نشان می‌دهد که پیش بینی تقاضا فولاد نشان می‌دهد که تقاضا با سرعت بیشتری در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت. با این حال، برای اکثر اقتصاد‌های توسعه یافته بازگشت به سطح قبل از همه گیری ویروس کرونا پیش بینی می‌شود که تقاضای فولاد چند سال طول بکشد.

چین؛ بازیگر اصلی در تحقق پیش بینی تقاضا فولاد

پبش بینی تقاضا فولاد در سال‌های آتی به شدت به عملکرد اقتصادی چین گره خورده است. اقتصاد چین در اواخر فوریه سال ۲۰۲۰ به سرعت از مسیر رکود و انفعال خارج شد و توانست خیلی زود با بحران کرونا دست و پنجه نرم کند. رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۰ به ۲٫۵ درصد رسید که این موضوع در جهان درکیر کرونا یک معمای بی پاسخ است. رشد اقتصادی چین در سال جاری مطابق با آخرین تغییرات پیش بینی می‌شود که به ۷٫۵ درصد برسد. این شاخص در سال ۲۰۲۲ پیش بینی می‌شود که به ۵٫۵ درصد برسد. رشد اقتصاد چین قطعا باعث رونق بازار فولاد جهانی و رشد تقاضای قابل توجه در این بازار می‌شود.

حمایت چین از اقتصاد فولادی

کار بر روی پروژه‌های جدید زیرساختی چین به دنبال محرک‌های اقتصادی پس از بحران کرونا، با حمایت از فولاد، با سرعت ادامه می‌یابد، اگرچه برای سال ۲۰۲۱ و به بعد، رشد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات ممکن است به دلیل راهنمایی‌های دولت برای کاهش سرعت رشد در بخش و تمرکز بر رشد پایدارتر جهان، کاهش یابد گفت بخش خودروی چین – به طور معمول دومین منطقه بزرگ مصرف کننده فولاد پس از ساخت – در سال ۲۰۲۰ فقط ۱٫۴ درصد تولید را کاهش داد.

نگاه خوش بینانه انجمن فولاد به پیش بینی تقاضا فولاد.

اما بعد از ارزیابی عملکرد اقتصادی چین بد نیست نگاهی به سایر کشور‌ها و اختلاف فاحش بین چین و سایر کشور‌های توسعه یافته داشته باشیم. تقاضای فولاد در کشور‌های توسعه یافته در سال ۲۰۲۰ با کاهش دو رقمی ۱۲٫۷٪ روبرو شده است. اگر کشور‌ها نتوانند در سال ۲۰۲۱ عملکرد اقتصادی خود را تقویت کنند ما شاهد افت تقاضای جهانی در بازار فولاد خواهیم بود؛ لذا پیش بینی تقاضا فولاد به شدت بستگی به کشور‌های اروپایی و آسیایی دارد. اما نگاه انجمن جهانی به تقاضای فولاد خوش بینانه است.

رشد قابل توجه تولید فولاد در سال ۲۰۲۲

بر طبق گزارش‌های انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شاهد رشد قابل توجهی خواهیم بود. پیش بینی تقاضا فولاد نشان می‌دهد که در این دو سال به ترتیب تقاضای فولاد با رشد ۸٫۲٪ و ۴٫۲٪ مواجه خواهد شد. با این حال، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ هنوز از سطح ۲۰۱۹ کمتر خواهد بود.

جایگاه آمریکا در تامین نیاز فولاد

در ایالات متحده، جایی که بودجه اصلی زیرساخت‌ها توسط کنگره در نظر گرفته می‌شود، بهبود تقاضای فولاد در کوتاه مدت با یک بازگشت ضعیف در بخش‌های غیر مسکونی، ساخت و ساز و انرژی محدود می‌شود. انتظار می‌رود بخش خودرو در آمریکا شاخص‌های اقتصادی حوزه‌ی فولاد را سامان بخشد؛ لذا پیش بینی تقاضا فولاد نشان می‌دهد که آمریکا نیز در سال آتی روند تقاضا و به تبع تولید خود در فولاد را بهبود خواهد بخشید.

وضعیت شکننده رونق فولاد اروپا

در خصوص روند اتحادیه اروپا نمی‌توان با اطمنیانی که در خصوص چین و آمریکا صحبت شد اعلام موضع کرد. در اتحادیه اروپا پیش بینی می‌شود بهبود در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با توجه به بهبود در تمام بخش‌های استفاده کننده از فولاد، به ویژه خودرو و ابتکارات ساخت و ساز عمومی، وضعیت خوبی را تحربه کند. اما وضعیت شکننده‌ی اروپا در مهار ویروس کرونا باعث شده است که داده‌های خوشبینانه در خصوص پیش بینی تقاضا فولاد در قاره سبز با هاله‌ای از ابهام همراه باشد.

نگاهی به عملکرد فولادی ایران

انجمن جهانی فولاد در کنار بررسی کشور‌های پیشرفته به عملکرد فولاد ایران نیز توجه ویژه‌ای داشته است. انجمن جهانی فولاد اعلام کرد تولید فولاد ایران در ماه فوریه ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱۱.۵ درصدی به ۲٫۳ میلیون تن رسیده است. پیش بینی شده است که ایران تا سال ۲۰۲۲، ۳ درصد رشد در تقاضای فولاد داخلی خود داشته باشد. پیش بینی تقاضا فولاد در ایران نشان می‌دهد که عزم ایران برای بازگشت به قله‌ی تولید فولاد جزم است.

نقش ساخت و ساز در تحقق پیش بینی تقاضا فولاد

پیش بینی می‌شود ساخت و ساز جهانی – بزرگترین بخش مصرف کننده فولاد – در سال ۲۰۲۲ دوباره به سطح ۲۰۱۹ خود برسد. این امر به دنبال کاهش ۳٫۹ درصدی تولید جهانی ساخت و ساز در سال ۲۰۲۰، معادل کاهش قابل ملاحظه‌ای بیشتر از ۱٫۹ درصدی ثبت شده در سال ۲۰۰۹ پس از بحران مالی جهانی است. بازگشت سرمایه گذاران به حوزه‌ی ساخت و ساز پیش بینی تقاضا فولاد جهانی را با امیدواری‌های همراه خواهد کرد و به این حوزه سیگنال‌های سبزی ارائه می‌دهد.

صنعت خودروسازی و آینده‌ی بازار جهانی فولاد

بر اساس آخرین گزارش نشریه‌ی تحلیلی انجمن فولاد جهان، در سطح بین الملل، صنعت خودرو عمیق‌ترین افت را در بین بخش‌های استفاده کننده از فولاد داشته است. با این حال، انتظار می‌رود بخش خودروسازی در سال ۲۰۲۱ به شدت بهبود یابد، که علت آن تقاضای فشرده شده به واسطه‌ی رفع قرنطینه‌ها و بازگشت زندگی به حالت عادی، به ویژه در ایالات متحده است. پیش بینی می‌شود که صنعت خودروسازی جهانی نیز بتوانددر سال ۲۰۲۲ به سطح ۲۰۱۹ خود بازگردد. در صورتی که این اتفاق بیفتد پیش بینی تقاضا فولاد در بخش خودروسازی نیز به عنوان یک پیشرانه برای رشد تقاضا در بازار عمل خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده