تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۰۷۸۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دوئل انتظارات در بازار فلز نقره‌ای

‌می‌متالز - چشم‌انتظاری مذاکرات برجامی باعث شده تا صنایع تکمیلی فلزی خرید‌های خود را به تعویق بیندازند؛ این در حالی است که بهای فلزات در بازار‌های جهانی در مسیر افزایشی مجدد قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، در حالی که روند رو به رشد بهای جهانی آلومینیوم، صنایع تکمیلی این بخش را به خرید از بورس کالا در هفته گذشته ترغیب کرد، سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین و قرار گرفتن نرخ ارز در مسیر نزولی باعث شد متقاضیان از خرید در هفته جاری پاپس بکشند. برخلاف بازار داخلی، آلومینیوم در بازار‌های جهانی در مسیر صعود قرار گرفته و این فلز نقره‌ای در این مسیر از محدودیت‌های عرضه از سوی چین، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در دنیا و احتمال تحریم روسیه از سوی دولت جدید ایالات متحده آمریکا و شدت گرفتن مجدد تنش تجاری میان چین و آمریکا سوخت‌گیری می‌کند.

عقب‌نشینی از خرید با سیگنال مذاکرات

آلومینیوم در بازار‌های جهانی با شروع ماه آوریل در مسیر رشد قیمتی قرار گرفت که این موضوع عاملی در جهت تحریک نسبی تقاضا برای این فلز نقره‌ای در بورس کالای ایران در هفته گذشته بود. تولیدکنندگان آلومینیوم در هفته گذشته (منتهی به ۲۷ فروردین) بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن انواع شمش و بیلت آلومینیومی را در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کردند. این عرضه با استقبال مناسبی از سوی صنایع پایین‌دستی آلومینیومی کشور روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که خریداران تقاضایی برابر ۷ هزار و ۶۴۰ تن را در بازار اصلی و مچینگ به ثبت رساندند که در نهایت نیز به معامله ۷ هزار و ۵۰۰ تن شمش آلومینیوم از این بازار انجامید. این رقم بیشترین حجم معامله انجام شده از این بازار پس از هفته منتهی به ۱۵ اسفند بود. البته در هفته منتهی به نیمه اسفند ماه بهای پایه این فلز نقره‌ای بالاتر از قیمت پایه فعلی بود. با وجودی که قیمت جهانی شمش آلومینیوم در روز‌های اخیر نسبت به نرخ آن در نیمه اسفند ماه رشد داشته، اما روند نزولی نرخ ارز در کشور در این مدت باعث شده که قیمت‌های پایه در بازار کالایی کشور نسبت به ۶ هفته قبل اندکی افت داشته باشد.

برخلاف تقاضای قابل قبول برای شمش آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس کالا ظرف هفته قبل، اما خریداران در هفته جاری از معامله این فلز نقره‌ای اندکی عقب نشستند؛ به گونه‌ای که در روز یکشنبه ۲۹ فروردین برای ۸ هزار و ۱۵۰ تن آلومینیوم عرضه شده در این بازار تنها تقاضایی برابر هزار و ۵۰۰ تن به ثبت رسید که در نهایت به معامله هزار و ۴۰۰ تن انواع شمش و بیلت آلومینیومی از این بازار نیز انجامید. این عقب‌نشینی از خرید آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در حالی رخ داد که قیمت‌های جهانی این فلز روندی مثبت را طی می‌کنند و برآورد می‌شود که این روند افزایشی ادامه‌دار باشد. اما نرخ ارز آزاد و انتظارات تورمی ظرف روز‌های گذشته در مسیر نزولی قرار گرفته‌اند و این موضوعات مهم‌ترین دلایل تضعیف تقاضا در این بازار بوده است.

در روز معامله آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس کالا یعنی یکشنبه ۲۹ فروردین بهای اسکناس آمریکایی به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود که کمترین نرخ این ارز در سال جدید (۱۴۰۰) بود. در عین حال بسیاری از فعالان بازار بر این باور بودند که با توجه به نتایج مثبت احتمالی از مذاکرات وین احتمال افت بیشتر نرخ ارز آزاد به قوت وجود دارد. در عین حال در این روز بهای ارز نیمایی نیز افت داشت که استمرار این روند کاهشی در طول هفته می‌تواند عاملی در جهت تضعیف قیمت پایه آلومینیوم برای عرضه‌های هفته‌های آینده باشد.

به هر ترتیب اینگونه به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از صنایع تکمیلی ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن دقیق نتایج مذاکرات وین خرید‌های خود را به امید افت نرخ ارز و تعدیل انتظارات تورمی در کشور به تعویق بیندازند.

 

بهای قرارداد آتی آلومینیوم به اوج ۱۰ سال اخیر خود رسید

قیمت جهانی آلومینیوم به عنوان یکی از پارامتر‌های مهم اثرگذار بر تعیین قیمت پایه آلومینیوم در بازار ایران پس از یک دوره نزولی در نیمه ابتدایی ماه مارس وارد فاز افزایشی شده است. افزایش تقاضا برای این فلز نقره‌ای از سوی چین، احتمال تعطیلی برخی واحد‌های ذوب آلومینیوم در این کشور به علت محدودیت‌های زیست محیطی، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک میان ایالات متحده آمریکا و روسیه و حتی افزایش تنش تجاری میان آمریکا و چین جزو مهم‌ترین پارامتر‌های رشد بهای جهانی آلومینیوم ظرف هفته‌های اخیر به‌شمار می‌روند.

ظرف هفته منتهی به ۱۶ آوریل بهای شمش آلومینیوم در بازار‌های جهانی روندی رو به رشد را طی کرد؛ این روند رو به رشد در فروش‌های فوری، فروش ۳ ماهه و قرارداد‌های آتی این فلز نقره‌ای به چشم می‌خورد، به‌گونه‌ای که قرارداد آتی آلومینیوم در بورس شانگ‌های در روز چهارشنبه ۱۴ آوریل در ساعاتی با نرخ ۱۸ هزار و ۴۵ یوآن معادل ۲۷۶۰ دلار معامله شد که این رقم بیشترین بهای معامله قرارداد آتی آلومینیوم پس از آگوست ۲۰۱۱ بود. البته این روند افزایشی چندان دوامی نداشت و در نهایت این بازار با نرخ ۱۷۹۸ یوآن به ازای هر تن بسته شد.

آلومینیوم در بورس فلزات لندن نیز در هفته منتهی به ۱۶ آوریل روندی رو به رشد را طی کرد، به گونه‌ای که بهای این فلز نقره‌ای در هفته منتهی به ۱۶ آوریل رشدی ۴/ ۲ درصدی داشت و به ۲ هزار و ۳۰۸ دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین نرخ معامله این محصول پس از ژوئن ۲۰۱۸ بود. البته این روند افزایشی قیمت در روز بازگشایی معاملات در هفته جاری یعنی روز دوشنبه ۱۹ آوریل نیز ادامه یافت به گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش، بهای معامله این فلز در بورس فلزات لندن به ۲ هزار و ۳۳۹ دلار به ازای هر تن رسید. در هفته گذشته فروش‌های ۳ ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به فروش نقدی قیمت بیشتری داشته و درواقع این معاملات در شرایط کونتانگو بوده که این امر بیانگر ذهنیت رشد قیمت میان فعالان این بازار است.

 

رشد تقاضا و تنش‌های ژئوپلیتیک جریان‌ساز بازار‌های کالایی

داده‌های منتشر شده از تجارت چین چشم‌اندازی از رشد تقاضا را در این کشور نمایان می‌کند و این موضوع عاملی در جهت تقویت بهای آلومینیوم در چین و به تناسب سایر بازار‌های دنیا بوده است. میزان صادرات چین در ماه مارس به رکوردی قابل ملاحظه رسید و برآورد می‌شود که این جهش صادراتی در ماه آوریل نیز ادامه داشته باشد. این موضوع عاملی در جهت رشد تقاضا برای مواد اولیه و فلزات پایه از سوی این کشور و محرک قیمت‌ها در بازار‌های جهانی است. دانیل بریزمن تحلیلگر کومرز بانک نیز در یادداشتی که هفته قبل منتشر کرد به استمرار اشتهای چین برای خرید کالا اشاره کرد و این موضوع را سیگنالی افزایشی برای بازار‌های کالایی در دنیا دانست.

در حالی که تقاضای آلومینیوم در بازار چین رو به افزایش است، فشار دولت چین برای کاهش انتشار آلایندگی‌های کربنی که به محدودیت در تولید و عرضه آلومینیوم به بازار‌های این کشور می‌انجامد می‌تواند توازن عرضه و تقاضا برای این فلز را از میان برده و عاملی در جهت تقویت قیمت‌ها باشد. علاوه بر محدودیت‌های قطعی در تولید آلومینیوم در منطقه مغولستان داخلی، گمانه‌زنی‌هایی نسبت به محدودیت تولید آلومینیوم در منطقه سین کیانگ چین نیز به وجود آمده و همین موضوع نیز عاملی مهم در جهت استقبال خریداران از قرارداد‌های آتی آلومینیوم در بورس شانگ‌های بوده است. البته رویترز در خبری به نقل از یکی از مقامات انجمن فلزات منطقه سین کیانگ محدودیت تولید آلومینیوم در این منطقه را رد کرده و گفته است که این محدودیت عرضه تنها مربوط به بخش مغولستان داخلی است. برآورد می‌شود که محدودیت‌های اعلامی برای کاهش انتشار آلایندگی کربنی در چین به بسته شدن ۷ واحد ذوب آلومینیوم در بخش مغولستان داخلی بینجامد که در مجموع ظرفیتی برابر ۲۷۹ هزار تن آلومینیوم در سال دارند.

موسسه تحقیقاتی Antaike چین نیز برآورد کرده که امسال بازار آلومینیوم دنیا با کسری ۱۰۰ هزار تنی روبه‌رو شود. موجودی انبار‌های دو بورس LME و shFE در روز‌های اخیر کاهشی شده و به ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تن در روز ۱۶ آوریل رسیده است. البته این موجودی نسبت به موجودی این انبار‌ها در شروع سال ۲۰۲۱ حدود ۴۳ درصد بیشتر است.

تنش‌های ژئوپلیتیک موضوع دیگری است که می‌تواند بازار آلومینیوم را در دنیا تحت‌الشعاع قرار دهد. تنش میان آمریکا و روسیه در حال افزایش است. مواردی از قبیل دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و افزایش اعزام نیرو از روسیه به اوکراین باعث شده جو بایدن درصدد تحریم این کشور برآید. با توجه به آنکه روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم دنیا به شمار می‌رود، تنش ایالات متحده با این کشور می‌تواند آلومینیوم را در بازار‌های جهانی افزایشی کند. تحریم پیشین روسیه از سوی آمریکا در سال ۲۰۱۸ باعث شد بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن به اوج قیمتی ۷ ساله خود برسد. نارضایتی دولت جدید ایالات متحده از روند تجارت جهانی چین موضوع دیگری است که می‌تواند به قوت گرفتن بازار‌های کالایی در دنیا بینجامد.

تضعیف دلار آمریکا نیز عامل دیگر تقویت بازار آلومینیوم بود.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده