تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۰۷۸۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس:

اقدامات بانک مرکزی بورس را متعادل می‌کند

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار بورس گفت: موافقت‌های بانک مرکزی با وجود آنکه برخی از مفادش در جلسه سران سه قوه رسیدگی خواهد شد، اما تا این مرحله از کار برای به تعادل رسیدن بازار بورس مثبت ارزیابی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، همایون دارابی، کارشناس بورس درباره موافقت‌های بانک مرکزی برای حمایت از بورس گفت: موافقت‌های بانک مرکزی با وجود آنکه برخی از مفادش در جلسه سران سه قوه رسیدگی خواهد شد، تلاش قابل تقدیری به حساب می‌آید که در حال حاضر برای به تعادل رسیدن بازار بورس در حال انجام است و مثبت ارزیابی می‌شود.

وی درباره آینده بورس ابراز کرد: بازار با چند مشکل روبرواست که از این میان می‌توان به بالا بودن نرخ بهره و قیمت دلار ناپایدار اشاره کرد. تثبیت نرخ دلار به هر سمتی که توجه داشته باشد و تحقق سیاست‌های انبساطی پولی به ویژه وعده‌های داده شده یعنی ۲۰۰ میلیون دلاری که از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بنا است، واگذار شود یا حمایت از انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراقی که از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هولدینگی درصدد انتشار آن هستند و کاهش در مورد شرایط سختگیرانه‌ای که برای وام شرکت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد، به بازار کمک خواهد کرد و بازار هم به میزان تحقق این وعده‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

این کارشناس بورس درباره احتمال رشد بی‌محابای بورس در سال ۱۴۰۰ مانند سال ۹۹ اظهار داشت: سال ۹۹ بورس با رشد بی‌محابایی روبرو نشد، در واقع حرکت بازار به سمت ارزش‌های واقعی شکل گرفت. حقیقت این است که نسبت به بازار‌های منطقه و در سطح بازار‌های هم رده خود بسیار ارزان هم به حساب می‌آید که این مسئله درایران بیشتر از نرخ بهره بسیار بالا نشات می‌گیرد. مسئله مورد اشاره سبب می‌شود ریل‌گذاری‌های صنعتی در ایران معنا پیدا نکند.

دارابی در ادامه اضافه کرد: قیمت بسیاری ازشرکت‌های بازار سرمایه از یک ساختمان یا برج در تهران ارزانتر است و این عدم بالانسی که در سرمایه‌گذاری‌ها و ارزش آن می‌بینیم، مشکل اساسی را به وجود آورده است. مجدد تاکید می‌کنم که رشد بورس در سال گذشته بی‌محابا نبود، بلکه در آن خوشبینی نسبت به این امر وجود داشت که سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور می‌تواند به جایگاه اصلی خود برسد و در مقایسه با بخش‌های دیگر اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره انتقاد برخی کارشناسان از این موافقت‌های اخیر و رابطه آن با تورم یادآور شد: تورم ریشه پولی دارد و منشا اساسی آن در کسری بودجه دولت است، بنابراین تا زمانی که کسری بودجه و رشد نقدینگی را دارا هستیم، تورم هم رخ می‌دهد. ممکن است بتوان آن را قدری به تاخیر انداخت، ولی تازمانی که کسری بودجه دولت حل نشود، تورم هم از بین نخواهد رفت.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده