تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۷
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۰۷۹۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفت‌وگوی دکتر حسین اطمینان، مدیر بازرگانی شرکت “معدنی و صنعتی چادرملو” با ماهنامه تخصصی پردازش؛

ضمن تاکید بر لزوم عرضه همه محصولات در بورس‌کالا و با هدف دستیابی به شفافیت و ثبات نسبی عنوان شد: نسبت قیمت موادمعدنی به شمش فولادی منطقی نیست

‌می‌متالز - امروزه نبود یک نگاه سیستماتیک به حوزه بازرگانی از معضلات برخی شرکت‌های معدنی است که هنوز فرآیند‌های بازرگانی را به‌صورت سنتی کار می‌کنند، به‌نظر می‌رسد که هوشمندسازی فرآیند‌های بازرگانی یک حلقه مفقوده در میان مسوولان و فعالان و شرکت‌های معدنی است، که باید در کم‌ترین زمان ممکن و با هدف شفاف‌سازی و تسریع عملیات بازرگانی هرچه بیشتر، مدنظر همگان واقع شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، دکتر حسین اطمینان، مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفتگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب گفت: یکی از گله‌های اصلی مدیران معدنی، طولانی بودن زمان درخواست خرید از هنگام سفارش تا زمان تحویل است، در حالی‌که وقتی با دقت نگریسته شود، مشاهده می‌گردد که زمان خرید بیش از ۲۰ روز نباید باشد، اما بعضا تا دو ماه به طول می‌انجامد که این نتیجه بوروکراسی‌های زاید و غیرضروری است.

وی افزود: اگر همه فعالیت‌ها بر پایه سیستم مکانیزه و تحت یک نرم‌افزار جامع باشد همه امور تحت کنترل خواهد بود.

اطمینان با اعلام این‌که شرکت معدنی چادرملو به‌عنوان یکی از معدود شرکت‌های معدنی که بخش بازرگانی را با برون‌سپاری و هوشمندسازی فرآیند‌های تامین و تدارکات به یکی از چابک‌ترین دپارتمان‌های بازرگانی معدنی کل کشور تبدیل کرده، تصریح کرد که ما سالانه بیش از ۷۵ هزار قلم کالا را مورد معامله قرار می‌دهیم و به همین جهت و در راستای سرعت‌بخشیدن به روند امور بازرگانی در حال مطالعه برای اجرای یک سیستم جامع تخصصی از سال آینده هستیم تا کل فرآیند بهبود یابد.

مدیر بازرگانی شرکت معدنی چادرملو لازمه انجام این کار و تحقق آن را ایجاد فرهنگ‌سازی و اصلاح فرآیند‌ها دانست و افزود: با اصلاح و بهبود فرآیندی، نظام یکپارچه مدیریت اجرا و از آن بهره‌مند خواهیم شد.

وی همت و حمایت مدیریت ارشد مجموعه چادرملو را در تحقق این امر بسیار حیاتی توصیف کرد و افزود: در این واحد بیش از یک ماه است که پیاده سازی داشبورد‌های مدیریتی و گزارش‌گیری در کل فرآیند‌های بازرگانی شامل فروش، تامین و تدارک آغاز شده که امیدواریم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

او معتقد است که بدون فرآیند‌های کنترلی و گزارشات تحلیلی، نظارت بر صحت و عملکرد صحیح فرآیند‌ها عملا امکان‌پذیر نیست. به هر حال یک مدیر در مقام مقایسه و سنجش، زمانی می‌تواند بر عملکرد واحد خود نظارت کافی داشته باشد و از رسیدن به اهداف خود اطمینان حاصل کند که دارای ابزار مناسب باشد.

اطمینان با بیان این‌که در جهان امروز حتی تغییرات قیمتی اندک نیز در رقابت‌ها تاثیرگذاراست بر لزوم به‌کارگیری این‌گونه ابزار‌ها جهت مانیتورینگ بازار تاکید نمود. وی تصریح کرد که به کمک سیستم‌های BI و داشبورد‌های ترکیبی، می‌توان از داده‌های پنهان استفاده نمود و باگ‌های سازمان را شناسایی کرد و به‌سادگی می‌توان روند کار را اصلاح نمود. به عبارت ساده‌تر، با هوش تجاری یا BI (Business Intelligence) و تکنیک‌های دیتاماینینگ، تاریخچه و سوابق بازرگانی را در کنار اطلاعات بازار‌های جهانی گذاشت و به تحلیل‌های کاربردی رسید که می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر، موثر واقع شود.

مدیربازرگانی شرکت معدنی چادرملو معتقد است که امروز سیستم‌های یکپارچه برنامه‌ریزی منابع سازمانی به منظور دستیابی به ﺟﺎﻣﻌﻴﺖ ﺍﻃﻼﻋﺎتی در سازمان‌ها یک ضرورت و نیاز است. یکی از دلایلی که سازمان‌های بزرگ در پیاده‌سازی مفاهیم ERP موفق نبوده‌اند، نبود یک بلوغ سازمانی کافی بوده است، لذا ضمن آسیب‌شناسی از جنبه‌های مختلف باید سعی کرد کارکنان سازمان را با فرآیند‌های تعریف‌شده تطبیق داد. ساختار ERP معمولا بر اساس Best Practice فرآیند‌های موجود در دنیاست، ضمن آن‌که پیاده‌سازی این فرآیند‌ها در بستر ERP مستلزم تغییر یک‌سری ساختار‌های جاری هر سازمانی است.

وی با اشاره به این‌که هر تغییری نیازمند انجام تغییرات با ادبیات و فرهنگ جدید است، گفت: جا انداختن این تغییرات فرآیندی ممکن است یک‌سری اصطکاک‌ها ایجاد کند که رفع آن زمان‌بر بوده و عواقب خاص خود را دارد. از طرفی سازمان‌ها و بنگاه‌های بزرگ عمدتا فاقد ثبات مدیریتی هستند، هر نوع تغییر در سطح مدیران ارشد باعث تغییر نگاه‌ها در فرآیند‌های کاری می‌شود و یا بعضا مدیر بعدی تمایلی به ادامه کار با فرآیند‌های ERP ندارد. طبیعی است، این‌گونه تغییرات مدیریتی باعث عدم‌شکل‌گیری سیستمی جامع در بنگاه‌های بزرگ می‌شود.

اطمینان برخی مقاومت‌ها را نتیجه شفاف‌سازی به‌واسطه وجود فرآیند‌های ERP دانست و تاکید کرد که ما باید این سیستم را در داخل کشور بومی‌سازی و پیاده‌سازی کنیم تا حلقه مفقوده تکمیل گردد.

او حرکت همه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به سمت یکپارچه‌سازی را امری ضروری برشمرد و افزود: در حال‌حاضر فونداسیون و فرآیند‌های ERP در شرایط فعلی با توجه به دیتابیس‌ها و سرور‌های مختلف به آسانی قابل حل است.

مدیربازرگانی چادرملو گفت: هم‌اینک در این شرکت صفر تا صد فرآیند تامین به‌طور مکانیزه انجام می‌شود، این در حالی است که چادرملو جزو معدود شرکت‌های معدنی و صنعتی است که حتی فرآیند شناسایی تامین‌کنندگان را نیز مکانیزه کرده است تا همه امور در بستری شفاف و منصفانه به سرانجام برسند.

به گفته اطمینان در حال حاضر با وجود بستر ایجاد شده، همه تامین‌کنندگان می‌توانند به نیاز‌های ما دسترسی داشته باشند، هم‌اینک این سیستم در فاز اجرایی است که پس از پیاده‌سازی نرم‌افزار مربوطه تا قبل از پایان سال، کلیه فرآیند‌های تامین و تدارک چادرملو را مکانیزه می‌کند.

اطمینان تصریح کرد که این پایلوت و بستر مکانیزه و الکتریکی می‌تواند به الگویی برای سایر شرکت‌ها تبدیل گردد.

مدیر بازرگانی چادرملو خاطرنشان کرد که در حال‌حاضر نیروی انسانی ما به دلیل حذف بوروکراسی در این شرکت، دیگر دغدغه کار روزمره اداری را ندارد، بلکه همان نیرو در حال تحلیل سیستم و رفع موانع و اصلاح امور است.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، دکتر اطمینان در ادامه به وجود برخی موانع پیش‌روی تولید و فروش کالا اشاره و از وزارت صمت خواست بر نحوه قیمت‌گذاری محصولات معدنی، عرضه در بورس و شفافیت در آن نظارت دقیق داشته باشد.

وی با اعلام این‌که مدیریت ارشد این شرکت بر عرضه و فروش سنگ‌آهن از طریق بورس تاکید دارد و این در حالی است که چادرملو از جمله معدود شرکت‌هایی است دارای زنجیره کامل تولید است، گفت: هدف از این کار واقعی‌شدن قیمت سنگ‌آهن است، زیرا امروز یکی از معضلات عدم‌پیشرفت بخش‌خصوصی در حوزه معدن نبود جذابیت قیمتی در این بخش است.

مدیر بازرگانی چادرملو ضمن حمایت از عرضه کلیه محصولات در بورس‌کالا، افزود: در صورت عرضه همه محصولات در بورس‌کالا زمینه شفافیت لازم ایجاد و زنجیره به یک ثبات نسبی خواهد رسید. اما نکته مهم آن است که در سال ۹۹ این اتفاق رخ نداد و یک سردرگمی در بین فعالان معدنی و فولادی به‌وجود آمد، بنابراین امروز نبود یک فرآیند استاندارد قیمت‌گذاری مشکل بسیار اساسی و بزرگ این حوزه است.

اطمینان در ادامه تاکید کرد که با تمام این اوصاف نسبت‌های قیمت موادمعدنی به شمش فولادی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. وقتی قیمت کنسانتره گندله به صورت دستوری تعیین شده است، نباید قیمت سنگ به‌صورت آزاد محاسبه و به حال خود رها باشد، زیرا با توجه به وضعیت هزینه‌های اکتشاف، استخراج، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه تمام شده کنسانتره بسیار بالاست و قیمت فعلی کنسانتره برای تولید مقرون به صرفه نسبت، حتی شاید در برخی مواقع با ضرر همراه باشد.

وی خواستار بازنگری در نحوه قیمت‌گذاری‌ها حتی در صورت دستوری بودن آن شد و گفت: به نظر ما قیمت‌های مصوب فعلی به هیچ وجه منصفانه نیست و بایستی در قیمت‌گذاری محصولات کنسانتره و گندله و آهن‌اسنجی اصلاحاتی صورت پذیرد.

مدیر بازرگانی چادرملو با تاکید بر این‌که ما به شدت دنبال بالانس کردن زنجیره معدن هستیم که اصلی‌ترین راه، عرضه کلیه محصولات در یک مکانیزم آزاد با هدف قیمت‌گذاری بر اساس رقابت آزاد است، افزود: بدون‌شک با انجام این کار، عرضه داخلی موادمعدنی برای همه فعالان بسیار جذاب و زمینه رشد توسعه و اشتغال و از همه مهم‌تر شفافیت بیشتر فراهم خواهد شد.

اطمینان با اشاره به این‌که با طراحی یک مکانیزم عرضه شفاف و آزاد در حوزه معادن و صنایع معدنی، همه مشکلات مرتفع خواهد شد، خاطرنشان کرد که امروز بازار‌های جهانی نگاه مثبتی به موادمعدنی ایران و علی‌الخصوص محصولات فولادی تولید شده ایرانی دارند و همواره به دلیل کیفیت بالای محصول به آن روی خوش نشان داده و در عین حال کاملا رقابتی است.

منبع: ماهنامه تخصصی پردازش

عناوین برگزیده