تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۲
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۰۷۹۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اوج گیری شدید قیمت مس / آینده بازار چه می‌شود؟

‌می‌متالز - قیمت جهانی مس با توجه به خالی شدن ذخایر انبار مس کشور چین و با اوج‌گیری فعالیت کشور‌های تولیدکننده مس در دنیا مسیر صعود را در پیش گرفت که در این میان قیمت‌های داخلی نیز از این روند صعودی بی‌نصیب نمانده‌اند.

به گزارش می‌متالز، روز جمعه سوم اردیبهشت ماه مصادف با ۲۳ آوریل، مس در بورس فلزات لندن رشد ۰.۷ درصدی را نسبت به روز معاملاتی گذشته تجربه کرد و با افزایش ۷۰ دلار در پله ۹ هزار و ۵۴۶ دلار به ازای هر تن قرار گرفت، همچنین این فلز نسبت به هفته گذشته ۲.۲ درصد رشد را تجربه کرد. قیمت سه ماهه فلز سرخ رنگ نیز با افزایش ۰.۷ درصدی معادل ۷۰ دلار نسبت به روز پنج‌شنبه دوم اردیبهشت ماه، به قیمت ۹ هزار و ۵۱۸ دلار به ازای هر تن رسیده است. گفتنی است موجودی انبار مس در بورس فلزات لندن با کاهش سه هزار و ۲۲۵ تن از ۱۵۸ هزار و ۹۷۵ تن به ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ تن رسید.

گفتنی است که قیمت جهانی مس برای سومین هفته متوالی مسیر صعودی را در پیش گرفته است که عمده دلیل آن را می‌توان به نتایج حاصل از کشف ویروس کرونا در کشور‌هایی همچون چین و امریکا نسبت داد. چراکه با شدت گرفتن و همه‌گیری این ویروس میزان تقاضا از جانب چینی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین خریدار مس در دنیا به طور چشمگیری کاهش یافته بود و در پی این موضوع قیمت جهانی مس با افت قابل توجهی مواجه شد و در شرایط فعلی اقتصاد چین به حالت عادی بازگشته و همچون گذشته به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده این فلز سرخ به عرصه رقابت‌ها بازگشته است. همچنین برنامه‌های توسعه‌ای زیرساخت‌های دولت جدید ایالت متحده امریکا نیز از دیگر عوامل رکوردزنی قیمت مس پس از ۱۰ سال به حساب می‌آید.

افت و خیز قیمت جهانی مس

در سه سال اخیر شاهد نوسانات قیمت داخلی مس بودیم که این موضوع تحت تاثیر دو فاکتور نرخ ارز و قیمت جهانی مس افت و خیز می‌کند و تغییر در هر یک از عوامل یاد شده قیمت داخلی این فلز سرخ را دچار نوسان می‌کند. درحال‌حاضر تضعیف قدرت دلار و افزایش قیمت جهانی مس به نوعی می‌تواند موجب تعدیل قیمت داخلی شود.
ابوالفضل صالح‌آبادی، دلایل افزایش قیمت داخلی و جهانی مس را برشمرد و اظهار داشت: جابه‌جایی رکورد قیمت جهانی مس بعد از ۱۰ سال، تحت تاثیر چند فاکتور بنیادی است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای ۲۰ سال آینده تقاضای مس روند افزایشی خواهد داشت و نیاز به فلز سرخ بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد:، اما رشد قیمت مس درحال‌حاضر دو دلیل مقطعی نیز دارد که این دلایل به شرایط پاندمی کرونا وابسته است که در این دوران با توجه به محدودیت‌هایی که در میزان تردد‌های دنیا اعمال شده، میزان ذخایر انبار کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار مس دنیا کاهش چشمگیری یافته و با هجوم خریداران چینی به بازار، شرایط رشد قیمت جهانی مهیا شد و فاکتور دوم موثر در جهش قیمتی مس، بحث شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در معادن دو کشور شیلی و پرو به عنوان تولیدکنندگان مس در دنیا است که درگیری با این ویروس موجب شده که میزان تولید معادن این دو کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و برخی معادن نیز تعطیل شدند و با خالی شدن انبار‌های مس میزان تقاضا شدت گرفت. در گذشته فقط کاهش میزان عرضه و یا افزایش میزان تقاضا موجب رشد قیمت‌ها می‌شد، اما درحال‌حاضر ما شاهد بروز هر دو عامل هستیم و به واسطه خالی شدن انبار‌ها با کاهش عرضه مواجه شده و با درگیری معادن به کرونا افت تولید را در پی داشته است.

آینده روشن در انتظار مس

وی افزود: به طور کلی موارد نام برده شده موجب رشد قیمت تمام کامودیتی‌ها به ویژه مس شده و نمودار صعودی آن‌ها را ملاحظه می‌کنیم. از طرفی طی ۲۰ سال آینده با گسترش خودرو‌های هیبریدی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر میزان تقاضا برای فلز سرخ افزایش می‌یابد که این موضوع به طور طبیعی افزایش قیمت را در پی خواهد داشت. گفتنی است که افزایش قیمت جهانی مس به صورت مستقیم بر روند قیمت‌گذاری در داخل کشور نیز موثر است. به طور کلی در فرمول‌های عمومی که در محاسبه و فاکتور‌های اصلی مس بر پایه معاملات بورس فلزات لندن صورت می‌گیرد طبیعتا هر گونه تغییر در LME موجب نوسان قیمت‌های داخلی می‌شود. این افزایش قیمت را در فرآورده‌های معدنی مس مانند کنسانتره، مات مس و بلیستر نیز می‌توان مشاهده کرد.

تقاضا از عرضه پیشی گرفت

صالح‌آبادی تصریح کرد: به طور کلی در ایران میزان تقاضا از عرضه بیشتر است و منهای بحث قیمت، در کشور همیشه با کمبود عرضه مواجه هستیم. با توجه به رشد صنایع وابسته به مس بخشی از تولیدات در قالب صادرات از کشور خارج می‌شوند و از این منظر عرضه و تقاضا در تعادل نیستند. با توجه به شرایط کنونی، شیوع ویروس کرونا بر عملکرد شرکت‌ها و صنایع فعال تولیدکننده مس کشور تاثیر چندانی نداشته است و شرکت‌ها به این موضوع واکنش تندی را نشان ندادند، شاخصه‌های تولید، عرضه و تقاضا خیلی جابه‌جا نشده و صنایع و معادن تقریبا با همان ظرفیت گذشته و با یک تغییر جزئی فعالیت خود را ادامه دادند و ما تفاوت چندانی را در مبحث عرضه و تقاضا را احساس نکردیم، اما از نظر قیمتی با توجه به وابستگی که به قیمت جهانی دارد با رشد نرخ داخلی فلز سرخ، عرضه شدن مس در بورس کالا با استقبال تولیدکنندگان مواجه می‌شود و تمایل از جانب عرضه‌کننده‌ها در تالار صنعتی بوده و می‌خواهند از پیک قیمتی رخ داده حداکثر بهره را ببرند و هرچه رقابت در بورس کالا افزایش یابد قیمت نمایان شده بر تابلو نیز رقم بیشتری را نشان خواهد داد.

دبیر انجمن مس مطرح کرد: علاوه بر قیمت جهانی، میزان عرض و تقاضا، نرخ دلار نیز در تضعیف و تقویت قیمت داخلی مس موثر است. نقش دلار بر قیمت مس نسبت به سایر موارد پررنگ‌تر بوده، اما تاثیر این مولفه چقدر باشد بستگی به شرایط روز و اقتصادی کشور دارد. به عبارت بهتر ضریب تاثیر قیمت دلار بر سایر هزینه‌های تولیدکنندگان موثر است و به صورت طبیعی در قیمت تمام شده محصول نیز دخیل است، در نتیجه هرگونه نوسان نرخ ارز موجب افت و خیز قیمت داخلی مس و فرآورده‌های جانبی آن می‌شود.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده