تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۲۰۷۹۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه و مانع زدایی درون سازمانی برای استفاده از فرصت‌های ۲۰۲۱

‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» در کنار حمایت‌های دولت خود نیز بتواند در حوزه بهره وری موانع را از میان برداشته و از فرصت پیش آمده در سال ۲۰۲۱ در بازار جهانی کامودیتی‌ها بهترین استفاده را داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، تحقق شعار سال یعنی «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نیازمند تدوین برنامه مشخص در واحد‌های تولیدی کشور است. هرچند بخش عمده‌ای از تحقق این شعار به سیاست‌های دولت باز می‌گردد، اما با این حال باید مدیران واحد‌های تولیدی بزرگ همچون فولاد مبارکه برنامه‌ای مشخص برای رفع مشکلات درون سازمانی داشته باشند تا بتواند از فرصت‌های پیش آمده در سال ۲۰۲۱ استفاده کنند.

فولاد مبارکه در سال گذشته به دلیل مشکلاتی همچون قطع برق نتوانست به رکورد تولید خود دست پیدا کند. اما تلاش کرد در حوزه تکنولوژی و تحقیق و توسعه خود را به انقلاب چهارم صنعتی برساند. در نتیجه مهمترین برنامه این هلدینگ تولیدکننده فولاد برای سال جاری افزاش تولید و ثبت رکورد و توسعه صادرات و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای افزایش بهره وری خواهد بود.

اما در این میان فولاد مبارکه نیازمند پشتیبانی‌های دولتی و رفع موانعی در خارج از سازمان و داخل آن است. در ادامه این گزارش نگاهی به مشکلات و راهکار‌های آن خواهیم داشت.

تامین مواد اولیه اصلی‌ترین مشکل

مواد اولیه در یک الی دو سال اخیر به اصلی‌ترین گلوگاه توسعه زنجیره فولاد و تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ تبدیل شده است. این نگرانی تا جایی پیش رفت که فولاد مبارکه ورود به بخش معدن را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند نیاز خود به سنگ آهن را تامین کند. حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه در این باره معتقد است اگر معدنی‌ها به سراغ تولید فولاد نروند فولادی‌ها هم پا به حوزه معدن نخواهند گذاشت. آن طور که مشخص است اصلی‌ترین مانع بحث تامین مواد اولیه است که باید با پشتیبانی دولت و تعامل میان سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها برطرف شود.

البته کشف قیمت واقعی و خروج دولت از بحث قیمت گذاری می‌تواند بهترین راهکار برای حل این مشکل باشد. تا به این لحظه دولت هیچ تصمیم جدیدی برای وضعیت قیمت گذاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۰ اتخاذ نکرده، اما فعالان این بخش امید دارند سیاست‌ها و قیمت گذاری دستوری در سال جاری از میان برداشته شود.

اجرای سریع پروژه ورق گرم ۲

پس از موضوع تامین مواد اولیه مهمترین برنامه فولاد مبارکه پیش برد پروژه مهم و استراتژیک نورد گرم ۲ است. پروژه‌ای که صنایع پایین دستی به ویژه خودروسازی و لوازم خانگی را از واردات بی نیاز کرده و از خروج ارز جلوگیری خواهد کرد. اما آن طور که پیداست اجرای این پروژه برای افزایش تولید نیازمند همراهی و پشتیبانی دولت است. هرچند وزارت صمت در ماه‌های پایانی سال گذشته اعلام کرد برای اجرای این پروژه هر نوع حمایتی را از فولاد مبارکه خواهد داشت، اما مدیران این مجموعه باز هم خواستار رفع برخی موانع در مسیر اجرای این طرح هستند.

سرمایه گذاری برای افزایش بهره وری

هرچند تا به اینجا تنها به نقش دولت و وزارت صمت در توسعه فعالیت فولاد مبارکه برای سال ۱۴۰۰ پرداخته شد و دوباره به این نکته اشاره می‌شود که رفع محدودیت‌ها در صادرات می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مانع زدایی‌ها برای سال جاری باشد، اما فولاد مبارکه باید در بخش درون سازمانی خود موانع موجود را از میان برداشته تا با افزایش بهره وری هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

هرچند تامین مواد اولیه و حمایت‌های دولتی می‌تواند بر افزایش تولید اثر گذار باشد، اما تا زمانی که شرکت‌های بزرگ به دنبال کاهش قیمت تمام شده نباشند، تولید زیان ده یا سر به سر خواهد بود. فولاد مبارکه برای فتح بازار‌های بیشتر باید تلاش کند تا قیمت تمام شده را کاهش دهد این موضوع در سال جدید با افزایش قیمت برق می‌تواند سخت‌تر شود. همچنین در صورت رفع تحریم‌ها و ورود به بازار‌های جدید باید این مجموعه از نظر قیمت تمام شده قدرت رقابت خود را افزایش دهد. درنتیجه نگاه مدیریتی در فولاد مبارکه باید پشتیبانی هرچه بیشتر از واحد تحقیق و توسعه باشد تا بتواند با کاهش هزینه میزان بهره وری خود را افزایش دهد.

در واقع امروز صنعت فولاد برای تحقق شعار سال و جبران کاهش صادراتی در سال گذشته نیازمند تعامل هر دوبخش دولت و تولیدکننده است. اینکه تنها مانع زدایی را وظیفه دولت یا وزارت صمت بدانیم گره‌ای از مشکلات باز نخواهد شد درنتیجه باید هر دو سوی ماجرا آن هم با نگاه ملی در راستای رفع موانع وارد میدان شوند.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده