تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۰۸۰۲۰

عامل اصلی رشد بیشتر بازار کشتی‌های فله بر

‌می‌متالز - تقاضای چین به حفظ تجارت فله بر‌های خشک Dry Bulk در طول سال ۲۰۲۰ که سال همه گیری ویروس کرونا بود کمک کرد. در نتیجه انتظار می‌رود که یک بازگشت اقتصادی با تاکید بیشتر بر زیرساخت ها، تقاضای سنگ آهن استرالیا را بیش از پیش بهبود ببخشد.

به گزارش می‌متالز، تقاضای چین به حفظ تجارت فله بر‌های خشک Dry Bulk در طول سال ۲۰۲۰ که سال همه گیری ویروس کرونا بود کمک کرد. در نتیجه انتظار می‌رود که یک بازگشت اقتصادی با تاکید بیشتر بر زیرساخت ها، تقاضای سنگ آهن استرالیا را بیش از پیش بهبود ببخشد.

در گزارش اخیر shipbroker Banchero Costa اعلام شده است که با توحه به تقویت تقاضای چین، سال ۲۰۲۰ حقیقتا سال مثبتی برای تجارت جهانی سنگ آهن بود و محدودیت‌های اصلی در واقع ظرفیت ناکافی عرضه صادرکنندگان بوده است.

به گزارش هلنیک شیپینگ براساس اطلاعات ردیابی کشتی‌ها از Refinitiv، مجموع بارگیری‌های جهانی در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰ با رشد ۱٫۴ درصدی سالانه به یک میلیارد و ۵۴۷ میلیون تن رسیده است.

 

سهم ۷۳ درصدی چین از واردات سنگ آهن

چین ۷۳ درصداز واردات جهانی سنگ آهن را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۲۰ با رشد ۶٫۹ درصدی حجم واردات به این کشور به یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

بنا بر اعلام این بروکر کشتی، در سایر نقاط جهان همه چیز ناامیدکننده بود. میزان واردات ژاپن در سال ۲۰۲۰ با ۱۳ درصد کاهش به ۸۶٫۶ میلیون تن رسید. حجم واردات کره جنوبی نیز با ۶٫۲ درصد افت به ۶۹٫۵ میلیون رسید و واردات به اتحادیه اروپا با ۲۵٫۱ درصد افت سالانه ۷۰٫۳ میلیون تن شد.

صادرات از استرالیا در سال ۲۰۲۰ همچنان برجسته بود و ۵۷٫۳ درصد از محموله‌های سنگ آهن جهان را به خود اختصاص داد. در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰ استرالیا ۸۸۶٫۴ میلیون تن سنگ آهن صادر کرد که نسبت به سال قبل ۳٫۳ درصد رشد داشت.

 

افت صادرات برزیل

برزیل دومین صادرکننده بزرگ جهان در سال ۲۰۲۰ با کاهش حجم صادرات سنگ آهن مواجه شد و حجم صادرات آن با افت ۲ درصدی به ۳۳۴ میلیون تن رسید.

در سال ۲۰۲۰ استرالیا در نیمه اول سال عملکرد مطلوب تری داشت. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ استرالیا ۲۰۳٫۱ میلیون تن سنگ آهن توسط کشتی‌های فله بر صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷٫۵ درصد افزایش داشت. سه ماهه اول سال به صورت سنتی و معمول یکی از بی رمق‌ترین دوره‌های سال است چراکه تحت تاثیر تعطیلات سال نو چین و همچنین اختلالات آب و هوایی در شمال استرالیا قرار می‌گیرد.

در سه ماهه دوم سال صادرات استرالیا توسط کشتی‌های فله بر با ۴٫۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۳۵٫۴ میلیون تن رسید. در سه ماهه سوم میزان صادرات کمی کاهش یافت و ۲۲۰٫۳ میلیون تن شد که در مقایسه با سه ماهه ۲۰۱۹ هنوز هم رشد ۰٫۶ درصدی را نشان می‌داد. در سه ماهه چهارم سال صادرات با ۱٫۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ به ۲۲۷٫۵ میلیون تن رسید.

گفتنی است صادرات از استرالیا در سه ماهه اول ۲۰۲۱ بار دیگر تقویت شد و با ۲٫۸ درصد افزایش ۲۰۸٫۸ میلیون تن شد.

 

مقصد اصلی صادرات استرالیا توسط کشتی‌های فله بر

پایانه‌های اصلی صادرات سنگ آهن استرالیا در سال ۲۰۲۰ عبارتند از: بندر هدلند با بارگیری ۵۱۳٫۶ میلیون تن، Dampier با بارگیری ۱۳۵٫۷ میلیون تن، Port Walcott با بارگیری ۱۸۳٫۴ میلیون تن، Cape Preston با بارگیری ۱۹٫۴ میلیون تن، Geraldton با بارگیری ۹٫۲ میلیون تن و Whyalla با بارگیری ۶٫۷ میلیون تن.

به لحاظ مقاصد صادراتی، همه چیز در سال ۲۰۲۰ قابل پیش بینی بود. مقصد اصلی این صادرات از استرالیا چین بوده و ۸۲٫۹ درصد از صادرات استرالیا را به خود اختصاص داد.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نیز محموله‌های صادراتی از استرالیا به چین توسط کشتی‌های فله بر رو به افزایش است و تقریبا ۱٫۲ درصد بیشتر از Q۱ سال گذشته شده و به ۱۶۷٫۴ میلیون تن رسیده است. با این حال میزان حمل ازاسترالیا به ژاپن همچنان کاهشی است و با افت ۳٫۴ درصدی به ۱۵٫۱ میلیون تن رسیده است. حجم حمل از استرالیا به کره نیز با ۲۰٫۵ درصد رشد به ۱۴٫۷ میلیون تن رسیده است.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده