تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۰۸۵۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شیرینی روز «کارگر» به کام کارگران معدن «البرز شرقی» تلخ شد

‌می‌متالز - روز ۱۱ اردیبهشت که در تاریخ به نام روز کارگر ثبت شده، برای کارگران بخش معدن زغال سنگ البرز شرقی با تلخی همراه شد؛ چراکه طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، در پی ریزش ناگهانی سقف کارگاه دو نفر کارگر پیمانکاری شرکت البرز شرقی دچار حادثه و محبوس شده اند.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته بر اثر ریزش معدن زغال سنگ شرکت البرز شرقی واقع در طرزه دامغان دو کارگر دچار حادثه و زیر آوار محبوس شده اند.
مدیرعامل البرز شرقی از ریزش معدن زغال سنگ طزره خبر داد و گفت: تلاش برای نجات دو کارگر محبوس شده در جریان است.
منصور شریف با بیان اینکه ساعاتی قبل، تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی در کارگاه استخراج ١٣ پیشرو، ریزش کرد، بیان داشت این اتفاق هنگام استخراج رخ داده است.
وی افزود: ریزش ناگهانی سقف کارگاه دو نفر کارگر پیمانکاری شرکت البرز شرقی به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی دچار حادثه و محبوس شدند، افزود: که عملیات امداد و نجات آن‌ها در جریان است.
در این باره تقی نبئی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به وقوع این حادثه بیان کرد: در حال پیگیری این حادثه هستیم و به محض اطلاع از شرایط اطلاع رسانی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد حوادث نسبت به حجم فعالیت‌های معدنی آمار چندان بالایی نیست، اظهار کرد: با این حال ضعف نظارتی به ویژه نظارت کارشناسی مشهود است. این در حالی است در قانون این نظارت از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب شده که قرار بود به سازمان نظام مهندسی معدن محول شود که تا به این لحظه اتفاقی رخ نداده است.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: ضعف در نظارت‌های کارشناسی مشکلات فراوانی را در حوزه HSE به دنبال داشته است که باید آن‌ها را برطرف کنیم.
نبئی افزود:، اما نکته دیگر که عاملی برای وقوع حوادث محسوب می‌شود، بحث صیانت عدم از ذخایر معدنی و کاهش بهره وری و عدم تحقق مهندسی معدنکاری است. متاسفانه این موارد در معادن مورد توجه قرار نمی‌گیرد، این در حالی است که سال‌ها از تاسیس سازمان نظام مهندسی معدن می‌گذرد. در یکسال اخیر نیز به دنبال افزایش بودجه در حوزه نظارت بوده ایم که متاسفانه هنوز محقق نشده است.
به گفته رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیروی لازم برای نظارت در اختیار ندارد. این موضوع در کنار عدم تخصیص بودجه لازم به سازمان نظام مهندسی معدن برای نظارت بر ایمنی معادن منجر به وقوع چنین حوادثی می‌شود.
به گزارش صنعت کار، آن طور که پیداست نبود بودجه و ضعف بر نظارت در معادن جان کارگران معدنی را در بخش‌های مختلف به بازی گرفته است. روز گذشته در حالی این حادثه در معدن زغال سنگ شرکت البرز شرقی رخ داد که روز «کارگر» بود. درواقع شیرینی این روز به کام کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی تلخ شد. این در حالی است که سازمان‌های وابسته به بخش معدن از جمله سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، سازمان نظام مهندسی معدن ایران پس از وزارت صمت بار‌ها بر اهمیت موضوع ایمنی در معادن و آموزش نیرو‌های کارگری تاکید داشته اند، اما بازهم شاهد تکرار این حوادث در معادن کشور به ویژه زغال سنگ هستیم.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده