تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۲۰۸۶۰۰
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

زمان معطلی واگن‌های ترانزیتی در مرز‌ها کاهش یافته است

‌می‌متالز - به‌گفته اسلامی، واگن‌های ریلی در مرز‌ها حدود هفت روز معطل می‌ماند درحالی‌که قبلا این معطلی به بیش از دو ماه می‌رسید.

به گزارش می‌متالز، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی توسعه دیپلماسی در بخش حمل و نقل را ضروری دانست و گفت: واگن‌های ریلی پیش از این ۶۰ روز در مرز می‌ماندند، اما با تسهیل‌گری و روان‌سازی و استفاده از دیپلماسی اکنون به حداکثر هفت روز رسیده است.

اسلامی گفت: ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به نوعی جنگ بین کشور‌ها محسوب می‌شود، بنابراین با تسهیلگری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار می‌توان باعث توسعه آن شد.

به‌گفته وزیر راه و شهرسازی باتوجه به رشد تکنولوژی و بزرگ شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم که البته در سال‌های اخیر معادلات بیرونی در این بخش تاثیر داشته به طوری که بسیاری از کشور‌ها اجازه ندارند با ما معامله کنند.

مهمترین نکات سخنرانی وزیر راه و شهرسازی را بخوانید.

  • فشار‌ها به گونه‌ای شده که یک مقام بزرگ خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور کرده، اما به هیچ عنوان اجازه سوخت‌گیری نمی‌دهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است.

  • قبل از تحریم حدود ۱۲۰۰ ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور می‌کرد، اما هم اکنون به ۴۰۰ ناوگان رسیده است. در این زمینه متغیر‌های بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار موثر هستند.

  • با اجرای معاهده دوجانبه و چندجانبه ترانزیت ریلی را ۳۱ درصد افزایش دادیم و با امضای رویه و تعرفه‌ها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این زمینه سهم ترانزیت در این بخش افزایش پیدا کرد.

  • باید در بحث ترانزیت، برخورد تعامل‌آفرین و فعال داشته باشیم؛ باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی کرده‌ایم در این دوره دو ساله، فعال‌ترین دیپلماسی حمل ونقل را تجربه کنیم.


  • ایران در این مدت با ۱۲ کشور از جمله ارمنستان، اوکراین، هندوستان، روسیه، ازبکستان و ... برای اولین بار موافقت‌نامه امضا کرده و تمام تلاش ما آن بوده به صورت کاملا واقعی این بحث‌ها را عملیاتی کنیم.

  • در کریدور شمال و جنوب حجم جابه‌جایی بار به هندوستان و روسیه به ۹۰ میلیون تن رسیده و میزان جابه‌جایی بار سایر کشور‌ها از طریق دریا و ریل افزایش پیدا کرده است.

  • هم اکنون سهم ما از جابجایی بار هندوستان با روسیه ۱۰ تا ۱۵ درصد است و ما سعی داریم با کشور‌های مقابل از جمله افغانستان که تفاهمنامه‌های سه‌جانبه و چهارجانبه منعقد کرده‌ایم، جذابیت‌های لازم را ایجاد کنیم.

  • بندر چابهار یکی از مهم‌ترین بنادر کشور به شمار می‌رود که یک میانبر اساسی اقتصادی و کوتاه در بین کشور‌های همسایه است.

  • هم اکنون میزان جابه‌جایی و تخلیه بار را در بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسانده‌ایم این در حالی است که در سال ۹۶ میزان جابجایی کالا در این بندر ۹۶۰ هزار تن بود و در سال ۹۸ این حجم از کالا را به ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن رساندیم.

  • خط کشتیرانی در دریای خزر برقرار کردیم و خط منظمی در این حوزه فراهم شد و با برقراری خطوط منظم در این بخش، فرصت‌های اقتصادی بسیار زیادی را ایجاد کردیم.

  • به کارگیری اپراتور بین‌المللی باعث افزایش تخلیه و بارگیری و توسعه بنادر از جمله بندر چابهار شده است چراکه در سال‌های گذشته حجم جابجایی کالا در بندر چابهار صفر بود، اما امروز در حال توسعه فاز دوم این بندر هستیم و حجم جابجایی کالا را به سه میلیون تن رسانده ایم.

  • راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های ریلی به طول ۷۲۰ کیلومتر با خطوط فرعی است که تا پایان دولت بخش اول و تا شهریورماه تا نیک شهر به بهره‌برداری می‌رسد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۶۰ درصد رسیده است.

  • چین مبتکر طرح یک کمربند یک راه است که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود، اما با رایزنی‌های صورت گرفته و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد کنیم.

  • بسیاری از پایانه‌های مرزی به دلیل آشفتگی عمیقی که وجود داشت همواره کامیون‌های ترانزیتی روز‌ها و هفته‌ها معطل بودند که پیش از اتمام سال ۹۹ توانستیم مصوبه و ابلاغیه را از هیئت دولت دریافت کنیم که پایانه‌ها را هم همانند ترمینال و فرودگاه‌ها تحت پوشش وزارت راه وشهرسازی قرار دهیم.

  • موانع برای واردات کامیون‌های وارداتی را برطرف کرده‌ایم و هم‌اکنون در مرحله شماره‌گذاری و پلاک‌گذاری هستند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده