تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۰۸۹۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش نسبی قیمت آلومینیوم

‌می‌متالز - ظرفیت تولید آلومینیوم در منطقه خلیج فارس با احتساب تحقق ظرفیت‌های جدید به ۵.۹ میلیون تن افزایش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، قیمت آلومینیوم در ایران متاثر از قیمت جهانی آلومینیوم، قیمت دلار نیمایی، میزان عرضه تقاضا در بورس کالا و میزان رقابت معامله گران است.

آلومینیوم یکی از شاخص‌های توسعه صنعتی و سرمایه استراتژیک است که می‌تواند به عنوان کالای سرمایه‌ای پشتیبان و بسته انرژی پایدار عمل کند. این فلز بیشترین رشد تقاضا را در میان فلزات صنعتی در جهان داشته است و کشورمان ایران نیز از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین نقش آفرینان بازار این کالا در جهان برخوردار است.

تقاضای آلومینیوم در دهه اخیر به طور میانگین سالانه ۶ درصد (بالاتر از تقاضای سنگ آهن) افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۴ میلادی مصرف آلومینیوم اولیه در ایران حدود ۳۰۰ هزار تن بود و سرانه مصرف آلومینیوم در ایران با جمعیت ۷۹ میلیون نفر در حدود ۴.۳ کیلوگرم است.

وضعیت آلومینیوم در ایران تا سال ۲۰۲۰ (با جمعیت ۸۳ میلیون نفری): با اجرای طرح‌های توسعه ای، به ۵۸۰ هزار تن و سرانه مصرف به ۷ کیلوگرم می‌رسد. تولید سال ۲۰۲۵ (با جمعیت ۸۷ میلیون نفری) به ۹۰۰ هزار تن و سرانه مصرف به ۱۱ کیلوگرم خواهد رسید. (رشد ۱۰ درصدی سالانه در مصرف سرانه)

ظرفیت تولید آلومینیوم در منطقه خلیج فارس با احتساب تحقق ظرفیت‌های جدید به ۵.۹ میلیون تن افزایش می‌یابد. ظرفیت تولید ایران در سال هدف (۱۴۰۴ یا ۲۰۲۵) ۱.۵ میلیون تن پیش بینی شده است.
افزایش نسبی قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

حدود ۱۴۰ میلیون تن (سهم چین ۶۰ میلیون تن و استرالیا ۲۰ میلیون تن، برزیل ۱۰ میلیون تن و هند ۵.۵ میلیون تن در رده‌های اول تا چهارم)، ایران با تولید ۲۵۰ هزار تنی در جایگاه ۲۲ جهانی است.

نیاز سالانه ایران به آلومینا برای ظرفیت ۳۵۰ هزار تنی آلومینیوم: ۷۰۰ هزار تن است. با راه اندازی سالکو ظرفیت تولید آلومینیوم ایران به حدود ۶۵۰ هزار تن و نیاز به آلومینا به ۱.۳ میلیون تن خواهد رسید. (تامین نیاز به صورت واردات)

قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، هفتم اردیبهشت ماه، نسبت به آخرین معاملات انجام شده (دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه)، با رشد ناچیز معادل یک دلار رشد داشت. به گونه‌ای که در دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه، آلومینیوم دو هزار و ۳۸۸ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شد و قیمت آن دیروز به دو هزار و ۳۸۹ دلار به ازای هر تن رسید.

همچنین روز هفتم اردیبهشت ماه، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به هفته قبل، با رشد ۲.۸ درصدی معادل ۶۵ دلار، از دو هزار و ۳۲۴ دلار به ازای هر تن به دو هزار و ۳۸۸ دلار به ازای هر تن رسیده است.

میانگین موجودی آلومینیوم در انبار‌های بورس فلزات لندن نیز با ۲۵ هزار و ۱۰۰ تن کاهش از یک میلیون و ۸۱۲ هزار و ۶۲۵ تن در هفته گذشته به یک میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۲۵ تن در هفته اخیر رسیده است.

منبع: پایگاه خبری یکتا

عناوین برگزیده