تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۰۸۹۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو خانه معدن ایران:

چالش‌های کار در معدن/ قوانین به نفع کارگر است یا کارفرما؟

‌می‌متالز - مشقت کار در معدن همیشه زبان‌زد بوده و به نوعی کارگر از زمان ورود به معدن تا خروج از آن جان خود را کف دستش گذاشته و با همت خود قطار کندروی اقتصاد را هل می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، در اخبار‌های داخلی و خارجی جسته و گریخته آمار‌هایی از تلفات معدنی منتشر می‌شود که برخی ناشی از عدم وجود ایمنی کافی در محیط معدن و بخشی از بی‌احتیاطی کارگران نشات می‌گیرد که باید برای به حداقل رساندن حوادث معدنی آموزش و هزینه‌های مضاعف را به کار گرفت.

کیهان گوهرین اظهارکرد: بر همگان آشکار است که کار در معدن از سخت‌ترین مشاغل محسوب می‌شود. اغلب کارفرمایان به صورت صد در صد نمی‌توانند ادعا کنند که بر تمام امور، چالش‌ها و حقوق کارگری مشرف هستند، اما همیشه سعی شده خود را در جریان اتفاقات و نیاز‌های کارگری قرار دهند و برای ضایع نشدن حقی اقدامات لازم انجام شود. تعیین بیمه تکمیلی و هزینه‌های درمانی، کمک هزینه‌های گوناگون در بخش‌های مختلف برای کارگران معدن معمولا در نظر گرفته می‌شود. قطعا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کارگران معدن هزینه‌های زندگی آن‌ها است با وجود قیمت‌های سرسام‌آور زندگی روزمره دخل و خرج کارگران در تعادل با یکدیگر نیستند و وظیفه کارفرما بوده که با توجه به سختی کار در معدن تمام حقوق و مزایای کارگری پرداخت شود.

وی افزود: موضوع امنیت شغلی ازجمله مهم‌ترین مباحثی است که در حوزه حقوق کارگری باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در دوران شیوع کرونا احساس عدم امنیت شغلی در تمام افراد و در همه قشر‌ها پدیدار شد در، اما در حوزه معدن به دلیل وابستگی شدید اقتصاد به معادن کشور معمولا با بروز هر اتفاقی تعدیل نیرو صورت نمی‌گیرد و کارفرما سعی می‌کند شرایط را به حدی مناسب ساد که کارگری را از دست ندهد. کار در معدن بسیار طاقت‌فرسا بوده و هر کسی از عهده انجام آن برنمی‌آید، بنابراین کارفرمایان در جهت حفظ نیرو‌های قدیمی خود هر آنچه در توان دارند را به کار می‌گیرند و با تمام قوا فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

کار در معادن زیرزمینی دشوارتر است

این فعال معدنی ادامه داد: صفر تا صد شغل معدنکاری مصائب و دشواری‌های خاص خود را دارد. به عبارت بهتر از مدیریت یک معدن گرفته تا کارگری در آن سراسر سختی حاکم است، اما کار استخراج و اکتشاف در برخی معادن شرایط دشوارتری را دارد. به عنوان مثال کار در معادن زیرزمینی نسبت به معاد روباز سخت‌تر است و به جرات می‌توان گفت کار در انواع معادن زیرزمینی بدون توجه به نوع ماده معدنی دشوارترین و پرچالش‌ترین حرفه در بین مشاغل است. شرایط کار در معادن زیرزمینی علاوه بر اینکه سخت است خطرات زیادی را در پی دارد و معمولا اغلب تلفات شدید معدنی در دنیا در معادن زیرزمینی اتفاق می‌افتد. گفتنی است علاوه بر اینکه کارگران معدنی در مجاورت خطر هستند افراد شاغل در کارخانه‌ها نیز از آسیب‌های احتمالی در امان نیستند و سالیانه آمار‌هایی از تلفات انسانی خارج از محدوده معدنی نیز شنیده می‌شود.

گوهرین عنوان کرد: بخشی از تلفات انسانی ناشی از بی‌توجهی به مسائل ایمنی و حوزه HSE است و بخش اعظم آن از بی‌احتیاطی افراد و کارگران حاصل می‌شود. چراکه حفظ و رعایت بهداشت، ایمنی و سلامت در تمام معادن از الزامات ابتدایی راه‌اندازی یک معدن به حساب می‌آید و معدنکار و سرمایه‌گذار باید برای کاهش هرگونه خطر احتمالی در این حوزه بیشترین هزینه را کند و به عبارت بهتر HSE جزو الفبای کار معدن است و باید تحت هر شرایطی به آن نهایت توجه صورت گیرد. اگر از هر کارفرما و کارگری در خصوص تلخ‌ترین تجربه‌ای که ممکن است در محیط کاری رخ دهد پرسشی انجام شود قطعا با پاسخ از دست دادن همکار بر اثر خطرات احتمالی ناشی از کار در معدن مواجه خواهیم شد. باید بیش از حد به ایمنی معادن و سلامت کارگران توجه شود.

شکستگی اعضای بدن، بیشترین نوع آسیب

وی ابراز کرد: در حوزه کار در معدن جهت حفظ جان و سلامت کارگران آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود، اما بسیاری از اتفاقات ناگوار ناشی از بی‌احتیاطی خود افراد است که بسیاری از نکات هر چند کوچک را رعایت نمی‌کنند و ممکن است از بی‌اهمیت‌ترین موارد، حوادث تلخ بزرگی حاصل شود؛ بنابراین باید از بدو ورود به معدن تا خروج از آن به تمام نکات ایمنی توجه کرد. بیشترین نوع آسیبی که کارگران معدن با آن مواجه هستند شکستگی اعضای بدن به خصوص دست و پا است و گزارش ناشی از قطع عضو به ندرت اتفاق می‌افتد.

گوهرین توضیح داد: مهیا کردن شرایط کافی و لازم برای حفظ سلامت و جان کارگر از ابتدایی‌ترین حقوق آن‌ها به حساب می‌آید. با روی کار آمدن تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن شاید بتوان نقش نیروی انسانی را تا حدودی کاهش داد، اما نمی‌توان نیروی کار را حذف کرد. درحال‌حاضر با شرایط فعلی اقتصادی کشور قیمت خرید تجهیزات معدنی به شدت سرسام‌آور شده است. اغلب ماشین‌آلاتی که در معادن مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب عمر زیادی دارند و قدیمی هستند، بالتبع استفاده از این نوع تجهیزات برای معدنداران نیز هزینه زیادی دارد و کار با آن‌ها شرایط کار در معادن را دشوارتر می‌کند و ممکن است برای خود کارگر نیز خطرات جانی در پی داشته باشد. به عنوان مثال استفاده یک خودروی نو و سطح بالا موجب امنیت بیشتر سرنشینان اتومبیل می‌شود این در صورتی است که چنین امنیتی در خودرو‌های فرسوده احساس نمی‌شود. شرایط تجهیزات معدنی نیز چنین فضایی دارد.

این عضو خانه معدن تاکید کرد: درحال‌حاضر تمام قوانین کارگری به نفع آن‌ها بوده و می‌توان گفت قانونی که به سود کارفرما باشد وجود ندارد و اگر کارفرمایی در اجرای قوانین کارشکنی کند نباید مشکل را در قانون جست و جو کرد که اگر وارد مراجع قانونی شود پیروز میدان قطعا کارگر خواهد بود. چراکه تمام قوانین به سود این قشر زحمتکش نوشته شده و در خدمت اقتصاد کشور هستند، بنابراین باید به تمام نیاز‌ها و کمبود‌های آن‌ها توجه شود.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده