تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۰۹۰۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت دو و نیم میلیارد دلاری ایران با چهار کشور حاشیه خزر

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک گفت: ایران در سال ۹۹ توانسته است بیش از ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۲۵ هزار دلار با چهار کشور حاشیه دریای خزر تجارت غیر نفتی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: سهم صادرات ایران به چهار کشور روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، سه میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۶ دلار است.

وی افزود: آذربایجان با یک میلیون و سه هزار و ۸۷ تن به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۴۲ دلار اولین مقصد کالا‌های ایرانی در حاشیه دریای خزر در سال ۹۹ بود.

لطیفی در ادامه توضیح داد: روسیه با یک میلیون و ۵۱ هزار و ۷۱ تن به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۲۴ دلار، با کمی اختلاف نسبت به آذربایجان دومین مقصد و قزاقستان با ۳۳۷ هزار و ۸۳۷ تن به ارزش ۱۶۷ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۳۰ دلار، در جایگاه سوم و نهایتا ترکمنستان با ۷۳۳ هزار و ۷۵ تن کالا به ارزش ۱۳۷ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۴۵۰ دلار در جایگاه چهارم مقاصد صادراتی ایران در بین چهار کشور همسایه ایران در خزر قرار دارد.

لطیفی در خصوص واردات از چهار کشور حاشیه خزر به ایران گفت: در سال گذشته سه میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۶۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۰۳ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۰۴ دلار از این چهار کشور وارد کشور شده که ۹۴ درصد وزن و ۸۹ درصد ارزش کل واردات به کشور روسیه با دو میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴۵۸ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۶۲ دلار تعلق دارد.

وی در خصوص واردات از سه کشور دیگر گفت:آذربایجان با ۲۸ هزار و ۳۸۶ تن به ارزش ۷۶ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۸۳۱ دلار، قزاقستان با ۸۹ هزار و ۹۶۶ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۲۷ دلار و ترکمنستان با ۶۵ هزار و ۴۵۶ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۸۴ دلار به ترتیب مبدا واردات کالا به ایران در حاشیه دریای مازندران بودند.

لطیفی در پایان افزود: تراز تجارت کشورمان با کشور‌های حاشیه دریای خزر در سال ۹۹ مثبت ۱۱۷ میلیون دلار بوده است که می‌تواند با توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای، دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی، بازگشایی مرز‌های مسدود شده و صادرات علمی کالا‌های ایرانی باارزش افزوده بیشتر و کالا‌های دارای مزیت مطلق یا نسبی سهم بیشتری از این بازار بزرگ را به دست آورد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده