تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۰
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۰۹۳۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی اجرای قانون جدید اعلام کرد:

امکان دریافت چک موردی برای اشخاص حقیقی فاقد دسته چک از مرداد

‌می‌متالز - سخنگوی اجرای قانون جدید چک از امکان دریافت "چک موردی" برای اشخاص حقیقی فاقد دسته چک از اول مرداد خبر داد و توصیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، آمنه نادعلی‌زاده گفت: بخشنامه چک موردی برای اشخاص حقیقی از چند روز پیش ابلاغ شده و قرار است از اول مرداد اجرایی شود. افرادی هستند که تمایل به دریافت دسته چک ندارند، اما ممکن است نیاز داشته باشند که برخی تعهدات را با چک پرداخت کنند؛ لذا می‌توانند از چک موردی استفاده کنند.

وی افزود: برای دریافت این چک، لازم است اشخاص حقیقی حساب جاری نزد بانک داشته باشند و از محل آن چک موردی دریافت کنند. در هر بار تقاضا دو فقره چک قابل دریافت بوده، اما سقف آن پنج فقره در سال است.

این مقام مسوول ادامه داد: تخصیص چک موردی مشابه چک عادی بوده و اهلیت سنجی درباره آن انجام می‌شود؛ لذا فرد نباید سابقه چک برگشتی و رفع سوء اثر نشده داشته باشد و در صورتی که پیش از این چک موردی دریافت کرده، تعهدات را ایفا کرده باشد.

نادعلی زاده گفت: اگر چک موردی برگشت بخورد، قطعاً مشابه چک عادی مشمول محرومیت‌های ماده ۵ قانون می‌شود. براین اساس دسته چک جدید به فرد اعطا نمی‌شود، امکان ثبت چک ندارد و سایر محرومیت‌ها و محکومیت‌های مربوطه برای فرد اعمال خواهد شد.

وی افزود: همچون چک عادی، فرد باید به سامانه صیاد مراجعه و اطلاعات مربوط به «تاریخ»، «مبلغ» و «اطلاعات هویتی» را ثبت کند و برگه چک به گیرنده تحویل شود و گیرنده چک نیز با مراجعه به سامانه، مراتب تأیید را اعلام کند. وجه افتراق چک موردی و عادی این است که چک موردی قابل انتقال به غیر نبوده و در وجه شخص معین صادر می‌شود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده