تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۰۹۵۷۲
سرویس خبر : انرژی
بیگی نژاد تشریح کرد؛

راهکار‌های آمدن نفت بر سر سفر‌های مردم چیست؟

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تمامی مردم کشور باید از ارزش‌افزوده‌ای حاصل از نفت منتفع شوند، گفت: دریافت "عوارض" و "مالیات" از پتروشیمی‌ها به نفع مردم، ضروری است.

به گزارش می‌متالز، هادی بیگی نژاد با اشاره به راهکار‌هایی که می‌توان نفت را بر سر سفره‌های مردم آورد، گفت: از آنجا که سیاست‌گذاری درست در مسیر توسعه صنایع تکمیلی، پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دستی، "اشتغال" و "درآمد پایدار" را برای مردم فراهم کند یکی از اصلی‌ترین مسیر‌ها را برای آوردن نفت بر سر سفر‌های مردم باید تمرکز بر این مهم است.

تمامی مردم کشور باید از ارزش‌افزوده‌ای حاصل از نفت منتفع شوند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این شعار که نفت باید بر سر سفر‌های مردم بیاید به این مفهوم است که نفت و گاز و فرآورد‌های آن‌ها در زندگی مردم ایران اثرگذار باشند، در بین برقراری "عدالت" در راستای استفاده تمامی مردم ایران از این نعمت خدادادی بسیار مهم است، درواقع تمامی مردم کشور باید از ارزش‌افزوده‌ای حاصل از نفت منتفع شوند.

وی ادامه داد: به طورمثال اکنون در حالی خوارک به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها داده می‌شود که مردم از عواید آن منتفع نمی‌شوند هرچند برای کشور ثروت‌آفرینی دارند، اما فقط گروه خاصی از این ثروت نفع می‌برند، لذا این سوال مطرح است آیا تمامی مردم از چند صد هزار میلیارد تومان حاصل از گردش مالی پتروشیمی‌ها سود می‌برند؟

ضرورت دریافت "عوارض" و "مالیات" از پتروشیمی‌ها به نفع مردم

بیگی نژاد توضیح داد: به طور مثال به یک پالایشگاه و پتروشیمی با قیمت پایین خوراک داده می‌شود در عین حال می‌تواند محصول خود را بدون پرداخت عوارض و مالیات به فروش برساند و ما خوشحالیم که از خام‌فروشی جلوگیری کردیم! اما باید پرسید؛ مردم از این کار چه سودی می‌برند؟ در حالی که تنها "عوارض" و "مالیات" حاصل از فروش محصولات پتروشیمی‌ها به مردم می‌رسد، اما آن‌ها نه عوارض می‌دهند و نه مالیات لذا باید خوراک را به نرخ روز به پتروشیمی‌ها داد و مالیات و عوارض نیز آن‌ها گرفت.

این نماینده مجلس با بیان مثالی افزود: به طور مثال پتروشیمی‌ها می‌تواند ۷۰۰ دلار سود از ۱۰۰ دلار خوراک کسب کند که ۳۰۰ دلار آن برای خودشان باقی می‌ماند و مابقی صرف هزینه‌ها می‌شود در حالی که می‌توان به این ۳۰۰ دلار آن‌ها مالیات و عوارض اختصاص داد چراکه در این شرایط هم آن‌ها سود می‌برند و هم مردم، اعمال این مهم برای دو طرف سودآور است چراکه اولا از خام‌فروشی جلوگیری شده و ثانیا با دریافت مالیات و عوارض "درآمد ملی" افزایش پیدا می‌کند.

واگذاری سهام پتروشیمی‌ها به مردم به معنای آوردن نفت بر سر سفر‌های آن‌ها است

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه آوردن نفت سر سفر‌های ملت به معنای بدست آوردن ارزش بیشتر از خام فروشی توسط بخش خصوصی است، گفت: درواقع باید شرایط را طوری مهیا کنیم که تمامی ملت از آن منتفع شوند که دریافت عوارض و مالیات قسمتی از این مهم و قسمت دیگر واگذاری سهام این پتروشیمی‌ها به مردم است چراکه مردم باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و از سود ان منتفع شوند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده