تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۲۰۹۶۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آسیب جدی بحران کرونای هند به اقتصاد جهانی

‌می‌متالز - بحران کرونای هند می‌تواند به اقتصاد جهانی آسیب جدی برساند.

به گزارش می‌متالز، انتظار می‌رود که آخرین شیوع موارد ابتلای کرونای هند، همراه با بالاترین میزان تلفات روزانه ناشی از Covid-۱۹، نه تنها بهبود اقتصادی هند را مختل کند بلکه بخش‌هایی حیاتی از اقتصاد جهان را نیز با مشکل روبرو کند. افزایش موارد ابتلا، این کشور را مجبور به اعمال تعطیلات شدیدتر می‌کند که می‌تواند تأثیر چشمگیری بر صنایعی، چون خدمات مالی، حمل و نقل جهانی، پوشاک، داروسازی و بسیاری دیگر داشته باشد.

گای پلاتن، دبیر اتاق بین المللی حمل و نقل، گفت: ممکن است این وضعیت کمبود دریانورد ایجاد کند در حالی که حدود ۲۰۰ هزار نفر از حدود ۱.۷ میلیون نفر از ملوانان جهان از هند می‌آیند. از آنجا که تقریباً ۸۰ درصد حجم تجارت جهانی با کشتی صورت می‌گیرد، حمل و نقل جهانی کمبود کارگر را احساس می‌کند. ممکن است این مساله با آخرین ممنوعیت‌های اعمال شده بر پرواز‌ها از هند، جلوگیری از رفتن کارگران هندی به بنادر سراسر جهان و تعویض خدمه تشدید شود.

علاوه بر این، هند بزرگ‌ترین تولید کننده واکسن در جهان است. موسسه سرم هند (SII) بیش از ۶۰ درصد کل واکسن‌های فروخته شده در سراسر جهان را تولید می‌کند. علاوه بر این، این کشور بزرگ‌ترین تامین کننده دارو‌های عمومی در جهان است، کپی از دارو‌های با برند تجاری با اثرات مشابه که هزینه کمتری دارند.

شیوع اخیر در هند، تا حدودی واکسیناسیون جهان را متوقف کرده، با اینکه مقامات این کشور تمرکز خود را از حمل واکسن به خارج از کشور به اولویت شهروندان هند تغییر داده اند. در همین حال، گزارش شده که تولیدکنندگان داروی هندی، که نزدیک به ۷۰ درصد مواد اولیه خود را از چین دریافت می‌کنند، به دلیل آسیب پذیری زنجیره‌های تأمین، انتظار کاهش تولید دارو را دارند. به گفته یک متخصص بیشتر کشور‌ها از جنبه دارو‌های عمومی به هند و هند برای مواد اولیه به چین وابسته هستند. اگر تجارت بین این دو مختل شود، ضربه بزرگی به زنجیره تأمین داروسازی جهانی خواهد بود.

کمبود کارگران مرتبط با این همه گیری نیز صنعت نساجی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. از آنجا که هند یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پارچه در جهان است، پیش بینی می‌شود که بخش تولید لباس صدمه مستقیمی پیش رو داشته باشد. طبق اعلام شرکت مشاوره وزیر، غیبت کارمندان در این بخش ۵۰ درصد است، همچنین گزارش شده که مصرف و صادرات پوشاک داخلی به ترتیب ۳۰ درصد و ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. گزارش شده که تأمین کنندگان خدمات مالی، شامل بانک‌ها و شرکت‌های حسابداری، که دفاتر خود را از هند به کشور‌های دیگر منتقل می‌کنند و به کارمندان اجازه می‌دهند از خانه کار کنند و مهلت‌های پروژه را تمدید می‌کنند.

هند قطب مهم بخش خدمات مالی است و به خانه‌ای برای شرکت‌های چند ملیتی مانند گلدمن ساکس، ولز فارگو، بارکلیزو ... تبدیل شده است. یک متخصص گفت: تعداد قابل توجهی از افراد این شرکت‌ها و اعضای خانواده آن‌ها مستقیماً تحت تاثیر موج شدید دوم کووید در هند قرار گرفته اند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده