تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۰۹۶۳۳
سرویس خبر : انرژی

بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا کلید خورد/ تحویل ۲۰ هزار دستگاه مولد برق خورشیدی به عشایر

‌می‌متالز - طرح بهارستان (بهسازی شبکه برق روستا‌های ایران) به طور رسمی آغاز و همزمان فاز نخست این طرح با بهره برداری از بهسازی شبکه برق ۵۶۰ روستا شروع شد.

به گزارش می‌متالز، امروز با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو، طرح بهارستان (بهسازی شبکه برق روستا‌های ایران) به طور رسمی آغاز و همزمان فاز نخست این طرح با بهره برداری از بهسازی شبکه برق ۵۶۰ روستا در قالب ششمین هفته پویش #هرهفته_ الف_ب_ایران شروع شد.

براساس این گزارش، با توجه به گشایش‌های ایجاد شده در تبصره‌های ۶ و ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، برنامه بهسازی و تقویت شبکه برق ۱۰ هزار روستا تدوین و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

همچنین، طرح تحویل ۲۰ هزار دستگاه مولد برق خورشیدی قابل حمل به عشایر کشور امروز با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

امروز فاز نخست این طرح با تحویل ۳۰۰۰ دستگاه مولد برق خورشیدی قابل حمل به ۳۰۰۰ خانوار عشایر با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان کلید خورد.

در مجموع با اجرای این طرح ۲۰ هزار خانوار عشایری در ۲۶ استان با اولویت عشایر فاقد برق در ییلاق و قشلاق از نعمت برق برخوردار خواهند شد. اجرای کامل این طرح با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به انجام خواهد رسید.

شاهپور علائی مقدم رئیس سازمان امور عشایر ایران در این مراسم گفت: جمعیت عشایر براساس آخرین آمار ۲۴۶ هزار خانوار و ۱.۲ میلیون نفر هستند که از ۸۴ میلیون هکتار مرتع بیش از ۳۰ میلیون هکتار از این میان به عنوان گستره حضور عشایر ایران است.

وی با بیان اینکه عشایر ۲۲ میلیون راس دام در اختیار دارند و ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را عشایر تامین می‌کنند، اظهار کرد: این طرح و تحویل مولد‌های خورشیدی قابل حمل می‌تواند باعث آسایش بیست ودلگرمی آنان شود.

به گفته رئیس سازمان امور عشایر ایران پیشتر جایگزینی سوخت‌های فسیلی به جای سوخت‌های طبیعی مورد نظر بود، اما اکنون می‌توان با این طرح باعث حفظ بیشتر محیط زیست شد. تا قبل از سال ۱۳۹۹ تقریبا ۳۸ هزار دستگاه بین عشایر توزیع شده بود، اما اکنون و در سال جدید توجه ویژه‌ای به این عشایر شده است.

علائی مقدم با بیان اینکه مصداق حمایت از جامعه عشایری در دو سال اخیر در عملکرد توانیر و وزارت نیرو دیده شده است، گفت: اگر در سال جدید بتوانیم ۲۰ هزار دستگاه پنل ومولد خورشیدی قابل تحویل شود، یکی از نقاط حساس حمایتی از عشایر به نتیجه خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده