تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۴۲۴
کد خبر: ۲۰۹۷۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اهمیت هوشمندسازی در توسعه معدنکاری بررسی شد

افزایش بهره‌وری و اثربخشی در معدن

‌می‌متالز - هوشمندسازی و الکترونیکی کردن بخش معدن و صنایع معدنی به طور حتم تاثیر چشمگیری در بهبود بهره‌وری این حوزه خواهد داشت. این در حالی است که امروزه دنیای الکترونیک نقش مهمی در رشد تبادل اقتصادی دارد و به این ترتیب رویکرد صاحبان صنایع تولیدی و معدنی نسبت به مقوله الکترونیکی شدن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

به گزارش می‌متالز، واقعیت این است که حرکت معادن و صنایع وابسته در راستای مکانیزه شدن منجر به رشد شفافیت و سرعت در امور معدنکاری می‌شود. همچنین با الکترونیکی کردن روند معدنکاری شاهد پیشگیری از تخلفات و فساد اداری و افزایش بهره‌وری خواهیم بود. به طور مثال امروز ایجاد سیستم جمع‌آوری الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات، اقدامی ضروری و مهم برای تشکیل یک نظام هماهنگ در حوزه معدن و صنایع وابسته است. این مهم به طور حتم می‌تواند زمینه را برای اتخاذ تصمیمات کلان کشور به شکل مفید فراهم کند.
همچنین بهره از سیستم هوشمند و الکترونیک در بخش معدن می‌تواند به کاهش هزینه‌های معدنکاری کمک کرده و باعث جلوگیری از دوباره‌کاری شود. دیگر نیازی نیست هر بار برای گرفتن آمار به مناطق مختلف سفر کرد یا برای گرفتن یک استعلام ماه‌ها منتظر ماند، چراکه هر لحظه سرشماری به روز در اختیار متقاضیان قرار دارد. در واقع معدنکاران می‌توانند از این سیستم برای ورود مواد خام، بررسی میزان مواد اولیه، حجم و زمان تولید، هزینه و میزان ضایعات، فروش داخلی و صادرات با سرعت و دقت بیشتری مطلع شوند. این در حالی است که اقدامات صورت‌گرفته در راستای هوشمندسازی معادن چندان موثر نبوده است. با وجود اینکه دولت حسن روحانی بر تمرکز بر الکترونیکی شدن تاکید کرد و حتی شعار دولت الکترونیک مطرح شد، اما چندان خبری از هوشمندسازی معادن نیست.
در همین رابطه سیامک اخطاری مشاور بین‌المللی در زمینه سنگ به «جهان‌صنعت» گفت: امروزه نقش بهره از سرعت و دقت بر کسی پوشیده نیست. با توجه به توسعه فناوری، فعالان حوزه معدن نیز با کمک سیستم هوشمند و برخورداری از حسگر‌های محیطی می‌توانند به این مهم دست یابند. با بهره از این روند امکان برداشت مواد معدنی، ثبت اطلاعات و انتقال آن‌ها و نظارت بر نحو بهینه‌ای در اختیار حوزه معدن قرار می‌گیرد. بهره از سیستم هوشمند موجب افزایش سرعت کار، شفاف‌سازی، کیفیت، کارآمدی، اثربخشی و به طور کل افزایش بهره‌وری در بخش معدن می‌شود.

داشتن اطلاعات مناسب در مدت کوتاه

این مشاور بین‌المللی در حوزه معدن در ادامه به مولفه‌هایی که برای برنامه‌ریزی در حوزه معدن و صنایع باید به آن‌ها توجه کرد پرداخت و گفت: از جمله مولفه‌های تصمیم‌گیری می‌توان به داشتن اطلاعاتی مناسب در مدت زمان کوتاه اشاره کرد. این اطلاعات می‌تواند به شکل الکترونیکی از واحد‌های معدنی در قالبی منسجم دریافت شود. با تعریف الگوریتم‌ها، تصمیم‌سازان صاحب یک سیستم نظارتی لحظه‌ای از وضع موجود می‌شوند. این سیستم می‌تواند استخراج داده و اطلاعات آماری را به شکل جدول تنظیم کند. از آنجا که کوتاه‌ترین، ساده‌ترین و موثرترین زبان گزارش عملکرد به شکل نمودار است، بنابراین با این روش در زمان کوتاه، بیشترین داده‌ها قابل انتقال خواهد بود.
اخطاری با بیان اینکه استفاده از ابزار‌های نوین به طور حتم در راستای مدیریت بهره‌وری در بخش معدن است و می‌تواند به توسعه کسب‌وکار در این حوزه کمک کند، گفت: واحد‌های تولیدی معدنی با قرار گرفتن در ساختاری الکترونیک می‌توانند به افزایش سرعت عملیات استخراج و تولید کمک کنند. از آنجا که تمرکز بر الکترونیکی کردن امور معدن می‌تواند به سایر ادارات و سازمان‌ها از جمله گمرک نیز تسری پیدا کند، در نتیجه می‌توانیم شاهد شکل‌گیری یک نظام هماهنگ و یکپارچه در کل کشور باشیم. او تصریح کرد: در واقع با سیستم‌سازی در بخش معدن، سطح دسترسی اطلاعات برای ارگان‌ها و ادارات و همچنین متقاضیان مواد معدنی بیشتر می‌شود. این مساله به کسانی که در جست‌وجوی فعالان معدنی و راستی‌آزمایی اطلاعات هستند نیز مفید است.

آلمان الگوی موفق هوشمندسازی

این فعال معدنی در پاسخ به این سوال که طبقه‌بندی اطلاعات و الکترونیکی کردن در بخش معدن در کشور‌های دیگر به چه صورت است، گفت: از بین کشور‌های پیشرفته می‌توان به آلمان اشاره کرد که بسیار سیستماتیک عمل می‌کند. این کشور با بهره از هوشمندسازی و ایجاد یک نظام هماهنگ‌شده سعی کرده از دوباره‌کاری جلوگیری کند. همچنین شاهد هستیم که دقت تصمیمات بالاست و از موازی‌کاری جلوگیری می‌شود. به عبارتی در این کشور دیگر نیازی نیست آمار مشخصی تعریف و بودجه برای این کار صرف شود؛ چراکه سرشماری‌ها همواره به‌روز و در اختیار همگان است. از آنجا که ادارات و واحد‌های مختلف از وظایف یکدیگر به شکلی شفاف باخبر هستند، در نتیجه امکان عملکرد سلیقه‌ای و شخصی به حداقل خود می‌رسد.
اخطاری تاکید کرد: این سیستم در واقع نوعی پیاده‌سازی دولت الکترونیک در دل معادن و صنایع وابسته به آن است که زمینه تبیین استراتژی کلان را به شکلی شفاف فراهم می‌کند. به این ترتیب سیستم‌سازی در مقیاس معدن یا واحد فرآوری بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.

اهمیت دانستن فنون تجارت صنعت سنگ

این در حالی است که پیش‌تر نیز این فعال معدنی به بحث دیجیتال مارکتینگ اشاره کرده و در این خصوص گفته بود: مساله‌ای که در هوشمند‌سازی و دیجیتال مارکتینگ اهمیت به خصوصی دارد ارائه صحیح و باسلیقه کالای معدنی است. درست است که اینترنت ابزار ساده و در دسترس است، اما ریسک خاص خود را دارد. اگرچه مخاطب ممکن است تحت تاثیر یک کالا قرار بگیرد، اما به همان اندازه هم ممکن است خدمات و کالا به راحتی از چشم او دور شود. توجه فعالان اقتصادی معدن به جامعه آماری، اهداف آن‌ها و اینکه در چه محیطی تبلیغ می‌کنند، مهم است. چنانچه پلتفرم‌های تجارت الکترونیک اعم از وب‌سایت و یا اپلیکیشن‌ها با محتوی اطلاعات مفید غنی‌تر باشد، امکان بازدید‌های بیشتر و جذب مخاطب بیشتر خواهد بود. او ادامه داد: بعد از مطالعه و شناسایی بازار هدف مواد معدنی می‌توان بسته‌های مشخصی برای عرضه با سطوح مختلف طبقه‌بندی شده و معین تعریف کرد.
اخطاری با اشاره به اهمیت دانستن فنون تجارت صنعت سنگ به طور خاص گفت: در صنعت سنگ ایران مجموعه زیرساخت‌هایی وجود دارد که نیازمند سازماندهی است. برای مثال اعتبارسنجی و اعتماد‌سازی عرضه خدمات (کمی و کیفی) بسیار مهم است. در این روند می‌شود سطوح اعتمادی مانند طبقه‌بندی طلایی، نقره‌ای و خاکستری تعریف کرد که مشتریان بدانند عرضه‌کنندگان در چه مرتبه‌ای از اعتماد‌سازی هستند.
او با بیان اینکه باید به تهیه بارکد فکر کرد، ادامه داد: تهیه بارکد برای محصولات و شناسایی کد و همچنین برنامه‌ریزی‌های آینده در صنعت سنگ و ایده‌هایی که با بارکد محصول بشود مسیر تولید و معدن را شناسایی کرد، برای مشتری و صاحب کالا در آینده جاذبه ایجاد کند. شاید امروز این ایده دور از ذهن به نظر بیاید، ولی این بخشی از شرح وظایف برند شدن است که خدمات متفاوتی ارائه بدهد.

کوچک شدن بازار‌ها

این فعال معدنی با اشاره به کوچک شدن بازار‌ها گفت: کوچک شدن بازار و تقاضا یک وجه مثبت دارد و آن این است که رقابت سخت‌تر شده و صاحبان کسب‌وکار برای بهتر دیده شدن و فروش بهتر با یکدیگر رقابت می‌کنند که به نفع صنعت سنگ ایران و همچنین مصرف‌کننده نهایی تمام می‌شود.
او تصریح کرد: باید از کار‌های جدید و نوآورانه و استارت‌آپی حمایت کرد. در این بین تشکل‌ها و کانون صنفی می‌توانند با حمایت معنوی جایگاه اعتباربخشی در این حوزه را مورد بررسی و تایید قرار داده و حجمی از سفارش‌ها را به این سمت از عرضه هدایت کنند که در نهایت خود باعث حمایت از کسب‌وکار‌های صنعت سنگ خواهد بود.
اخطاری ادامه داد: در مقیاس بین‌المللی نیز همین گزینه دخالت دارد. با این تفاوت که برای ایجاد سطح دسترسی باید تدابیری در بازار‌های هدف اندیشیده شود تا امکان تهیه برای مشتری فراهم شود. این مهم امروز پاشنه آشیل موفقیت صادرات سنگ‌های ساختمانی است.

منبع: روزنامه جهان صنعت

عناوین برگزیده