تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۲۱۰۰۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با ورود آلومینیوم جنوب به رینگ صادراتی بورس کالا

سود صادرات نصیب تولیدکنندگان می‌شود

‌می‌متالز - به تازگی فروش آلومینیوم در رینگ صادراتی بورس کالا برای نخستین‌بار توسط مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب صورت گرفت.

به گزارش می‌متالز، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در عرصه تولید و فروش آلومینیوم با بالاترین درصد خلوص پیشتاز بوده است. از هزار تن آلومینیوم عرضه‌شده از سوی این مجتمع به قیمت ۵۱۲‌هزار و ۵۹۶ ریال در تالار صادراتی بورس کالای ایران، ۹۰۰ تن معامله شد و به این ترتیب نخستین عرضه صادراتی فلزی‌ها در رینگ صادراتی با اقبال خوب معامله‌گران روبه‌رو شد. از جمله مشخصات این عرضه که می‌توان به آن اشاره کرد اعتباردهی تمامی محصول از طریق ضمانت‌نامه بانکی یا گشایش اعتبار اسنادی (حداکثر ۳ ماهه) با کارمزد ۵/۱درصد ماهانه بود. از سوی دیگر خریداران ملزم به پرداخت مالیات ارزش‌افزوده بوده و برای تسویه در بورس و صدور حواله برای قرارداد‌هایی که به صورت اعتباری تسویه می‌شوند پرداخت مبلغ ارزش‌افزوده به صورت نقدی الزامی اعلام شده بود. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب برای جذاب شدن عرضه صادراتی آلومینیوم تخفیف‌هایی قائل‌شده و قیمت‌ها در مقایسه با نرخ‌های داخلی مناسب بوده و به نظر می‌رسد خرید محصول به صورت ریالی و صادرات، برای خریداران توجیه دارد.

یکی از مزیت‌های عرضه‌های صادراتی محصولات فلزی در بورس کالا، تنوع بازار برای عرضه‌کننده‌ها است که این عرضه به صورت فروش ریالی و درب کارخانه است و این فروش ریالی محصولات، علاوه بر اینکه ریسک عدم بازگشت پول را کاهش داده، تا حدودی مسوولیت‌های فروشندگان را نیز کاهش می‌دهد. همچنین یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های عرضه صادراتی فلزات در بورس کالا که آلومینیوم نخستین آن به شمار می‌رود، شفاف‌سازی است. در سال‌های اخیر شفافیت مطلوبی در امر صادرات وجود نداشته و تشکیل شرکت‌های صوری سبب سوء‌استفاده‌ها و قرارداد‌های کاغذی شده و سود و مزیت این معاملات را به جیب دلالان می‌برد، در حالی که این سود باید به تولیدکننده تعلق می‌گرفت. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با هدف تامین نیاز بازار‌های داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی و با تاکید بر استفاده بهینه از منابع عظیم انرژی کشور فعالیت خود را آغاز کرد. عملیات اجرایی فاز نخست این مجموعه صنعتی به ظرفیت ۳۰۰‌هزار تن در سال از دی ماه ۱۳۹۴ آغاز شد و پس از حدود ۴ تا ۵ سال با اتمام مراحل احداث واحد‌های اصلی فرآیندی و پشتیبانی، با تولید نخستین شمش آلومینیوم، کارخانه در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ افتتاح شد. فناوری مورد استفاده در کارخانه آلومینیوم جنوب، فناوری ۴۳۰ کیلوآمپر بوده که یکی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در صنعت آلومینیوم با بازده بالای ۹۴درصد است. در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب فناوری به‌کار گرفته شده در خطوط تولیدی بالاترین سطح از استاندارد‌های زیست‌محیطی را پشتیبانی می‌کند و مجتمع به تجهیزات دارای فناوری بالا برای تضمین بالاترین سطح حفاظت محیط‌زیست و کنترل آلایندگی‌ها مجهز است. با توجه به پردازش‌های فوق‌العاده پیشرفته و استاندارد‌های مورد استفاده، محصولات این کارخانه به خلوص استاندارد‌های جهانی تولید شده و به این ترتیب استاندارد‌های مشتریان را برآورده می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده