تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۱۰۴۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر عامل سیمان هگمتان عنوان کرد

هزینه سوخت سیمانی‌ها دو برابر شد

‌می‌متالز - به‌طور طبیعی سرمایه بازار را بو می‌کشد و هر جا فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سودآوری فراهم باشد، شاهد حضور سرمایه‌ها هم خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، بخش دیگر این اصل اولیه این است که «هر جا شرایط دلالی باشد، دلال‌ها هم حضور دارند». صنعت سیمان به‌عنوان یکی از صنایعی که سال‌ها با سرکوب قیمتی مواجه شده، امروزه بیش از هر چیز از حضور دلالان رنج می‌برد. دلالانی که بدون احراز هویت سیمان می‌خرند و با استفاده از خلأ نظارت بر سیستم توزیع، اقدام به نرخ‌گذاری با قیمت‌های بالا می‌کنند؛ بنابراین در شرایطی که تولیدکننده با عبور از هفت خوان در سال ۱۴۰۰ مجوز افزایش نرخ ۴۰درصدی را می‌گیرد تا بتواند هر تن سیمان خاکستری را به قیمت حدود ۳۱۰هزار تومان بفروشد، اما عملا هر تن سیمان با بیش از ۱۰۰درصد افزایش قیمت نسبت به درب کارخانه به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این یعنی سودی که می‌توانست به بخش تولید سرازیر شود، بخش دلالی را تقویت می‌کند. در جدیدترین اتفاق، شرکت‌های حمل‌ونقل که سال‌هاست کار حمل سیمان ر ا انجام می‌دهند، با توجه به کمبود کامیون درخواست پشت‌بارنامه‌هایی دو برابر قیمت مصوب را دارند و به دلیل در دسترس نبودن ناوگان حمل‌ونقل به میزان موردنیاز، تولیدکننده‌ها چاره‌ای جز این کار ندارند. نکته مهم‌تر اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل که شرایط را مهیا دیده‌اند، تبدیل به خریدار و فروشنده سیمان هم شده‌اند تا از نقش خود کاملا فاصله بگیرند؛ بنابراین از یک طرف تعرفه‌های حمل بالایی درخواست می‌کنند و از طرفی همین هزینه‌ها را به بهای نهایی سیمان اضافه می‌کنند.

افزایش ۴۰درصدی پاسخگوی هزینه‌ها نیست

مدیر عامل سیمان هگمتان می‌گوید: افزایش ۴۰درصدی به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌ها نیست. از ابتدای امسال هزینه سوخت بیش از دو برابر افزایش یافته است و از طرفی هزینه حمل‌ونقل و همچنین نیروی انسانی را باید به این ماجرا اضافه کرد. علاوه بر این شرکت‌ها را ملزم کرده‌اند که برق خود را از بورس انرژی تامین کنند و قطعا در این بخش هم هزینه‌ها افزایش خواهد یافت.

علی‌اصغر گرشاسبی با اشاره به اینکه باید مازوت را در شرایط حاضر تعیین تکلیف کنند، می‌افزاید: در تمام سال‌ها اجازه می‌دادند تولیدکننده‌های سیمان در فصول گرم مازوت فصول سرد را به صورت اعتباری تهیه و در انبار نگهداری کنند؛ بنابراین علاوه بر اینکه مخازن کارخانه‌های سیمان، تبدیل به مخزن ثانویه مازوت برای وزارت نفت می‌شد، کارخانه‌ها هم در فصل زمستان با قطع گاز دچار مشکل نمی‌شدند، اما در سال ۹۹ این بی‌تدبیری اتفاق افتاد، اما امیدواریم از حالا به فکر حل مشکلات باشند.

ورود شرکت‌های حمل به دلالی سیمان

قیمت سیمان در بازار به حدود ۴۰هزار تومان رسیده است و به‌رغم تولید با تمام قدرت توسط تولیدکنندگان تب بازار فروکش نمی‌کند. گرشاسبی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه بخش حمل در این رابطه بسیار تاثیرگذار است و حدود ۳۰ تا ۳۵درصد در اردیبهشت افزایش داشت. در استان‌هایی که ناوگان حمل‌ونقل قوی‌تری دارند، این هزینه‌ها تا حدودی نزدیک به رقم مصوب از تولیدکننده اخذ می‌شود، اما در استان‌هایی که با مشکل حمل و نقل مواجه هستند، مجبور می‌شوند حتی تا ۱۰۰درصد بیشتر از هزینه مصوب پرداخت کنند. سازمان حمایت حداقل به همان اندازه که به نرخ سیمان حساس است باید به نرخ حمل هم حساس باشد.

گرشاسبی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شرکت‌های حمل‌ونقل اقدام به خرید و فروش سیمان می‌کنند، می‌گوید: متاسفانه در خلأ نظارت این موضوع واقعیت دارد و این اتفاق باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و نهایتا دود آن به چشم مردم می‌رود.

امسال سیمان افزایش نرخ نداشته است

مدیر عامل سیمان هگمتان خاطرنشان می‌کند: قرار بود در سال ۹۸، ۶۳درصد افزایش را شاهد باشیم، اما این اتفاق نیفتاد و با توجه به افزایش ۲۰درصدی در سال ۹۹ و ۴۰درصدی در سال ۱۴۰۰، نهایتا می‌توان گفت افزایش نرخ سال ۹۸ اعمال شده است و در دوسال ۹۹ و ۱۴۰۰ قیمت‌ها ثابت مانده است.

موضوع بورس کالا سال‌هاست مطرح می‌شود و نگاه متفاوتی نسبت به این موضوع شده است. گرشاسبی در این زمینه می‌گوید: اخیرا گشایش‌هایی برای راه‌اندازی بورس سیمان انجام شده، اما امیدوارم اگر قرار است این اتفاق بیفتد، شفافیت وجود داشته باشد و تبدیل به محلی برای افراد سودجو که از تمکن مالی بالایی برخوردارند، نشود. بورس کالا قطعا چنانچه با استفاده از نظرات نخبگان صنعت سیمان اداره شود، به شفافیت و منطقی شدن نرخ کمک شایانی می‌کند.

افزایش نرخ صادرات

وی در مورد قیمت‌های صادراتی در سال جدید عنوان می‌کند: خوشبختانه در یک ماه گذشته حدود ۲۵درصد قیمت کلینکر افزایش یافته هر چند با توجه به کاهش نرخ دلار تولیدکننده‌ها چندان منتفع نشدند. قطعا چنانچه قیمت‌های داخلی اصلاح شود، حتما در عرصه صادرات این کشش برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

این تولیدکننده در مورد سال حمایت و پشتیبانی از تولید می‌گوید: اصلی‌ترین مساله در حال حاضر علاوه بر قیمت، موضوع حمل‌ونقل است. سیمان بر خلاف بسیاری از کالا‌های دیگر حجم بالا و ارزش پایینی دارد و هزینه حمل درصد بالایی نسبت به محموله دارد. به همین دلیل در سال‌های پیشین سازمان پایانه‌های کشوری و استان‌ها تفاوتی بین سیمان و کالا‌های تجاری دیگر قائل می‌شدند، اما امروز این تفکر کنار گذاشته شده است و وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که بسیاری از تولیدکنندگان سیمان برای حمل کالای خود تا مبادی صادراتی کشور دچار مشکل هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده