تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۱۰۵۰۸
مدیرعامل شرکت راه آهن خبر داد:

بهره‌برداری از فاز اول اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی؛ سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور در حال اجراست و امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهره برداری برسد.

به گزارش می‌متالز به نقل از تین نیوز، سعید رسولی این مطلب را ۱۶ اسفند ماه سال گذشته در حاشیه برگزاری اجلاس دریایی هندوستان ۲۰۲۱ گفت: در این نشست توانایی‌ها و رویکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در توسعه همکاری‌های حمل و نقل دریایی ـ ریلی به ویژه تقویت کریدور‌های بین‌المللی ریلی مطرح شد که خوشبختانه این امر مورد استقبال اعضای نشست قرار گرفت.

رسولی افزود: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.

وی عنوان کرد: ویژگی‌های منحصر به فرد این بندر و همینطور اتصال ریلی آن در آینده نزدیک، این بندر را به عنوان یکی از بنادر تأثیرگذار در حمل و نقل بین المللی کالا، به ویژه ترانزیت کالا میان کشور‌های شبه قاره هند و کشور‌های CIS تبدیل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از جمله موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور بود. این طرح در حال اجراست و امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهره برداری برسد.

رسولی با بیان اینکه بندر چابهار برای اتصال کشور‌ها به یکدیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: برای پشتیبانی از بندر چابهار سه نقطه به عنوان مرکز لجستیک پیش‌بینی شده و ایجاد آن در دستور کار راه‌آهن قرار گرفته است، که مهمترین آن مرکز لجستیک زاهدان است و دو نقطه دیگر مراکز لجستیک مرزی میرجاوه و شمتیغ هستند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از کوتاه‌ترین و باصرفه‌ترین مسیر‌های اتصال کشور‌های حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند به کشور‌های حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال-جنوب است، گفت: راه‌اندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: این کریدور در مسیر بندرعباس به سمت شمال تکمیل شده و تا رشت مسیر ریلی آن در حال بهره برداری است، تنها مسیر رشت به آستارا حدود ۱۶۰ کیلومتر تکمیل نشده که امیدواریم در آینده نزدیک این اتصال ریلی نیز انجام و کریدور ریلی به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. هر چند در حال حاضر این کریدور ریلی از طریق حمل ترکیبی ریلی ـ جاده‌ای ـ ریلی قابل استفاده است.

منبع: فرینا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده