تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۲۱
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۲۱۰۷۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فروردین کم‌رمق دو شرکت سنگ آهنی

‌می‌متالز - سنگ آهن یکی از مهم‌ترین سنگ‌های معدنی و ماده‌ای استراتژیک محسوب می‌شود که ایران با داشتن ذخایر غنی آن کشوری مهم در این زمینه است. بیشترین معادن سنگ آهن کشور در استان‌های یزد، کرمان، مرکزی و خراسان جای گرفته‌اند. مهم‌ترین معادن سنگ آهن کشور گل‌گهر، سنگان، چغارت، سه چاهون، چادرملو، زرند و چاه گز است. در این گزارش به بررسی عملکرد فروردین ماه دو شرکت از این صنعت می‌پردازیم.

به گزارش می‌متالز، «کگهر»: درآمد شرکت سنگ آهن گهر زمین در گزارش عملکرد یک ماه منتهی به ۳۱ فروردین سال جاری مبلغ یک هزار و ۷۸ میلیارد تومان ثبت شد. مقایسه آماری دو ماه اخیر شرکت نشان از افت ۳۸ درصدی درآمد شرکت در فروردین سال جاری نسبت به اسفند ۹۹ می‌دهد. «کلوخه سنگ آهن» بیشترین میزان درآمد شرکت را با ۶۷۷ میلیارد تومان که معادل ۶۲ درصد می‌شود را به خود اختصاص داد. نرخ فروش این محصول در فروردین ماه ۹۹۷ هزار تومان به ازای هر تن بود. «کگهر» در فروردین ماه ۲ میلیون و ۹۱۷ هزار تن تولید محصول داشت که از این مقدار موفق به فروش ۸۸۷ هزار و ۶۷۲ تن محصول شد. مقایسه عملکرد فروردین و اسفند شرکت نشان می‌دهد که میزان فروش شرکت در فروردین ماه با کاهش ۲۴ درصدی که معادل ۲۸۵ هزار تن است، همراه شده است. میانگین نرخ فروش محصولات در فروردین‌ماه معادل یک میلیون و ۹۳۹ هزار تومان به ازای هر تن بود. این عدد برای اسفندماه سال گذشته عدد یک میلیون و ۸۲۳ هزار تومان بود. مقایسه فروش شرکت در فروردین ماه ۱۴۰۰ با فروردین ماه در سال ۹۹ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۲۶۵‌درصد افزایش یافته است. تمامی درآمد شرکت از طریق فروش داخلی به‌دست آمده است. این شرکت که دوره مالی آن از دی‌ماه سال ۹۹ آغاز شده تاکنون مبلغ ۵ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل رشد ۳ هزار و ۹۵ میلیاردتومانی به حساب می‌آید.

«کنور»: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که کوچک‌ترین نماد صنعت سنگ آهنی‌ها محسوب می‌شود در فروردین ماه موفق به کسب درآمد ۲۴۴ میلیارد تومانی شد که نسبت به اسفندماه سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی در درآمد داشت. این شرکت که تولیدکننده سه محصول سنگ آهنی است در فروردین ماه ۱۶۳ هزار و ۷۵۷ تن محصول تولید کرد که از این میزان موفق به فروش ۱۰۹ هزار و ۸۷۸ تن محصول شد. نرخ فروش محصولات این شرکت در فروردین ماه برای محصول کنسانتره خشک ۲ میلیون و ۹۸ هزار تومان به ازای هر تن و برای گندله ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان برای هر تن ثبت شده است. میزان فروش شرکت در مقایسه با اسفند ماه حدود ۱۰۰ هزار تن کاهش یافته است. درحالی که نرخ فروش محصولات در فروردین ماه افزایشی بوده، با توجه به کاهش میزان فروش شرکت، درآمد شرکت نیز در مقایسه با اسفند کم شده است. مقایسه فروش شرکت در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با فروردین ماه در سال ۹۹ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۱۷۳‌درصد افزایش یافته است. گفتنی است که این شرکت در سال ۹۹ درآمدی معادل ۲ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان ثبت کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده