تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۱۰۷۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن غیرفعال گیلان واگذار می‌شوند

‌می‌متالز - رئیس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: ۴۰ معدن استان راکد بود که به منظور فعال سازی از طریق مزایده واگذار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امیرحسین رسام در نشست مشترک تعاملی با مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری استان اظهار داشت: از سال گذشته معادن راکد و غیرفعال شناسایی و برای فعال سازی و تولید از طریق فرآیند مزایده عمومی همزمان در سراسر کشور به افراد حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت جهت سرمایه گذاری جدید واگذار خواهد.

وی افزود: این معادن سال‌ها در دست افراد بلوکه شده بود و پس از شناسایی و مطالعات میدانی و فراهم آوردن شرایط واگذاری در شورای معادن استان طی خرداد ماه سالجاری به افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت طی مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد: ویژگی‌های این معادن، پروانه‌های اکتشافی و گواهینامه کشف مشخص و به شکل مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین از رفع ممنوعیت ثبت درخواست اکتشاف محدوده‌های معدنی گروه ۱ و۲ و ۳ در استان‌های شمالی خبر داد و افزود: بنا به درخواست و پیگیری سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور به جهت رعایت برخی از ملاحظات زیست محیطی از سال ۹۶ ثبت و درخواست محدوده‌های معدنی شن وماسه، سنگ لاشه در استان‌های شمالی ممنوع و این امر سبب شده بود تا با توجه به نبود پتانسیل‌های رودخانه‌ای و فقر مصالح کوهی، بخش عمده نیاز استان از استان‌های زنجان، قزوین و اردبیل با قیمت‌های بسیار بالا تأمین شود، ولی اخیراً با رای شورای عالی معادن کشور این محدودیت به شرط رعایت چارچوب‌های مندرج در قانون مرتفع و به استان گیلان ابلاغ شد.

رسام، توسعه فعالیت‌های معدنی و اکتشاف ذخایر معدنی جدید در سال ۱۴۰۰ را با هدف افزایش تولید، اشتغال و رونق اقتصادی استان، مستلزم رویکردی نوین در این حوزه عنوان و تصریح کرد: تعامل و همکاری بیش از پیش مرکز زمین شناسی و سایر دستگاه‌های متولی نظیر؛ منابع طبیعی و محیط زیست در جهت اعتلای فعالیت‌های معدنی استان در قالب کارگروه‌های تعاملی تعریف شده است.

وی ایجاد سایت معدنی برای جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌های معدنی و متمرکز شدن واحد‌های دانه بندی به منظور نظارت مطلوب را، از برنامه‌های مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال جدید عنوان و ابراز امیدواری کرد، با همکاری مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی و تعامل با دستگاه‌های اجرایی نظیر منابع طبیعی و محیط زیست و محوریت خانه معدن استان و سایر تشکل‌های معدنی این اقدام مهم تحقق یابد.

رییس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بر علمی و قانونمند شدن هرچه بیشتر اقدامات معدنی استان تاکید و بیان کرد: از نظرات علمی و تخصصی همه دلسوزان و فعالان معدنی در پتانسیل یابی و شناسایی ذخایر جدید بالقوه بهره خواهیم برد تا بتوانیم فعالیت‌ها را شناسنامه‌دار و با توجیه فنی و اقتصادی دقیق به فعالیت‌های معدنی نظم دهیم.

رسام از نهاد‌ها و تشکل‌های معدنی گیلان به عنوان بازوی توانمند سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان یاد و تصریح کرد: ذات انجام فعالیت‌های معدنی با مقداری تخریب همراه است، ولی نگاه و رویکرد فعلی نسبت به معادن به عنوان عامل مخرب باید تغییر کند چرا که مالکیت معادن با دولت بوده و حمایت و سرمایه گذاری در این بخش سبب افزایش درآمد‌های دولت، رونق و رشد اقتصادی و اشتغال پایدار خواهد شد؛ ضمن اینکه معادن؛ پشتیبان پروژه‌های عمرانی و باعث آبادانی کشور و پس از نفت تکیه گاه مهم اقتصادی کشور هستند و این رویکرد منطقی و علمی ذخایر و اقدامات معدنی است.

در این نشست سرپرست مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان نیز با تایید مطالب مطروح شده توسط رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بر ایجاد رویکرد علمی بر مقوله معدنکاری تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و صنایع معدنی ریشه در کانسار‌های معدنی دارند و حیات و ممات برخی از صنایع فلزی بزرگ و کارخانجات معدنی به مواد اولیه معادن وابسته است بنابراین از رویکرد‌های سطحی باید پرهیز شود.

مسلم امانی ادامه داد: شناسایی پژوهش و اکتشافات کانی‌های غیرفلزی از جمله بوکسیت، کائولن سنگ‌آهک، بنتونیت از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ این مرکز در گیلان می‌باشد.

وی تعامل بیشتر کارخانجات صنایع معدنی و فولادی را با مرکز زمین شناسی خواستار شد و گفت: نیازمند بانک اطلاعاتی جامعی از این صنایع موجود برای شناسایی پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های مواد معدنی مرتبط به صنعت هستیم تا بتوانیم روند پژوهشی و اکتشافی خود را متناسب با نیازمندی صنایع برنامه ریزی نماییم.

امانی از پتانسیل‌های فلزی مطالعه و اکتشاف شده درباره مس تالش و آهن آسلار شفت اظهار کرد: این معادن ذخایر خوبی دارند و پایش اکتشافات معدنی در سطح یکصد هزارم و پنجاه هزارم آن در دستور کار امسال می‌باشد.

سرپرست مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با تاکید بر ضرورت اهمیت اطلاع رسانی بیشتر به دهیاران و بخشداران و همچنین شورا‌های مناطق مختلف از قانون معادن گفت: اگر مسئولان محلی به قوانین توجیه شوند در انجام رسالت‌های سازمانی در حوزه معدن اثر بخش و مفید خواهند بود و قطعاً اهالی بومی نیز به تدریج با چارچوب علمی و فنی فعالیت‌های معدنی آشنا خواهند شد.

گیلان دارای ۴۵ معادن فعال است. سال گذشته ۴۰ معدن غیر فعال نیز شناسایی شده بود که تعدادی از آن‌ها سال گذشته تعیین تکلیف شد. گیلان به دلیل وجود جنگل‌های انبوه هیرکانی و اهمیت و شکننده بودن محیط زیست و منابع طبیعی برای برداشت معادن با محدودیت‌هایی روبرو است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گیلان

عناوین برگزیده