تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۱۱۳۰۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شرکت مس فراتر از برنامه عمل کرد

‌می‌متالز - اردشیر سعدمحمدی هدف‌گذاری شرکت ملی مس ایران را دستیابی به رتبه‌ای در ده شرکت برتر دنیا عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران اظهار داشت: هدف ما رسیدن به ده شرکت برتر دنیاست که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک خودمان را در این جایگاه ببینیم.

سعد محمدی خاطرنشان کرد: از ۲۹۰ هزار تن مس کاتدی تولیدشده در سال ۹۹ بیش از ۲۸۰ هزار تن معادل ۹۷ درصد در شرکت ملی صنایع مس ایران تولید شد.

وی در ادامه به پیش‌بینی عرضه مس در دیگر کشور‌ها پرداخت و گفت: عرضه از معادن در حال کار فعلی از سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد داشت، زیرا معادن به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند بنابراین تولید در سال ۲۰۲۶ به ۲۰ میلیون و در سال ۲۰۳۱ به ۲۸.۲ میلیون نیاز مبرم به توسعه را نشان می‌دهد. (مصرف کل کاتد به ۳۵.۸ میلیون تن می‌رسد). ۱۹۹ پروژه محتمل که ممکن است تا سال ۲۰۳۱ به بهره‌برداری برسند، بررسی شده‌اند. ۷۲ پروژه محتمل و ۱۲۷ پروژه ممکن برای تعیین قیمت بلندمدت استفاده‌شده که در این میان ۴ پروژه تا سال ۲۰۳۱ به پایان عمر خود می‌رسد و ۱۹۵ پروژه با مجموع تولید ۱۰.۶ میلیون تن در سال ۲۰۳۱ باقی می‌ماند.

وی عنوان کرد: اتحادیه اروپا نخستین عنصر سرمایه‌گذاری را مس در نظر گرفته است. در سال ۲۰۵۰ میزان تأمین انرژی از نفت به ۱۳ درصد کاهش می‌یابد لذا تنها عنصر استراتژیک عنصر مس است. در کشور پرو ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. کشور کنگو نیز وارد مسیر تولید مس شده ۹.۷ میلیارد دلار نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند. در کشور امریکا ۹.۷ میلیارد دلار میزان سرمایه‌گذاری است، اما در ایران در دو مرحله دو افق در نظر گرفتیم که مجموعا ۴ میلیارد دلار در هر دو افق سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد که عدد ما این عدد منطقی و درستی نسبت به دیگر کشور‌ها است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش مس بر طبق آمار یک سرمایه‌گذاری کاملاً اقتصادی است. تا سال ۲۰۳۱ امکان اینکه قیمت مس کمتر از ۷ هزار دلار قرار گیرد ممکن نیست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افزایش سهم و نقش مصرف برق در انرژی‌های جهانی از ۱۹ درصد فعلی به ۴۹ درصد تا سال ۲۰۵۰، بر لزوم توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه تأکید کرد.

وی گفت: میزان برداشت ماده معدنی در معادن تا سال ۲۰۲۴ شروع به کاهش خواهد کرد، چون چند فقره از معادن کشور رو به انتها خواهد رفت و همچنین کاهش عیار نیز در حال اتفاق افتادن است.

سعدمحمدی بیان کرد: در کمتر از ۱۰ سال آینده تولید و استخراج معدنی مس به ۱۷ میلیون تن می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود با شرایط موجود تولید مس تصفیه‌شده به ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و مس کاتدی به ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده