تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۸
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۱۱۶۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم تجدید نظر بر عوارض صادراتی سنگ آهن

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «باید در مورد عوارض صادراتی سنگ آهن هماتیت تجدید نظر شود»، گفت: سنگ آهن‌ها در گمرک تفکیک نشده هستند و هر نوع سنگ آهنی مشمول عوارض صادراتی شده است. اگر سنگ آهن هماتیتی در خارج از کشور مشتری پیدا کرده باشد و بخواهد صادر شود به علت بالا بودن قیمت عوارض صادراتی، صادرات این نوع سنگ آهن سودی ندارد.

به گزارش می‌متالز، حسین حسین‌زاده در خصوص مشکلات عوارض صادارتی سنگ آهن هماتیت اظهار کرد: برای صادرات سنگ‌آهن عوارض صادراتی گذاشته شده است. سنگ آهنی که از ایران صادر می‌شود سنگ آهنی است که عیار آهنش بالا است و به عبارتی به آن‌ها سنگ آهن "مگنتیت" گفته می‌شود. این سنگ‌آهن از نظر فرمول با سنگ آهن "هماتیت" فرق می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه «سنگ آهنی که صادر می‌شوند از عیار بالایی برخوردار است» افزود: یعنی عیار سنگ آهن مگنتیت بالای ۶۲ درصد است. عیار سنگ آهن‌های کنسانتره نیز ۶۸ درصد است. سنگ آهن گندله نیز به‌طور کامل فرآوری شده هستند؛ بنابراین عمده سنگ آهنی که صادر می‌شوند سنگ آهنی است که به مگنتیت معروف هستند و عیارشان بالا است. مصرف آن نیز برای شرکت‌های فولادی به کار می‌رود.

حسین‌زاده عنوان کرد: عیار سنگ آهن هماتیت پایین است و میزان آن در حدود ۴۰ درصد است و عمدتا برای موارد متفرقه مصرف می‌شوند. برای مثال کارخانجات سیمان از این نوع سنگ آهن استفاده می‌کنند. چون این نوع سنگ آهن، مصرفی برای کارخانه‌های فولادی ندارند و بسیار کم صادر می‌شوند. قیمت این نوع سنگ آهن نسبت به سنگ آهن مگنتیت پایین است.

هر نوع سنگ آهنی مشمول عوارض صادراتی شده است

رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی با بیان اینکه «سنگ آهن‌ها در گمرک تفکیک نشده هستند و هر نوع سنگ آهنی مشمول عوارض صادراتی شده است»، تصریح کرد: در کشور مصرف سنگ آهن هماتیتی کم بوده و قابل مقایسه با سنگ آهن مگنتیت نیست و تنها به اندازه مصرف داخلی این نوع سنگ آهن تولید می‌شود. اگر سنگ آهن هماتیتی در خارج از کشور مشتری پیدا کرده باشد و بخواهد صادر شود به علت بالا بودن قیمت عوارض صادراتی، صادرات این نوع سنگ آهن اصلا سودی ندارد، زیرا قیمت آن پایین است.

وی با اشاره به اینکه «بایستی برای عوارض صادراتی سنگ آهن هماتیت تجدید نظر شود و عوارض صادراتی آن مانند سنگ آهن مگنتیت نباشد»، ادامه داد: به دلیل پایین بودن عیار و مصرف سنگ آهن هماتیت قیمت آن نیز پایین است و اگر هم به اندازه تولید در داخل کشور صادرات صورت گیرد، باز هم سودی نخواهد داشت؛ بنابراین اگر عوارض صادراتی آن را برابر با سنگ آهن مگنتیت قرار داده و عیار بالا برای آن درنظر بگیرید، بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

به دلیل احتیاج کارخانه‌های فولادسازی درآینده به سنگ آهن، نباید سنگ آهن به صورت خام صادر شود

رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ازآن‌جایی که کارخانه‌های فولادسازی درآینده به سنگ آهن احتیاج دارند نباید سنگ آهن به صورت خام صادر شود. زیرا هر چه سنگ آهن تولید شود در داخل مصرف خواهند شد. اما سنگ آهن هماتیت به دلیل خلوص پایین مورد مصرف کارخانه‌های فولادسازی نیست. به این دلیل احتمالا این نوع سنگ آهن در داخل کشور مازاد تولید دارد.

حسین‌زاده تاکید کرد: نباید عوارض صادرات این نوع سنگ آهن برابر با سنگ آهن مگنتیتی باشد. ارزش این سنگ آهن‌ها به عیار آهن است و زمانی که این عیار پایین باشد، قیمت آن نیز طبعا پایین است و تنها در محل تولید توجیه دارند. برای مثال اگر یک کارخانه سیمان بخواهد از اصفهان سنگ آهن بخرد صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.

وی در رابطه با مصارف سنگ آهن هماتیت بیان کرد: یکی از مصارف سنگ آهن هماتیت ضد زنگ بودن آن است. از دیگر مصارف آن استفاده برای حفاری چاه است؛ بنابراین در موارد متفرقه در صنعت استفاده می‌شود. ولی این نوع از سنگ آهن به گستردگی سنگ آهن مگنتیتی که در کارخانجات فولاد استفاده می‌شود نیست.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده