تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۱۱۷۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تلاش بانک مرکزی آمریکا برای توسعه ارز دیجیتال

‌می‌متالز - بانک مرکزی ایالات‌متحده آمریکا (فدرال رزرو) در تلاشی برای توسعه ارز دیجیتال خود اعلام کرد، پنجشنبه مقاله تحقیقی را منتشر خواهد کرد که در آن، این حرکت رو به جلو بیشتر بررسی شده است.

به گزارش می‌متالز، اگرچه بانک مرکزی برنامه خاصی در مورد ارز تعیین نکرده، اما رئیس هیأت‌مدیره فدرال رزرو، جروم پاول با تاکید بر پیشرفت فناوری پرداخت اعلام کرد که بانک فدرال به‌دقت نظارت و انطباق با این نوآوری‌ها داشته است.

پاول بیان کرد: «عملکرد موثر اقتصاد ما مستلزم این است که مردم نه تنها به دلار بلکه به شبکه‌های پرداخت، بانک‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت که به چرخش روزانه پول کمک می‌کنند، اعتماد و اطمینان داشته باشند.»

وی ادامه داد: تمرکز ما بر اطمینان از یک سیستم پرداخت ایمن و کارآمد است که مزایای گسترده‌ای برای خانواده‌ها و مشاغل آمریکایی فراهم کند و در عین حال نوآوری را نیز بپذیرد.

مقامات بانک فدرال بر اهمیت صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی به‌جای شرکت در مسابقه با همتایان جهانی خود تاکید کرده‌اند. بااین‌حال، حرکت چندین کشور، به‌ویژه چین، در فضای ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بحث در مورد میزان جدیت بانک فدرال رزرو در جهت توسعه ارز دیجیتالی را تشدید کرده است. پیشرفت چین این نگرانی را ایجاد کرده است که بتواند موقعیت دلار را به‌عنوان ارز ذخیره جهانی تضعیف کند.

دیوید تیتر، سرگروه بخش سیستم بلاک‌چین شرکت اکسنچر که رهبری تحقیقات ارائه شده به CBDC را به عهده دارد، اظهار کرد: «انجام این کار مدتی طول خواهد کشید. ما در مورد روندی چهار یا پنج‌ساله به دسترسی واقعی و استفاده واقعی و بسیاری از یادگیری‌ها صحبت می‌کنیم که باید از این به بعد اتفاق بیفتد تا مطمئن شویم که نحوه اجرای آن با ارزش‌ها و قوانین اجتماعی هر کشور متناسب است.»

پاول با اشاره به محبوبیت روزافزون ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین گفت: هنوز ارز‌های دیجیتالی، مکانیسم‌های پرداخت ناکارآمد هستند، البته استیبل‌کوین که به ارز‌های خاصی گره خورده، وضعیت بهتری دارد.

وی در ادامه افزود: «پیشرفت‌های فناوری امکانات جدیدی را به بانک‌های مرکزی از جمله بانک فدرال ارائه می‌دهد. هرچند که ممکن است از ساختار‌ها و فناوری‌های مختلفی استفاده شود، اما ارز دیجیتالی CBDC می‌تواند برای استفاده عموم مردم طراحی شود.»

چندین سال است که بانک فدرال در حال بررسی سیستم‌های پرداخت است و قصد دارد محصولی به نام FedNow را احتمالا در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه کند، این محصول بسیاری از مسائل مربوط به ارز دیجیتال را برطرف می‌کند مانند نیاز به بدون واسطه بودن در معاملات و مشکل خانواده‌هایی که هیچ حساب بانکی ندارند.

با این حال، سکه‌های دیجیتال نمایانگر راهی هستند که بانک‌های مرکزی برای کارآمدتر کردن پرداخت‌ها دنبال می‌کنند. بااین‌وجود، چندین مسئله پیرامون اجرا باقی‌مانده است که مانع تلاش‌ها شده است.

رئیس هیأت‌مدیره فدرال رزرو بیان کرد: ما در فدرال رزرو قبل از هرگونه تصمیم‌گیری متعهد به شنیدن انواع نظرات در مورد این موضوع مهم هستیم و خطرات و فرصت‌های گسترده‌تری که ارز دیجیتال می‌تواند ارائه کند را در نظر می‌گیریم.

بانک فدرال ایالات متحده در حال همکاری با گروه‌های مختلفی از جمله بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی در این پروژه است و این مقاله نمایانگر آغاز فرایندی قابل‌تامل و مشورتی است. لازم‌به‌ذکر است، فدرال رزرو بوستون پیش‌گام این پروژه است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده