تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۹۶۴
کد خبر: ۲۱۲۱۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

از پروسه تشکیل تا قیمت گذاری یک فلز

‌می‌متالز - آلومینیوم سومین عنصر فراوان در پوسته زمین است؛ کاربردی‌ترین فلز بعد از آهن بوده و به طور کامل قابل بازیافت است. به طور کلی آلومینیوم از دو روش اولیه و ثانویه تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، روش اولیه شامل ۵ بخش اصلی می‌شود. استخراج سنگ معدن (استخراج از سنگ بوکسیت؛ کشور‌های استرالیا، چین و برزیل بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان بوکسیت در جهان هستند). پالایش (جدا‌سازی آلومینا (اکسید نسبتا خالص) به‌طور کلی دوتن آلومینا برای تولید یک تن آلومینیوم اولیه مورد نیاز است). خالص‌سازی (پودر بوکسیت را در دمای بالا داخل محلول سودسوزآور در فشار بالای ۴اتمسفر ریخته و طی فرآیندی پودر خشک‌شده و خالص اکسید آلومینیوم از کوره برداشت می‌شود که ماده اولیه تولید آلومینیوم است). اضافه کردن کریولیت (به‌منظور پایین آوردن دمای ذوب آلومینا). احیا (در دیگ‌های کارخانه احیا واکنش الکترولیز اتفاق می‌افتد. به این صورت که جریان الکتریکی وارد می‌شود و از طریق آند و کاتد به محلول حاوی کریولیت و اکسید آلومینیوم انرژی الکتریکی داده می‌شود و این انرژی باعث می‌شود در کاتد، یون و همچنین در آند، اکسیژن احیا شود).

در روش ثانویه از ضایعات قطعات آلومینیوم و بازیافت این قطعات برای تولید استفاده می‌شود. تولید آلومینیوم ثانویه فقط ۵درصد از انرژی مصرفی در روش اولیه را می‌خواهد و به‌دلیل همین موضوع همواره مورد توجه زیادی قرار می‌گیرد. علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف انرژی در این روش نسبت به روش اولیه تولید آلومینیوم، هر یک کیلوگرم آلومینیوم تولیدی به این روش معادل صرفه‌جویی ۸ کیلوگرم بوکسیت و ۴کیلوگرم مواد شیمیایی دیگر است. این فرآیند شامل ۵مرحله، اعم از جمع‌آوری، مرتب‌سازی، بازفرآوری، نورد کردن و تبدیل می‌شود. با توجه به گزارش ایمیدرو شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در اولین ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲هزار و ۴۰۹تن شمش تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۱هزار و۲۸۰تن) حدود ۳۵درصد افزایش پیدا کرده است. بر این اساس شرکت ایرالکو با ۳۶درصد، المهدی با ۳۵درصد و سالکو با ۲۱درصد و آلومینای ایران با ۷درصد در محقق شدن این تولید نقش داشته‌اند. شرکت آلومینای ایران طی سال گذشته ۱۹هزار تن تولید پودر آلومینا داشته است. همچنین تولید شمش آلومینیوم کشور در سال گذشته ۶۰درصد افزایش پیدا کرده است.

قیمت جهانی آلومینیوم پس از اعلام چین مبنی بر کاهش تولید درپی اهداف انتشار کمتر و حذف کربن، افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. این درحالی بود که تقاضای این فلز به‌ویژه در اتومبیل‌سازی و ساخت‌وساز با بهبود شرایط کرونا افزایش پیدا کرده بود. چشم‌انداز بهبود اقتصادی به‌ویژه با افزایش واکسیناسیون یکی دیگر از دلایل خوش‌بینی به این صنعت در نیمه اول سال میلادی جاری بوده است. چشم‌انداز قیمتی آلومینیوم در میان‌مدت و تا پایان سال میلادی جاری باثبات در محدوده فعلی و حتی کاهشی گزارش شده است.

الهه ظفری / کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده