تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۱۲۵۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد؛

تقویت تولید با مالیات بر عایدی سرمایه

‌می‌متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تصویب لایحه مالیات بر عایدی سرمایه و اجرای آن، فعالیت‌های سوداگری را از توجیه خواهد انداخت، گفت: اگر تصویب این لایحه در سال‌های پیش اتفاق افتاده بود امروز شاهد تلاطم در بازار‌ها نبودیم.

به گزارش می‌متالز، غلام رضا شریعتی اندراتی افزود: لایحه مالیات بر عایدی سرمایه ضد نگاه سرمایه‌ای در بازار‌های اقتصادی است. این مالیات در واقع نوعی مالیات بر سوداگری است تا نقدینگی‌هایی که برای سوداگرای وارد بازار می‌شود به سمت تولید رود و ایجاد اشتغال کند.

وی تاکید کرد: قطعا باید ساختار‌های اقتصادی به گونه‌ای باشد که سرمایه‌های خرد و کلان به سمت بازار تولید هدایت شود، نه آنکه افراد به دلیل خلاء قانونی بتوانند اقدام به معاملات مکرر کرده و از این محل، به سود‌های کلان دست پیدا کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با تصویب لایحه مالیات بر عایدی سرمایه و اجرای آن از سوی دولت، منافع بازار‌های اقتصادی به فعالان واقعی خواهد رسید، به طور مثال با ایجاد منع قانونی برای فعالیت دلالان در بازار مسکن، واحد‌های مسکونی موجود در بازار به خریداران واقعی می‌رسد.

شریعتی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل بروز تلاطم در بازار‌های اقتصادی کشور، نبود ساختار مناسب برای معاملات و انجام فعالیت‌های اقتصادی است، چارچوبی که تاکنون حاکم بوده، زمینه را برای فعالیت دلالان و افراد با نگاه سرمایه‌ای فراهم می‌کند، این در حالی است که در کشور‌های دیگر، اجازه فعالیت سوداگرایانه به افراد داده نمی‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از بازار‌های اقتصادی که در چند سال اخیر به دلیل فعالیت‌های سوداگرایانه، آسیب جدی دیده، بازار مسکن است، در شرایط کنونی شاهدیم که افراد با سرمایه‌های کلان اقدام به خرید گسترده مسکن کرده و با انباشت آنها، مسکن خریداری شده را پس از مدتی با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: اصلاح زیرساخت‌های مالیاتی از مواردی است که با اجرای طرح‌هایی همچون طرح مالیات بر سوداگری تحقق پیدا می‌کند و قطعا اگر این اصلاحات رخ دهد، وضعیت اقتصادی کشور بهبود می‌یابد و بسیاری از معضلات اقتصادی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مرتفع می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده