تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۱۲۵۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

دولت و سهامداران حقوقی بزرگ نباید در بازار سهام مداخله کنند/ اعلام برنامه‌ها

‌می‌متالز - نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مداخله دولت و سهامداران حقوقی بزرگ در بازار سرمایه موجب ورشکستگی می‌شود، درباره برنامه‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن مهرعلیزاده در برنامه دومین گام رادیو اقتصاد اعلام کرد: هرگاه دولت و سهامداران حقوقی بزرگ کوچکترین مداخله‌ای در بورس داشته باشند، ورشکستگی بزرگی ایجاد می‌شود. مردم نباید تاوان برنامه‌های غلط دولت را بپردازند. دولت فقط باید زمانی که بازاری دچار شکست می‌شود، مداخله کند.

عدم ثبات اقتصادی ناشی از نرخ تورم بالا و محصول عدم انضباط در بودجه است. برای جبران کسری بودجه راه‌هایی وجود دارد، اما با چاپ اوراق هم آینده به فروش می‌رسد و با چاپ پول تورم ایجاد می‌شود.

یک سوم یارانه پنهان در مصارف خانگی است که نباید آن را افزایش داد. چون مردم به حد کافی در فشار هستند. با حذف یارانه‌های پنهان در صنایع بزرگی که محصول را به قیمت جهانی ارائه می‌دهند، قیمت محصول این صنایع افزایش پیدا نمی‌کند. چون محصول را با قیمت جهانی در بورس ارائه می‌کند. از این منبع می‌توان برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و زود بازده استفاده کرد. در نتیجه عملا قیمت بازار اغلب محصولات مورد نیاز مردم کاهش پیدا می‌کند.

یکی از مسایل مهمی که اقتصاد را از بین برده، مساله رانتی بوده که در اثر دادن ارز ارزان ایجاد شده است. سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی هدر رفت. دلار را عده‌ای گرفتند، خوردند و بردند و به ریش دولت و مردم خندیدند! قیمت ارز را بازار باید تعیین کند و نظام چند نرخی باید از بین برود.

شغل از طریق سرمایه گذاری ایجاد می‌شود. از محل منابع هدفمندی یارانه‌های انرژی در طول چهار سال از ۶۱ میلیارد یورو سرمایه گذاری می‌توان استفاده کرد و با استفاده از آورده بخش خصوصی هم می‌توان رشد اقتصادی ۶ درصدی و ۴ میلیون شغل ایجاد کرد.

با تنظیم روابط خارجی، رشد اقتصادی از ۶ درصد در پایان چهارسال به ۹ درصد می‌رسد، اما اگر فقط از محل یارانه‌های پنهان استفاده شود، می‌توان ۶ درصد رشد اقتصادی ایجاد کرد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده