تاریخ: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۱۲۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دیده‌بان بورس چهارشنبه (۲ آبان)

می متالز - در حالی که بورس تهران هفته جاری را با استقبال از گزارش‌های ۶ ماهه آغاز کرده و توانسته بود در ۲ روز ابتدایی بیش از ۶۵۰۰ واحد صعود کند، با فرا رسیدن موعد انتشار، رفته رفته هیجان خود برای پیشروی بر مدار مثبت را از دست داد و تغییرات ۲ جلسه اخیر این نماگر با افت ۴۱۲۰ واحدی همراه شد. در این میان نمادهایی که گزارش‌های چشمگیری از عملکرد نیمسال خود ارایه کردند توانسته‌اند مسیر خود را از روند عمومی معاملات بازار جدا کنند.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (۲ آبان)

به گزارش می متالز، شاخص کل بازار سهام روز گذشته افت ۲۴۶۰ واحدی را به ثبت رساند. نمادهای بزرگ فلزی و معدنی بیشترین فشار را بر این نماگر وارد آوردند و نمادهای بزرگ پتروشیمی به همراه نماد بانک ملت تنها موفق شدند از افت بیش از پیش آن جلوگیری کنند. در حالی که فشار فروش هیجانی در ۲ گروه اول مشهود بود تک‌نمادهایی در این صنایع به چشم می‌خوردند که بر مدار رشد حداکثری قیمت قرار داشتند. این نمادها در گزارش ۶ ماهه موفق به پوشش سودی فراتر از انتظار شده بودند.

 

بازی‌سازان معاملات امروز

در معاملات امروز چندین عامل نقش اساسی را بازی خواهد کرد. در وهله اول می‌توان روند معاملاتی روزهای آخر هفته و فاز احتیاطی معامله‌گران در این روز را مد نظر قرار داد.

در وهله بعدی می‌توان امید داشت که تحلیل‌ها از گزارش‌های نیمسال با جدیت بیشتری دنبال شده باشد و نمادهای پرپتانسیل و با عملکرد مساعد راه خود را از شرکت‌های با عملکرد ضعیف جدا کنند. طی دو روز اخیر تحلیل‌ها و گزارش‌های در رابطه با صورت‌های مالی ۶ ماهه منتشر شده است که می‌تواند در معاملات روزهای آتی اثرگذار باشد. با این وجود تکیه بر این فرض ممکن است خوشبینانه باشد.

عوامل مهم‌تری که در معاملات امروز و همچنین هفته بعد خودنمایی می‌کنند را باید به موعد انتشار گزارش‌های عملکرد ماه مهر و نیز نزدیک شدن به موعد اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های امریکا نسبت داد.

گزارش‌های مهر ماه

عملکرد شرکت‌ها در مهر ماه از چندین منظر حایز اهمیت است. عده‌ای از شرکت‌ها در ماه‌های پیش با اختلال در روند تولید و یا فروش مواجه شدند و گزارش مهر ماه می‌تواند خروج آنها از این روند و یا تداوم وضعیت نامساعدشان را شفاف کند.

در رابطه با فروش شرکت‌های صادرات محور نیز ارقام فروش می‌تواند میزان اثرگذاری تحریم‌ها را در واپسین روزهای مانده به اجرایی شدن تحریم‌ها مورد ارزیابی قرار داد.

علاوه بر مقادیر حجمی تولید و فروش باید در نظر داشت که آزادسازی سقف رقابتی در معاملات بورس کالا به خصوص برای شرکت‌های پتروشیمی (با توجه به قراردادهای سلف فروش) خود را در گزارش مهر عیان خواهد کرد. این مساله برای شرکت‌های فولادی احتمالا به گزارش آبان ماه موکول خواهد شد؛ چرا که موعد تحویل محصولات این شرکت‌ها با فاصله بیشتری نسبت به تاریخ معامله تعیین می‌شود.

۱۱ روز مانده به تحریم‌ها

تحریم نفتی کشور در تاریخ ۱۳ آبان ماه آغاز خواهد شد. در این بین مسولین کشور بر این نکته تاکید می‌کنند که رسیدن به تاریخ مذکور اتفاق جدیدی را برای اقتصاد کشور به همراه نخواهد داشت.

گزارش‌های مربوط به کاهش صادرات نفت کشور از ماه‌های پیش در حال انتشار است و این موضوع که این روند در دور دوم تحریم‌ها شدت بیشتری به خود بگیرد مساله‌ای است که با درنگ عظیمی همراه شده است.

در این مدت قرار بر عملی‌شدن راهکار جدید اروپا است که طی آن مبادلات نفتی و سایر دادوستدهای ایران با اتحادیه اروپا از سیطره سیستم سوییفت و دلار خارج و تسهیل شود.

واکنش بازارهای کشور نیز در این برهه قابل توجه خواهد بود. همچنان در گزارش‌های فروش شرکت‌ها اثر خاصی از فشار تحریم‌ها قابل‌رصد نیست و این مساله سبب شده است تا فعالان بورسی این مساله را به نسبت ماه‌های پیش با حساسیت کمتری دنبال کنند. در بازار ارز نیز طی هفته‌های اخیر آرامش نسبی مشاهده می‌شود. نرخ دلار در بازار آزاد  همچنان در کانال ۱۳ هزار تومانی گزارش می‌شود. با این اوصاف باید دید که این روند طی روزهای آتی چگونه پیش خواهد رفت.

 

نگاهی به آخرین وضعیت گروه‌ها

گروه خودروسازان از جمله صنایعی هستند که اسفناک‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارند. زیان خالص ۲۵۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو و زیان ۱۷۰۰ میلیارد تومانی سایپا زنگ‌خطرهایی جدی برای این صنعت است؛ در این میانه تاکید بر قیمت‌گذاری دستوری محصولات این ۲ شرکت بزرگ خودروسازی می‌تواند هزینه‌های گزافی را برای کل این صنعت به همراه داشته باشد.

تاثیر مصوبه اخیر هیات دولت بر گروه نمادهای پالایشی می‌تواند همچنان ابهامات زیادی به همراه داشته باشد. روند قیمت‌گذاری دولت بر محصولات این شرکت‌ها در مبنای نرخ ارز تغییر قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و این مساله به شرط ‌ثبات بقیه مفروضات (از جمله کرک‌اسپرد دلاری نیمه اول سال) می‌تواند رشد قابل توجه سودآوری آن‌ها را نوید دهد.

دو پالایشگاه بندرعباس و تبریز اصلاحیه گزارش‌های ۶ ماهه خود را با ارایه برآورد از مبالغ فروش و بهای تمام‌شده نیمه دوم راهی کدال کرده‌اند. «شبندر» که در نیمه ابتدایی سال ۱۸۸۹ میلیارد تومان سود ناخالص محقق کرده بود برآورد خود از این عدد برای نیمه دوم سال را بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده است. نسبت‌های ارایه شده در برآورد «شبریز»‌نیز تا حدودی مشابه برآورد «شبندر» است.

با این حال مجددا تاکید می‌شود که باید به دست باز دولت در تعیین ارقام نهایی خرید محصولات این شرکت‌ها و نیز رشدهای قابل‌توجه نمادهای این گروه طی هفته‌های اخیر توجه داشت.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: در آستانه نزدیک شدن به 13 آبان که قرار است آمریکا با رفتار یک‌جانبه در دور دوم تحریم‌ها، فشار بیش‌تری به ایران وارد آورد، همچنان اروپا و دیگر شرکای برجام به دنبال ایجاد سازوکار و امکانی هستند که بتواند علاوه بر خرید نفت ایران حیات برجام را حفظ کنند. البته برخی کشورها همچون هند نیز از ایالا متحده برای خرید نفت خود از ایران معاف شدند اما همچنان فشارهای آمریکا به دیگر کشورها برای تحریم خرید نفت از ایران بالاست. محجوب؛ سخنگوی وزارت خارجه عراق در این باره می‌گوید: این کشور در تدارک درخواستی از واشنگتن است که از تحریم‌های آمریکا معاف شود.

در داخل اما سازمان بورس و اوراق بهادار از رسیدگی به کلاهبرداری بیش از ۸.۶ میلیارد تومانی یک نفر در اراک از ۷۴ نفر خبر داد.

ب) صنایع: با شدت وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به خزانه حالا مقام‌های بالای نظام تصمیم‌گیری نسبت به بحران صندوق‌ها هشدار می‌دهند. از دید آنان این وضعیت زنگ خطری برای صندوق‌ها و هر چه سریع‌تر باید راهکارهای فوری در نظر گرفته شود. همچنین روز گذشته رییس کل بیمه مرکزی از تعدیل نرخ بیمه‌ها در سال ۹۷ خبر داد؛ بر این مبنا نرخ ارز شرکت‌های بیمه براساس سامانه نیما محاسبه می‌شود اما تعدیل آن امسال یا اوایل سال ۹۸ صورت می‌گیرد.

ج) شرکت‌ها: انجمن زغال سنگ ایران دیروز بعد از اتمام مهلت سه هفته‌ایی، علاوه بر پیشنهاد افزایش قیمت به سیاست‌گذار تصویب کرد تحویل زغال سنگ به ذوب آهن قطع شود.

دیروز همچنین نشریه پلاتس نوشت: براساس بررسی داده‌های کشتیرانی، محموله‌های LPG صادراتی ایران (بوتان یا پروپان) در ماه اکتبر تا بدین روز به 279,400 تن کاهش یافته است. این دومین ماه متوالی کاهش صادرات این محموله‌ها است.  محموله‌های صادراتی ایران در ماه جاری، حدود 96 هزار تن متعلق به مجتمع پتروشیمی خلیج فارس و 29 هزار تن متعلق به پتروشیمی خارگ است. باقی محموله‌ها عمدتا به واحدهای شرکت ملی نفت ایران و یا شرکت بازرگانی گاز ایران تعلق دارد.

 

عناوین برگزیده