تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۱۲۷۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزیر صمت:

۶۰۰۰ معدن راکد در کشور آزادسازی می‌شود

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در راستای حمایت از بخش معادن نیز ۶ هزار معدن راکد کشور آزادسازی می‌شود که سهم آذربایجان‌غربی ۵۰۰ معدن است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا رزم حسینی شنبه شب در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: بخش معدن و صنایع معدنی امروزه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و قابلیت همپایی با نفت را برای تحصیل ارز و ایجاد اشتغال در کشور داشته و بستری ارزشمند برای سرمایه‌گذاری جدید محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: هم اینک بالغ بر ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

رزم حسینی تاکید کرد: جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و بر این باوریم که معدنی را استخراج نکنیم مگر اینکه امکان فرآوری داخل برای ایجاد ارزش افزوده داشته باشد و این مسیر را با جدیت ادامه می‌دهیم.

وی معادن را فرصت مهمی برای توسعه متوازن و پایدار در کشور دانست و اضافه کرد: یکی از سیاست‌های این وزارتخانه حرکت به سوی فراوری مواد معدنی است و برهمین اساس تصمیم گرفته شده است تا هر واحدی که مواد معدنی آن به اندازه کافی باشد ملزم به فرآوری مواد معدنی تولیدی خود شود تا بدین وسیله به سوی اشتغالزایی بیشتر حرکت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات و واردات ۱۴۶ میلیون تنی کالا از کشور طی سال گذشته گفت: حجم تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۹ به ٧۴ میلیارد دلار رسید.

رزم حسینی عنوان کرد: جلوگیری از واردات ۵.۵ میلیارد یورو کالای غیرضروری طی سال گذشته، افتخاری برای دولت در راستای حمایت از تولید داخل و ممانعت از واردات بی‌رویه به کشور بوده است.

وی افزود: همچنین طی سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از اقلام ساخت داخل در صنایع مختلف استفاده و از واردات اقلام مشابه خارجی جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: اقلام داخلی نیز طبق گفته افرادی که از آن‌ها استفاده کرده‌اند، کیفیت بسیار خوبی داشته و در کنار آن از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی ۴۵٠ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری جدید در کشور به امضا رسیده است.

وی با اشاره به بازدید‌های مفصل صورت گرفته طی ۲ روز گذشته از واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی، روند تولید را در این استان رو به جلو و دارای شتاب مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: مردم و فعالان اقتصادی این استان در تولید و تجارت نقش آفرینی می‌کنند که باید به این همت، تبریک گفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که بامداد روز جمعه به آذربایجان غربی سفر کرده، دیروز حوزه تولید، صنعت و تجارت جنوب آذربایجان غربی را مورد بازدید قرار داده و امروز، شنبه نیز از واحد‌های تولیدی و گمرکات شمال استان بازدید کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده