تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۶۱۳
کد خبر: ۲۱۲۷۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان:

پروانه معدن بوکسیت تمدید نشود/ شاهوار در پناه ثبت ملی

‌می‌متالز - سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان، گفت: با توجه به ثبت ملی شاهوار شاهرود، می‌بایست مجوز بهره‌برداری از معدن بوکسیت تاش بسیار محدود و همچنین تمدید نشود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا دوست محمدی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی اداره کل میراث در سمنان بابیان اینکه گستره حفظ میراث غیر منقول تنها به بنا‌های تاریخی منتهی نمی‌شود، ابراز داشت: بافت تاریخی به عنوان جزئی از میراث غیر منقول در دل خود میراث فاخری را جای‌داده است.

وی ضمن بیان اینکه در استان سمنان ۱۱ بافت تاریخی وجود دارد، افزود: عناصر ریزگانه‌ای که در این بافت‌ها قرار می‌گیرند یک کلونی را ایجاد می‌کند که حفظ آن به عنوان ویژگی‌های کاربردی و ماهیتی بسیار حائز اهمیت و در اولویت میراث فرهنگی قرار دارد.

لزوم ورود دستگاه‌ها به حوزه میراث

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینکه میراث می‌کوشد تا با مرمت و نظارت بر بافت تاریخی ارزش‌های تاریخی آن را حفظ کند، ابراز داشت: میراث فرهنگی در بسیاری از موارد بسیار مظلوم بوده است، اما با این حال تلاش کرد تا کار خود را با بهترین نحو انجام دهد که مرمت این تعداد بافت تاریخی اثبات این دلالت خواهد بود.

دوست محمدی بابیان اینکه در بسیاری از موارد در حوزه حفظ میراث، نقش آن‌ها نادیده گرفته‌شده و همکاری چندانی با این بخش صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: در حوزه‌های فرا بخشی می‌بایست سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های مربوط نیز در این حوزه ورود کنند.

وی افزود: تنوع اقلیم استان سمنان و تنوع میراث فرهنگی طبیعی، غیر طبیعی، ملموس یا ناملموس به اهمیت میراث فرهنگی اشاره می‌کند و گردشگری که وارد این خطه می‌شود قطعاً در جاذبه‌ها حضور پیدا می‌کند لذا می‌بایست با همکاری سایر ارگان‌ها این حوزه را حفظ کرد.

ثبت ملی و عدم تمدید مجوز معدن در شاهوار

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان همچنین درباره ثبت شاهوار نیز گفت: با توجه به ثبت ملی شاهوار، می‌بایست مجوز بهره‌برداری از معدن بوکسیت در این اثر طبیعی محدود و همچنین تمدید نشود.

دوست محمدی با بیان اینکه در کنار ثبت ملی، برای بهره‌برداری از محوطه اطراف قله شاهوار راهبرد تعیین خواهد شد، ابراز داشت: در صورت اجرای راهبرد‌ها اطراف قله نیز به عنوان محوطه ثبت ملی خواهد شد و امیدواریم که این امر به زودی محقق شود.

وی با بیان اینکه حفاظت از جنگل ابر به عنوان یک اثر طبیعی ثبت جهانی شده نیز در زمره اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد، افزود: تعریف برنامه و راهبرد و ارائه مشاوره از کارشناسان در حفاظت این آثار گرانقدر طبیعی خواهیم کوشید.



۶ کاروانسرای استان سمنان در مسیر ثبت جهانی

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه بالغ‌بر ۳۰ کاروان‌سرا در استان وجود دارد که کاروانسرای میاندشت میامی بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین آن‌ها است، ابراز داشت: از این تعداد سه کاروان‌سرا در میامی، دو کاروان‌سرا در آهوان و یک کاروان‌سرای قصر بهرام واقع در جنوب گرمسار در مسیر ثبت جهانی قرار دارند.

مصطفی یغمایی بابیان اینکه ثبت جنگل‌های هیرکانی که قسمتی از آن در استان و شهرستان شاهرود قرار دارد مهم‌ترین رویداد جهانی در حوزه میراث بود، تصریح کرد: طی هشت سال اخیر ابتدای دولت در حوزه ثبت‌های غیر منقول شامل تپه و آثار تاریخی ۳۶ مورد به ثبت رسید و مجموع آثار طبیعی به ۲۶ مورد افزایش یافت که عمده ثبت آثار طبیعی مربوط به درختان چنار است.

وی بابیان اینکه در مجموعه ۸۷۳ اثر در استان سمنان ثبت و ابلاغ‌شده است، افزود: از این تعداد ۱۲۷ مورد ثبت ناموس است و همچنین سال گذشته سه اثر صنعتی نیز به ثبت رسید که نفت خوریان سمنان از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

تکمیل مرمت بنا‌های اصلی استان سمنان

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ پرونده در حوزه‌های مختلف در ستاد وجود دارد، ابراز داشت: چهارچوب‌های ثبتی این موارد ارسال‌شده است که بافت تاریخی بیابانک از جمله این موارد محسوب می‌شود.

یغمایی بابیان اینکه نسبت به ۱۰ سال پیش دغدغه اصلی در بنا‌های اصلی تاریخی استان سمنان وجود ندارد، تصریح کرد: در مجموعه تاریخانه دامغان به نورپردازی رسیدیم و از مجموعه شیخ علا الدوله سمنانی و مسجد جامع فرومد می‌توان به عنوان پایه و مرجع مرمت نام برد.

وی افزود: در نقطه‌ای قرار داریم که بنا‌های اصلی نظیر مسجد جامع سمنان مشکلات مرمت وجود ندارد و طی سال ۹۸ حدود پنجاه اثر و برای سال گذشته ۳۰ اثر تاریخی استان مرمت‌شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده