تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۴۵۴
کد خبر: ۲۱۲۸۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کنسرسیوم صادرات سیمان تشکیل شد

‌می‌متالز - سرانجام پس از چند ماه بحث‌های کارشناسی، انتقادات و پیشنهادات مطرح شده از سوی تولیدکنندگان و صنعت سیمان کشور در نهایت کنسرسیوم صادرات سیمان با حضور کارخانه‌های سیمانی کشور تشکیل شد.

به گزارش می‌متالز، در همین راستا دیروز اولین جلسه مجمع هیات موسس کنسرسیوم صادرات سیمان تحت عنوان شرکت "بازرگانی واردات و صادرات سیمان" تشکیل و اعضای هیات مدیره این شرکت نیز انتخاب شدند. بر این اساس شرکت‌های سیمان آبیک، صوفیان، اردبیل، هرمزگان و تهران به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت بازرگانی واردات و صادرات سیمان معرفی شدند. کنسرسیوم صادرات سیمان قرار است در زمینه‌های مختلفی مانند صادرات سیمان و مصالح ساختمانی، حمل‌ونقل دریایی و زمینی سیمان، ایجاد پایانه‌های صادراتی سیمان و بازاریابی و توسعه بازار‌های صادراتی فعالیت کرده و از صادرکنندگان ایرانی در بازار‌های خارجی حمایت کند. اساس‌نامه شرکت نیز در جلسه دیروز به تصویب اعضا رسیده و قرار است ظرف ۱۵ روز آینده شرکت بازرگانی صادرات و واردات سیمان به ثبت برسد.

اما در همین زمینه مرتضی لطفی ـ عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ـ توضیح داد: بعد از آزادسازی سیمان درسال گذشته به منظور توسعه بازار داخلی، کمیته‌ای مشترک با حضور وزارت صنایع و انجمن سیمان تشکیل و قرار شد کارخانه‌های سیمانی قدیمی و تازه تاسیس به ترتیب به ازای هر تن فروش چهار هزار و یک هزار تومان به حساب مشترک کمیته واریز کنند که هم‌اکنون حدود ۱۴ میلیارد تومان در حساب باقی‌مانده است که این مبلغ از سوی کنسرسیوم برای رفع مشکل صادرات سیمان به شیوه‌های مختلف هزینه خواهد شد. وی افزود: با توجه به رشد تولید و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار داخلی، لزوم تشکیل کنسرسیوم صادرات سیمان کاملا مشاهده می‌شد. لطفی با اشاره به این‌که حضور در انجمن‌های بین‌المللی مرتبط با صنعت سیمان و همچنین برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی از دیگر وظایف کنسرسیوم صادرات سیمان است، عنوان کرد: حضور در این کنسرسیوم برای هیچ شرکتی اجباری نبوده و کاملا داوطلبانه است و می‌توان گفت که این کنسرسیوم مکمل خوبی برای تولیدکنندگان داخلی در بازار‌های صادراتی است.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با بیان این‌که بازار‌های سیمان در کشور‌های منطقه در حال اشباع شدن است، توضیح داد: کنسرسیوم صادرات سیمان در زمینه صادرات سیمان با تناژ‌های بالا و میلیونی فعالیت خواهد کرد. این فعال صنعتی اضافه کرد: همچنین کنسرسیوم در زمینه صادرات دریایی که نسبت به صادرات زمینی مشکل‌تر است، تسهیلات لازم را در اختیار صادرکنندگان قرار خواهد داد و در خصوص احداث اسکله‌های خصوصی صادرات سیمان نیز با دولت وارد مذاکره خواهد شد. به گفته وی با توجه به این‌که هم‌اکنون حدود ۴۲.۵ درصد از کل سیمان کشور توسط هلدینگ فارس و خوزستان تامین می‌شود، این هلدینگ بیشترین سهم را در کنسرسیوم صادرات سیمان به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده